رفتن به محتوای اصلی

تعرض به زندگی و معیشت کارگران و مزدبگیران

تعرض به زندگی و معیشت کارگران و مزدبگیران

هدفمندکردن یارانه ها

شعار مرگ بر چین که در رستاخیز مردمی ماههای اخیر در برابر شعارهای حکومتی طنین انداز شد، بازتاب تنفر در حوزه سیاست و افتصاد و از مناسبات نابرابر با چین است. چین برای حفظ منافع اقتصادی اش در ایران، تبدیل به یکی از حامیان رژیم در سطح بین المللی شده است. در بخش اقتصاد، از نظر مردم، یکی از علتهای تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی، ورود بی رویه کالاهای چینی به بازار ایران و منافعی که رژیم ایران از این نوع روابط تجاری دارد است. بازارهای ایران با انباشت کالاهای بنجل چینی، سوگواری مرگ تولید داخلی را به نمایش می گذارد.

همه سیاستهای ارائه شده از طرف رژیم بنا به ساختار انگلی اقتصادی، سبب بهبود در فراسوی یک توسعه نشده و تنها در خدمت فربه شدن بخش واردات زیر کنترل هزار دستان مافیای حکومتی و رانت خواران است.

بیکاری از اولین نتایج تعطیلی و یا رکود واحدهای تولیدی است. یکی از شعارهای فریبکارانه احمدی نژاد در دوره اول دولتش، پایین آوردن نرخ بیکاری و رساندن آن به یک رقمی بود. بر اساس همه گفته ها در چارچوب تضادهای درونی رژیم و نیز آمارهای ارائه شده، نرخ بیکاری سیر صعودی داشته است. تعدادی از کارشناسان میزان صعود نرخ بیکاری را به عنوان یک خطر جدی اعلام کرده اند. آمار واقعی از میزان نرخ بیکاری داده نمی شود و پایوران رژیم بر سر ارائه میزان بیکاری به توافقی دست نیافته اند. وزیر تعاون در گفتگویی تعداد بیکاران را 4 میلیون تن اعلام کرد. خبرگزاری ایلنا بر اساس این گفتگو و نسبت این تعداد به جمعیت فعال در جامعه، میزان بیکاری را تقریبی 18 درصد نتیجه گرفت. بر اساس خبر روز 23 دی 1378پایگاه اینترنتی آفتاب «در پرسشنامه های مرکز آمار به شخصی شاغل گفته می شود که در 7 روز تنها 2 ساعت کار کرده باشد!»

بخشی از فساد مالی در میان سیاستمداران و کارگزاران دولتی، کنش مستقیم برای افزایش واردات است.

بر اساس آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی رژیم، حجم واردات در شش ماه نحست سال جاری دو برابر نرخ صادرات بوده است. این آمار می گوید میزان واردات ایران حدود 23 میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی معادل 669 میلیون دلار بوده است.

سازمان شفافیت بین المللی، نهادی بین المللی است که کشورها را بر اساس فسادشان در ارگانهای دولتی رتبه بندی می کند. این سازمان در گزارش سالانه خود، ایران را در میان 180 کشور جهان، در رده ی 168 قرار داد. دویچه وله مواردی که با توجه به آن فساد دولتی سنجیده می شود را؛«اختلاس، رشوه گیری، خرید و فروش پستهای دولتی، رشوه پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقامهای دولتی، عدم مقابله با ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر و غیره» اعلام کرد.

تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها

کلیات 14 ماده ای لایحه هدفمند کردن یارانه ها در روز یکشنبه 19 مهر در مجلس ارتجاع به تصویب رسید. در جزئیات و چگونگی اجرای این طرح اختلافهایی بین مجلس و دولت احمدی نژاد وجود دارد. احمدی نژاد در رفت و آمدهای سرزده اش به یهارستان و موضع گیریهای بعد از آن نشان داد که برای مجلس نشینان پشیزی ارزش قائل نیست و هرم قدرت را نه آنها، که نظامیان می گردانند. احمدی نژاد این طرح را «مهمترین لایحه اقتصادی 30 و ای بسا 50 سال اخیر» در ایران دانسته است. پایه اصلی این سیاست بر اساس پیشنهاد بانک جهانی است.

تضادهای حکومتی برای بخور بخور منابع ملی، آنقدر آشکار شده که حتا نقد لایحه فوق در دایره خودیها هم نوعی فتنه به حساب می آید. آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، در نماز آدینه 23 آبان، مخالفان این طرح را فتنه گر خوانده و به مجازات تهدیدشان کرد. وی گفت:«در زمینه طرح هدفمند کردن یارانه ها حرکتهای شیطنت آمیز سیاسی می شود، زیرا عده ای آن را نمی خواهند و لذا باید با فتنه گریها برخورد شود.»

یکی از آثار مستقیم اجرای هدفمند کردن یارانه ها افزایش فساد دولتی است. فسادی که در گزارش سازمان شفافیت بین المللی اشاره به آن شد.

یکی دیگر از اختلافهای مجلس و دولت احمدی نژاد بر سر سرنوشت منابع به دست آمده از حذف یارانه های مستقیم است. در ماده 9 این لایحه، «صندوقی پیشنهاد شده، که منابع حاصل از اجرای لایحه هدفمند و عوائد حاصل از اصلاح قیمتها به آن واریز شود.» (رسالت 18 آبان 88)

موضوع بهره برداری از حذف یارانه ها در حالی مورد مشاجره است که کارشناسان حکومتی، میزان آن در سال اول را معادل 20 هزار میلیارد تومان و در سالهای بعد بیشتر می دانند. احمدی نژاد می خواهد که مجلس نحوه هزینه کردن این میزان درآمد را تعین نکند و بنابرین این منبع درآمد در ستون درآمد های بودجه مازاد نشود. نتیجه پیشبرد این طرح و فشار احمدی نژاد به مجلس و تهدیدهای او جهت تضویب آن، تمرکز هر چه بیشتر قدرت در دست دولت پاسداران است.

انبار لویی در سرمقاله روزنامه حکومتی رسالت به تاریخ 18 آبان 88 در رابطه با اطلاعیه دفتر احمدی نژاد در رابطه با بازکردن چنین صندوقی می نویسد:«توجیه ایجاد یک خزانه جدید در کنار خزانه داری کل کشور، به غیر ممکن بودن پیوند لایحه هدفمند کردن یارانه ها، با بودجه سنواتی» است که این امر «تاویل و توجیهی قانونمند نیست...»

وی اعتراف می کند که «چنین رویکردی» در هیچ کشور جهان یافت نمی شود و در ادامه می نویسد:«گردش مالی 20 هزار میلیارد تومان در سال اول اجرای لایحه خارج از بودجه کل کشور و خارج از خزانه داری کل که فقط 20 درصد منابع حاصل از اصلاح قیمتهای حاملهای انرژی است و در سال دوم به 40 درصد و در سال سوم و چهارم و نهایتا پنجم به حداقل 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسید به مثابه تعبیه دو بودجه، دو خزانه داری کل در سامانه مالیه عمومی کشور محسوب می شود.»

روزنامه حکومتی حیات نو در تاریخ 18 آبان نوشت:«احمدی نژاد سه شنبه گذشته با حضور سرزده در مجلس، نمایندگان را تهدید کرد که اگر اختیارات مطلق در مورد ماده 13 لایحه هدفمندی یارانه ها جهت تشکیل صندوق هدفمند سازی یارانه ها به وی داده نشود، کل لایحه را پس خواهد گرفت.» نگارنده مطلب حیات نو، نتیجه می گیرد که «گویی تهدید احمدی نژاد کارساز شده و اختیارات صد در صدی مورد نظر وی تامین شده است.»

با توجه به نقش سپاه پاسداران در اقتصاد و وجود اقتصاد شبه دولتی، نقش رانت خواران و کابینه نظامی امنیتی احمدی نژاد، فرآیند طرح هدفمند کردن یارانه ها فربه کردن سپاه و دست اندازی مستقیم آن بر سودی که از حذف یارانه ها به دست می آید، است.

افزایش سریع قیمتها، افزایش نقدینگی، تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل عدم رقابت با قیمتهای کالاهای وارداتی، افزایش واردات، رشد بیکاری و ناامنی شغلی از آثار زیانبار هدفمند کردن یارانه هاست که همزمان به توزیع یارانه در میان وابستگان حکومتی و گسترش فساد و رشوه خواری هر چه بیتشر منجر می شود. افزایش نابرابری و فقیرتر شدن کارگران و مزدبگیران و عدم افزایش حداقل حقوق از دیگر عوارض چنین طرحی خواهد بود.

بر اساس این طرح عده ای مستمری بگیر دولت خواهند شد. این که چه میزان و به چه کسانی یارانه داده شود، با توجه به ساختار فاسد قدرت در ایران، حتا مستمری بگیران می توانند در لباس آقازاده و خویشاوندان سر برآورند. در مقابل این طرح، حقوق پایه کارگران و مزدبگیران که به میزان اندکی همه ساله، افزایش می یافت، انجام نخواهد شد. هادی قوامی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگویی با ایرنا 26 مهر می گوید:«در صورتی که مجلس جلوی افزایش حقوق و دستمزدها را نگیرد، با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها، با تشدید تورم روبرو خواهیم بود.» این طرح قبل از اجرا با چالشی جدی روبروست. از طرفی تورم افزایش خواهد یافت و از طرف دیگری حقوق کارگران و مزدبگیران افزایش نخواهد یافت. سیاست یارانه ها در جمهوری اسلامی، سیاسیت گداپروری و فریبکارانه است. این سیاست بر ضد پرداخت دستمزد عادلانه و واقعی کارگران و مزدبگیران است. افزایش دستمزد با توجه به میزان تورم حق طبیعی کارگران است.

برخی از مهمترین حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران در مهر و آبان 1388

سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

*کارگران شرکت خودروسازي زاگرس بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان درماههاي خردا د و تير و همچنين عيدي امسال مجددا روز شنبه 4 مهر براي سومين روز تجمع كردند. به گزارش قدرت سبز(در فیس بوک) تجمع کنندگان بازگشت به محل کار خود را منوط به پرداخت کامل حقوق ومزاياي خودشان اعلام کرده اند.

مشگلات این شرکت و مساله دستمزد کارگران آن مدتهاست که به چالشی بین کارگران و مدیریت شرکت تبدیل شده است. روزنامه سرمایه در شماره روز شنبه 22 فروردین امسال می نویسد:«شركت زاگرس خودرو يكي از بخش هاي خصوصي خودروسازي است كه هم اكنون با مشكلات بسيار زيادي دست و پنجه نرم مي كند؛ از جمله اينكه با كاهش توليد قابل توجهي سال گذشته را به پايان رساند. اين شركت در حالي هنوز در خصوص پروتون ويرا تعهد دارد كه نتوانسته به تمامي تعهدات خود عمل كند؛ ضمن اينكه در حالي كه قرار بود نيمه دوم سال گذشته پروتونGEN-2 در اين شركت به مونتاژ برسد، ولي اين شركت نتوانست موفق به انجام اين كار شود و از قرار معلوم بدنه هاي CKD اين خودرو هنوز وارد نشده است.»

*کارگران شاغل در کارخانه پارچه بافی کرپ ناز در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق معوقه خود دست از کار کشیدند.

به گزارش روز چهارشنبه 8 مهر اتحادیه آزاد کارگران ایران، در طی روزهای اعتصاب از طرف فرمانداری هرسین و اداره کار این شهرستان و نیز از طرف استانداری نمایندگانی جهت بررسی وضعیت به کارخانه رفته اند و در پایان کارگران از بیم اخراج به بهانه ورشکستگی کارخانه و با قبول دریافت حقوق یک ماه خود در دو نوبت، بر سر کارهای خود بازگشتند.

این کارخانه وابسته به بانک ملت و زیر نظر وزارت صنایع و معادن می باشد و کارگرانش در سه شیفت مشغول کار می باشند.

*به دنبال پرداخت نشدن 4 ماه مطالبات كارگران پارچه بافي كرپ‌ناز، کارگران این کارخانه به نشانه اعتراض دست از كار كشيدند.

به گزارش روز جمعه 10 مهر ايلنا، اين حركت اعتراضي پس از گذشت چند روز با مداخله فرمانداري و اداره كار هرسين مبني بر پرداخت بخشي از مطالبات معوقه كارگران پايان يافت.

كارخانه كرپ ناز كه زير نظر بانك ملي اداره مي‌شود و 250 كارگر در آن مشغول کار هستند. كارگران در ازاي انجام كار در سه شيفت كاري ماهانه مبلغ 275 هزار تومان دريافت مي‌كنند.

*روز شنبه 11 مهر صدها تن از کارگران کارخانه کشت و صنعت هفت تپه دست به اعتصاب زدند.

به گزارش واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارگران معترض که خواستار پرداخت شدن حقوق معوقه دو ماهه خود و منظم شدن دستمزد دریافتی بودند با تجمع در مقابل درب دفتر مدیرت این شرکت تولیدی خواستار پاسخ گویی مدیران کارخانه شدند.

لازم به ذکر است در سال جاری این دومین بار است که کارگران این کارخانه دست به اعتصاب می زنند

*کارگران شرکت واگن پارس اراک در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق خود روز چهارشنبه 15 مهر در مقابل اين شرکت تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش ایلنا نزديک به 2 ماه است که هيچ يک از کارگران و مديران واگن پارس حقوقي دريافت نکرده اند و اين درحالي است که سال گذشته نيز اين روند ادامه داشت.

شرکت واگن پارس اراک يکي از بزرگترين واحدهاي توليد ادوات ريلي است و در آن 1700 کارگر مشغول کار هستند.اين شرکت به محض واگذاري به بخش خصوصي دچار بحرانهاي شديد مالي شده است.

به گزارش روز 16 مهر سایت نوروز کارگران واگن پارس اراک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات معوقه و به دنبال نهمين تجمع در طول سال جاري دست به اعتصاب غذا زدند.

کارگران این شرکت در حرکت قبلی خود جاده ورودي به اراک را مسدود کرده بودند.

*کارگران شهرداری بوشهر که در غالب گروه پاکبان در این نهاد مشغول به کار هستند روز سه شنبه 21 مهر به دلیل عدم پرداخت 3 ماه حقوق از کار دست کشیدند. به گزارش قدرت سبز(در فیس بوک) این کارگران از سه ماه گذشته تاکنون نه تنها موفق به دریافت حقوق و مزایای خود نشدند بلکه اکثر این کارگران به دلیل نبود امنیت شغلی و شرایط سخت اقتصادی و ترس از اخراج شدن نتوانسته اند صدای خود را به جایی برسانند.

*کارگران لوله سازی خوزستان در اهواز روز شنبه و یکشنبه 25 و 26 مهر در مقابل استانداری و دفتر مدیرعامل این شرکت تجمع کرده‌اند.

به گزارش ایلنا کارخانه لوله‌سازی اهواز در سالهای اخیر در پی خصوصی‌ ‌سازی و تغییر متعدد مدیران عامل در حالی در پرداخت مطالبات کارگران خود دچار بحران است که هنوز فعالیت توليدي خود راحفظ کرده‌ است.

در ادامه این حرکت اعتراضی روز سه سنبه 28 مهر کارگران این کارخانه در یکی از میدانهای شهر اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش هرانا به نقل از واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تجمع کارگران مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت و در حمایت از آنان شعارهایی علیه مسئولان دولتی سر داده شد. در این تظاهرات مردم همراه با کارگران شعار می دادند، «زندگی در ایران حق مسلم ماست»، «دولت کودتا استعفا استعفا».

حرکت اعتراضی کارگران کارخانه‌ی لوله چدنی اهواز طی روزهای بعد نیز ادامه یافت.

به گزارش واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراض کارگران کارخانه لوله چدنی اهواز، روز شنبه 2 آبان، در خیابانهای نادری ، طالقانی و سی متری این شهر با راهپیمایی و سر دادن شعارهایی همچان ادامه داشت.

روز یکشنبه 3 آبان کارگران در چهار راه نادری، خیابانهای 30 متری و طالقانی تجمع خود را ساعت 9 صبح آغاز کردند.

لازم به ذکر است این واحد تولیدی 300 کارگر رسمی و 400 کارگر پیمانی دارد که بیش از 10 ماه حقوق دریافت نکرده اند.

روز دوشنبه 4 آبان حرکت اعتراضی کارگران لوله سازی اهواز وارد هفتمین روز خود شد. در این روز کارگران با حمایت مردم در مقابل استانداری شهر اهواز دست به تجمع زدند.

*کارگران سد ماملو در نزدیکی منطقه ی نظامی پارچین از صبح روز دوشنبه 29 مهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معوقه شان دست به اعتصاب زدند.

به گزارش سایت سلام دموکرات در حدود 500 کارگر شاغل در کارگاه این سد که در محدوده ی منطقه ی نظامی پارچین قرار دارد حدود 5 ماه حقوق و متالبات خود را دریافت نکرده اند در نتیجه در اعتراض به این مساله دست به اعتصاب زدند.

*به گزارش خبرگزاري هرانا صبح روز شنبه 2 آبان کارگران چيني البرز در اعتراض به خلف وعده کارفرما و پرداخت نشدن 4 ماه مطالبات معوقه خود براي ساعتي جاده اصلي شهر صنعتي البرز را مسدود کردند.

*کارگران خبازيهاي سنندج صبح روز دوشنبه 4 آبان در اعتراض به ميزان دستمزد و حقوق ماهيانه و بي توجهي مسئولان استان به وضعيت معيشتي خود به مدت چهار ساعت دست به اعتصاب زدند...

به گزارش خبرگزاري هرانا قرار است در صورت ادامه این بي توجهي خبازيهاي سنندج به طور کامل اعتصاب کرده و از پخت و عرضه نان خودداري کنن.

*روز دوشنبه 4 آبان جمعی از کارکنان قسمت توزیع و پخش شرکت ارم‌نوش در اعتراض به آنچه روزمزد شدن کارکنان دانسته‌اند در محوطه وزارت کار در تهران تجمع کردند. به یکی از تجمع‌کنندگان به گزارشگر ایسنا می‌گوید:«پس از چند سال کارگران این شرکت را به صورت روزمزد درآورده‌اند به گونه‌ای که با ۱۳ ساعت کار در حالت ایده‌آل حداکثر برای یک روز کاری ۱۷ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ در واقع حقوق ثابت حذف شده و فقط پورسانت را در نظر گرفته‌اند.»

*کارگران شرکت کارخانجات مخابراتي راه دور شيراز صبح روز دوشنبه 4 آبان در اعتراض به نحوه خصوصي سازي صنايع خواستار مطالبات صنفي خود شدند و با تجمع در مقابل استانداري فارس اعتراض کردند.

به گزارش سایت جرس اين کارگران که از نحوه خصوصي سازي شرکت خود ناراضي بودند شعار مي دادند «بخش خصوصي شديم بيکار و بي پول شديم»، «زندگي و معيشت حق مسلم ماست».

*به گزارش روز پنجشنبه 7 ابان سایت پیام بیش از 200 تن از کارگران شرکت گوشت «زیاران» در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود راهپیمایی اعتراضی برگزار نموده و با تجمع در مقابل فرمانداری قزوین خواستار پرداخت 6 ماه دستمزد معوقه خود توسط کارفرما شدند.

*به دنبال صدور حکم اخراج کارگران پرریس در تاریخ 27 مهرماه توسط کارفرما و شکایت آنان به اداره کار سنندج روز پنجشنبه 7 آبان کارگران پرریس تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش سایت پیام در پی تجمع کارگران پرریس در مقابل استانداری کردستان ماموران لباس شخصی و انتظامی بلافاصله به نحو چشمگیری در مقابل استانداری حضور پیدا کردند اما کارگران با تاکید بر خواستهای خود با معاون امنیتی استانداری کردستان دیدار کرده و بر رسیدگی فوری به خواستهایشان تاکید کردند.

*کارگران شرکت بخش نظافت و فضاي سبز شهر حاجي آباد هرمزگان در اعتراض به از دست دادن شغل خود روز يکشنبه 10 آبان مقابل شهرداري و فرمانداري اين شهر تجمع کردند.

به گزارش ايرنا، کارگران شهرداري حاجي آباد در اين تجمع اظهار داشتند که از ابتداي آبان ماه به دليل اتمام قرارداد شرکت ياد شده با شهرداري کار خود را از دست داده اند.

حاجي آباد با جمعيتي حدود 90هزار نفر در فاصله 165کيلومتري شمال بندرعباس قرار گرفته است.

*کارگران شرکت آلومینیوم اراک روز دوشنبه 11 آبان در اعتراض به عدم پرداخت برخی مزایای خود در حقوق پرداختی شهریور اعتصاب کردند.

به گزارش سایت اراک تایمز کارگران ایرالکو با تجمع در قسمت بارگیری شرکت و توقف فرآیند بارگیری محصولات ایرالکو خواستار پرداخت مزایای خود از جمله پاداش افزایش تولید به میزان ۲۵۰ هزار تومان برای هر کارگر شدند.

این دومین تجمع کارگری در این شرکت طی چند ماه گذشته بوده است.

*كارگران كارخانه كنف‌كار رشت روز شنبه 16 آبان با تجمع در مقابل استانداري گيلان خواستار دريافت حقوق پنج ساله خود شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، كارگران حاضر در اين تجمع از مسئولان استانداري مي‌خواستند تا كارخانه كنف‌كار را بازگشايي كرده و به مشكلات فراوان اقتصادي و خانوادگي دهها كارگر بلا تكليف پايان دهند.

*كارگران كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران در شیراز روز شنبه 16 آبان در اعتراض به عدم پرداخت 8 ماه مطالبات معوق خود و نيز توقف فعاليت كارخانه براي چندمين مرتبه در محل كارخانه تجمع كردند.

به گزارش ایلنا چندي پيش هياتي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس دربازديد از اين كارخانه به کارگران وعده پيگيري و رسيدگي داده بودند.

*کارگران شرکت سبلان پارچه اردبیل به خاطر عدم دریافت حقوق و مزایا ، چندین بار در هفته های گذشته در مقابل سازمان صنایع و استانداری اردیبل دست به تجمع زدند.

به گزارش روز پنجشنبه 16 آبان سایت صداي كاوه ها در این شرکت حدود 250 نفر مشغول به کاربوده که از این تعداد ، 150 نفر در خط تولید کارخانه مشغول به کار می باشند که به مدت 7 ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند

*جمعي از رانندگان سازمان اتوبوسراني زنجان در اعتراض به حکم تعديل نيروي خود در اين سازمان و عدم پاسخگويي مسئولان مربوطه به خواسته‌هاي آنان تحصن کردند.

به گزارش روز 18 ابان ايسنا رانندگان سازمان اتوبوسراني زنجان در اعتراض به صدور حکم تعديل خود و واگذاري خطوط اتوبوسراني به بخش خصوصي بدون توجه به حقوق رانندگان، با تحصن در يکي از کوچه‌هاي منتهي به محل ساختمان استانداري خواستار رسيدگي هر چه سريعتر به اين موضوع توسط مسئولان شدند.

*بیش ازهزار تن از کارگران نی برسیاه شرکت نیشکرهفت تپه روز دوشنبه 18 آبان دست ازکارکشیدند. به گزارش سایت 7تپه کارگران به حرکت اعتراضی خود در روز سه شنبه 19 آبان ادامه دادند. خواسته این کارگران دریافت پاداش سالیانه بهره برداری می باشد. سرانجام روز پنجشنبه 21 آبان درپی موافقت مدیریت شرکت نیشکرهفت تپه باپرداخت مطالبات آنها، اعتصاب کارگران نی برپایان یافت.

نی برها ازشهرها و استان مجاور(لرستان) به صورت فصلی درشرکت نیشکرهفت تپه مشغول بکارند.

*بيش از 100 تن از کارگران شرکت صنايع اراک در اعترا ض به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود روز دوشنبه 18 آبان در مقابل استانداري و سپس در حياط استانداري مرکزي تجمع کردند.

به گزارش آژانس ايران خبر در اين تجمع 30 نفر از زنان کارگران نيز شركت داشتند. آنها شعار مي دادند:«دروغ مي گيد دروغ مي گيد». به دنبال اين اقدام، نيروهاي ضد شورش مستقر در استانداري به آنها هجوم برده و 4 نفر از زنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

*روز سه شنبه 19 آبانماه 88 حدود چهار صد و پنجاه نفر کارگر طرح توسعه پالایشگاه قدیم بندر عباس به طور یکپارچه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود دست به اعتصاب زدند.

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران این کارگران در استخدام شرکت ئی سی سی پیمانکار طرح توسعه پالایشگاه قدیم بندر عباس هستند و از شهریور ماه تاکنون دستمزدی دریافت نکرده اند. به دنبال این اعتصاب که سومین اعتصاب آنان در طی سه ماه گذشته است دو نفر از مسئولان شرکت ئی سی سی ساعت 4 بعد از ظهر در محل رستوران شرکت که کارگران در آنجا تجمع کرده بودند حاضر شدند و با اظهار این که کارفرمای اصلی (پالایشگاه بندر عباس) پول شرکت را پرداخت نکرده است به کارگران اعلام کردند طی پنج روز آینده تمام دستمزدهای معوقه آنان را تسویه خواهند کرد.

*روز پنجشنبه 21 آبان كارگران فصلي بخش قند كارخانه قند شيروان مقابل اداره كار و امور اجتماعي اين شهرستان تجمع كردند.

به گزارش خبرگزاری فارس كارگران خواستار احقاق حقوق قانوني خويش و ادامه فعاليت در كارخانه قند اين شهرستان شدند.

*روز يكشنبه 24 آبان کارگران رفتگر شهرداري خرمشهر بار ديگر اعتصاب كردند

به گزارش سایت جرس رفتگران شهرداری خرمشهر علت اعتصاب را عدم دریافت حقوق خود اعلام کردند.

*روز یکشنبه 24 آبان براي چندمين بار كارگران شركت كنف‌كار رشت مقابل استانداري گيلان به دليل عدم دريافت پنج سال حقوق تجمع كردند.

به گزارش خبرگزاري فارس شركت كنف‌كار دو سال گذشته توسط عليرضا جزايري اهل اهواز خريداري شد و مدت شش ماه اين كارخانه را بازگشايي كرد و از كارگران كار كشيد اما حتي يك ريال هم به آنها حقوق پرداخت نكرد.

*كارگران كارخانه چيني حميد قم بار ديگر براي دستيابي به مطالبات خود در جلوي درب استانداري قم دست به تجمع اعتراض آميز زدند.

به گزارش روز دوشنبه 25 آبان خبرگزاری فارس تعدادي از كارگران زن و مرد كارخانه چيني حميد بعضا با خانواده‌هاي خود با تجمع در خيابان 45 متري رضوي (خيابان روبه‌روي استانداري قم) و بند آوردن خيابان ترافيك سنگيني را ايجاد كردند.

*کارگران و رانندگان شرکت جهاد نصر تحت پوشش پروژه مسکن مهر سنندج که 250 نفر می باشند، از روز چهارشنبه 20 آبان دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا کارفرمایان در روزهاي قبل در پی تهدید کارگران برای اعتصاب در جمع کارگران حاضر شده و تعهد دادند که مطالبات آنان پرداخت خواهد شد. اما چون کار فرما به وعده خود عمل نکرده بود، کارگران از ساعت 7 تا 10 صبح دست به اعتصاب زدند.

*روز شنبه 23 آبان كارگران كارخانه آلومينوم سازى اراك در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب افتاده و ندادن افزايش توليد كه باعث قطع اضافه كارى كارگران می شود، تجمع اعتراضى برگزار كردند.

به گزارش آژانس ایران خبر كارگران خشمگين در اين حركت اعتراضى، تابلوى بسيج كارخانه را پايين كشيدند.

اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

روز جهارشنبه 29 مهر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار اطلاعیه ای احکام صادره برای فعالان سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم کرد و خواستار آزادی همه فعالان کارگری در بند شد.در این اطلاعیه که در سایت سندیکای کارگران شرکت واحد منتشر شده آمده است:«در راستای اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سال ۱٣٨۶ که به دلیل عدم پرداخت حقوق و رسیدن به پایه ای ترین حقوق صنفی کارگران (ایجاد تشکل مستقل) انجام شد، تعدادی از کارگران دستگیر شدند که بعد از بازجویی های مکرر با قرار وثیقه، تا روز دادگاه از زندان آزاد شدند. دادگاه در مرحله اول رسیدگی کارگران را به یکسال حبس که شش ماه آن را به حالت تعلیق در می آورد محکوم کرد و در زمان معین برای اعلام اعتراض، کارگران با امید به رسیدگی عادلانه در دادگاه تجدیدنظر شکایت کردند اما متاسفانه دادگاه تجدید نظر عینا" حکم صادره توسط دادگاه بدوی را تایید کرد.»

در پایان اطلاعیه اعلام شده که:«سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برای آزادی و حق خواهی این نمایندگان کارگری از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن احکام صادره برای فعالین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، خواستار آزادی همه فعالین کارگری از جمله ابراهیم مددی و منصور اسالو، فرزاد کمانگر، مهدی فراحی شاندیز و لغو احضارهای فعالین کارگری دستگیر شده در روز جهانی کارگر می باشد.»

بیانیه سنديكاي كارگران كشت و صنعت نيشكر هفت تپه

يكمين سال تاسيس سنديكاي كارگري شركت كشت و صنعت هفت تپه را در حالي جشن مي گيريم كه چندي پيش از سوي دادگاه تجديد نظر اهواز پنج تن از اعضاي هيات مديره اين سنديكا، اقايان فريدون نيكوفر ، جليل احمدي ، علي نجاتي و رمضان عليپور به مدت شش ماه حبس تعليقي و شش ماه حبس تعزیری و آقاي محمد حيدري مهر نيز با چهار ماه حبس تعزیری و هشت ماه حبس تعليق روبرو شده و تمامي نام برده شدگان به مدت پنج سال از هر گونه فعاليت صنفي محروم شدند.

از اين رو هيات مديره سنديكاي كارگران كشت و صنعت نيشكر هفت تپه بر خود لازم دانسته تا با انتشار بيانيه اي ضمن حمايت از نام بردگان و محكوم كردن احكام صادره در خصوص اين فعالين كارگري اعلام دارد سنديكاي كارگري شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه يك تشكل كاملا صنفي بوده و بدور از هر گونه فعاليت و جهت گيري سياسي و در چهارچوب قانون، صرفا به دنبال احقاق حقوق كارگران رنج كشديه اين شركت توليدي فعاليت دارد .

كارگران اين شركت يك صدا اعلام مي دارند ما فرزندان ايران برانيم تا چرخهاي اقتصادي اين خاك پر گهر را همه با ياري هم بچرخانيم .

هيات مديره سنديكاي كشت و صنعت نيشكر هفت تپه

اول آبان 1388

نامه علی نجاتی رئیس هیات مدیره ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به کارگران

کارگران

تا به امروز چهار نفر از اعضای هیات مدیره ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نامهای فریدون نیکوفرد، جلیل احمدی، قربان علیپور و محمد حیدری مهر روانه ی زندان شده اند و هم اکنون در زندان دزفول محبوس می باشند.

دستگاه قضایی در چند روز آینده، دوره ی حبس مرا نیز به من تحمیل خواهد کرد.

ما برای به دست آوردن حقوق خود و دفاع از مطالبات بر حق کارگران هفت تپه و به دست آوردن کمترین امکانات معیشت و حقوق انسانی تلاش کرده ایم. اما ما محکوم و زندانی می شویم.

ما در چند روز پیش نیز نامه ای سرگشاده به سازمان جهانی کار نوشتیم و رونوشت آن را به تمام نهاد های کارگری و حقوق بشری و رسانه ها، ارسال کردیم.

ما می دانیم که آنها از بی حقوقی که بر کارگران ایران تحمیل می شود با خبر هستتند. می دانیم که قرار نیست کسی جز خود کارگران به داد ِ خودشان برسد.اما ما اتمام حجت کردیم و از آنان پرسیدیم که آیا بیخبرید؟ آیا اقدامی خواهید کرد؟

می دانیم که نتیجه، اقدام موثری از سوی انان نخواهد بود.

ما می دانیم که ایجاد تشکلهای مستقل کارگری حق مسلم کارگران است .

در حالی که کارفرماها آزادانه تشکل دارند، کارگرانی که تشکلهای مستقل کارگری خود را بنا می کنند محکوم و زندانی می شوند.

ما اعتقاد داریم به جز تلاشهای خود کارگران و اتحاد و همبستگی میان آنان، ما کارگران موفق نخواهیم شد به خواسته ها و مطالبات خود دست یابیم.

من و دیگر همکارانم در سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، برای مدت شش ماه در زندان محبوس خواهیم بود.

در مدت هشت ماه ای که من را از کار اخراج کرده بودند کم نبودند کارگرانی که علاوه بر حمایتهای روحی خود، در حد توانشان کمکهای مادی کردند.این کمکها اگر چه بسیار کمتر از حقوق دریافتی سابق من بود اما برای من از هزاران هزار کمک دیگر با ارزش تر بود زیرا نشان از آن داشت که کارگران به درستی می دانند که من و دیگر همکارانشان برای دفاع از حقوق آنان تلاش می کرده ایم. به همین خاطر من بنا بر اعتقادم تنها کمکی که دریافت کردم کمک از کارگران بود.مبلغ ان اگرچه کمتر از حدی بود که حتی سطح زندگی سابق مرا حفظ کند اما ،بسیار با ارزش بود.

این کمکها به جای هر نهاد و مکان و کسان دیگری مرا مدیون به همکاران کارگر من می کرد. امیدواریم که این امر به شکل یک سنت کارگری در میان دیگر کارگران رواج پیدا کند.

تا روزی که فقط من اخراج شده بودم، به همان کمکهای دوستان کارگر آشنا با خود بسنده کردم. ما امروز علاوه بر من چهار کارگر دیگر نیز از دریافت حقوق خود محروم می شوند.

دوستان زیادی پرسیده اند که کارگرانی که امکان تماس چهره به چهره با خانواده های این پنج کارگر زندانی را ندارند چگونه می توانند برای همبستگی کارگری، کمکهای مالی خود را برای رساندن به خانواده هایشان به آنان برسانند.

در ساعت ۱۱:۴۵ امروز پیش از آن که دو نفر دیگر از دوستانم به دادگاه و زندان فرستاده شوند، با آخرین تماس و توافقی که با آنان و دیگر همکارانم انجام شد، قرار بر این شد که شماره حسابی به نام اینجانب اعلام شود تا کمکهای مالی ارسالی از سوی کارگران به آن واریز شود و از آن طریق، مبالغِ کمک شده به خانواده های این پنج کارگر پرداخت شود. (که این شماره حساب متعاقبا اعلام می شود)

ما می خواهیم به جای هر کمک مالی از هر طریق، فقط و فقط از حمایتهای کارگری برخوردار شویم.

کارگران !

امروز، روز حمایت از کارگرانی است که در هفت تپه برای احقاق مطالبات کارگری، تلاش کردند و از سوی کارگران هفت تپه به نمایندگی در یک تشکل مستقل انتخاب شدند و امروز تنها به خاطر دفاع از حقوق کارگری خود به زندان محکوم شده اند.

بدون شک، فردا و فرداهای بعد که ما در زندان نباشیم، ما نیز در انجام این وظیفه ی کارگری سهیم خواهیم بود.

پیشاپیش از حمایتها و تلاشهای کارگران هفت تپه و دیگر کارگران تشکر می کنم و امیدوارم با اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر در راه ایجاد تشکلهای مستقل کارگری خود تلاش کنیم تا بتوانیم به حقوق و خواسته های برحق خود دست پیدا کنیم.

به امید اتحاد روزافزون کارگران

علی نجاتی

رئیس هیات مدیره ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

شنبه ۱۶ ابان ماه ۸۸

علی نجاتی برای گذارندن دوران محکومیت، بازداشت و به زندان دزفول منتقل شد

روز یکشنبه 24 ابان علی نجاتی رئیس هیات مدیره‌ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود، پس از حضور در شعبه‌ی اجرای احکام دادگاه شوش بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان فجر دزفول منتقل شد.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، مهرماه سال جاری شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول فعالان کارگری شرکت هفت تپه را به دلیل فعالیتهای صنفی خود محکوم کرد، در این احکام علی‌ نجاتی، فریدون‌ نیکوفر، قربان علی‌پور و جلیل ‌احمدی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی و محمد حیدری‌پور به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

پیش‌تر و در ۱۴ آبان ماه فریدون نیکوفر و جلیلی احمدی جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان منتقل شده بودند و هم‌اکنون در زندان دزفول هستند.

منصور اسانلو را به جای مداوا با ضرب و شتم به زندان رجائی شهر باز گرداندند

طبق اخبار رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد قرار بود روز یکشنبه ١٢ آبان ١٣٨٧ آقای منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد را جهت معاینات چشم و قلب به بیمارستان لبافی نژاد منتقل کنند، اما مامورین به جای انتقال منصور اسانلو به بیمارستان لبافی نژاد، تلاش کردند او را به بیمارستان فارابی منتقل کنند که با مقاومت منصور اسانلو مواجه شدند.

منصور اسانلو در برابر این عمل ماموران اظهار داشته که پرونده من و پزشکانی که زیر نظر آنها مداوا می شوم در بیمارستان لبافی نژاد هستند و حاضر نشد به بیمارستان فارابی منتقل شود که با ضرب شتم از سوی ماموران مواجه شد و بدون معاینه ای مجددا به زندان رجایی شهر منتقل گردید. این در حالی بود که کادر پزشکی بیمارستان منتظر وی بودند.

آقای منصوراسانلو در زندان رجایی شهر در شرایط بسیار سختی بسر می برد. ایشان ازناحیه چشم، قلب و کمر رنج می برد که متاسفانه مسئولین با ایشان طبق قوانین بین الملی که بیمار زندانی را باید مداوا کرد عمل نمی کنند .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضرب و شتم آقای منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد را محکوم میکند و خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سه شنبه 14 آبان 1388

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید