رفتن به محتوای اصلی

انتخابات ثابت كرد، كه‌ نظام حاكم در ایران بن مشكلات می باشد

انتخابات ثابت كرد، كه‌ نظام حاكم در ایران بن مشكلات می باشد

نگاهی گذرا به‌ رویدادهای انتخابات دهم دوره‌ی ریاست جمهوری در ایران سرﺁغازی دیگر برای شناخت دوباره‌ی نظام می باشد. بررسی اوضاع و رویدادهای مرتبط با انتخابات، درسی بزرگ برای عامه‌ی مردم و همه‌ی ملتهای ایران می باشد. در برابر دیده‌گان عام و خاص روشن شد، كه‌ جمهوری اسلامی خود مشكل عمده‌ و در واقع به‌ عنوان غده‌ی سرطانی موجود در فضای سیاسی ایران و منطقه‌ عمل می كند. انتخابات و تبلیغات این دوره‌ی ریاست جمهوری در پس و پیش خود حامل پیامی مهم می باشد، كه‌ باید به‌ سر فصل جدیدی از نقشه‌ی عمل برای خارج شدن از فضای ﺁكنده‌ از گمان و خوش باوری بدل شود. اگر چه‌ هنوز تا رسیدن به‌ مرز اتحاد عمل واقعی( مردمی و عمومی) مشكلات و چالشهای متنوعی وجود دارند، اما سرانجام باید به‌ این اصل ایمان ﺁورد، كه‌ كل نظام تغیر پذیر نیست.

اگر انتخابات در فضای شفاف و بدون گذر از صافی شورای نگهبان و غیره‌ برگزار می شد ودر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ولایت فقیه‌ و رهبری خبری نبود، شركت در انتخابات و فعالیت برای به‌ د‌ست گرفتن قدرت سیاسی مسئله‌ای دیگر بود. اگر تجربه‌ی سه‌ دهه‌ی گذشته‌ و روی كار ﺁمدن محمد خاتمی در دو دوره‌ی متوالی ریاست جمهوری، به‌ عنوان رفورمخواه و اصلاح طلب در میان نبود، دعوت به‌ شركت در انتخابات به‌ عنوان یك تست مردمی و راهی برای برون رفتن از وضعیت موجود گزینه‌ای عملی و مثبت قلمداد می شد. اما تاریخ ایران و گذشته‌ی شكل گیری قدرت سیاسی و اداره‌ی مردم از سوی شاه و امام حامل پیامی تلخ هستند. در ایران قدرت و نظام حاكم با استفاده‌ از نیروهای مخلتف موجود و امكانات قابل استفاده‌ی كشور،در امر قبضه‌ كردن قدرت مهارت خاصی پیدا می كنند. مردم و ملتهای داخل مرزهای ایران در كشاكش بحرانهای گوناگون تاكنون نتوانسته‌اند، در ایجاد و بهره‌ گرفتن از روند دموكراسی و ابراز اراده‌ی خود به‌ نوعی مستفید شوند.

انتخابات دوره‌ی دهم و دوره‌های قبل در ایران اسلامی در تمامیت خود از عدم و نبود دموكراسی نسبی و ﺁزادی عمل برای فرد و عموم بحث می كنند. راه نجات و خلاص شدن از شر نظام مستبد و تهی از هر امكان تغیر و سیر به‌ سوی مردم سالاری، بازنگری سیر وقایع گذشته‌ می باشد. باید ملتهای ایران كلیت نظام را نشانه‌ بگیرند و در امر مبارزه‌ی همگانی دغدغه‌ای به‌ دل راه ندهند. سیر و سلوك موسوم به‌ دنباله‌روی خوش باورانه‌، كار كردن روی فرعیات و فراموش كردن اصل و بن مشكلات به‌ معنی ادامه‌ی سلطه‌ی ولایت زور و سركوب می باشد. این ولایت و این امامت سیاسی از طریق حل و فصل مشكل انتخابات كنترل شده‌ از اریكه‌ی قدرت كنار نخواهد رفت. بر همگان و از جمله‌ احزاب و سازمانهای سراسری واجب است، كه‌ از تاریخ تجربه‌ كسب كرد. در صورت فراموش كردن تاریخ دیروز و امروز، فردای ما در گروگان دیروز خواهد ماند.

اگر انتخابات ﺁتی جمهوری اسلامی ایران به‌ رفراندوم مردمی و فراگیر بدل شود و این رفراندوم پیش زمینه‌ای عملی برای هر انتخاباتی دیگر باشد،معادله‌ی قدرت در ایران حل خواهد شد. از این طریق و سلوك حداقل مشكل زورمداران سلطه‌گر و خودخواه بر طرف خواهد شد. از مدار كنترل شده‌ی سیاست در ایران خارج شدن، به‌ معنی پیش كشیدن اراده‌ی خود و عموم می باشد. مشكل اساسی وجود جمهوری اسلامی و ولایت سركوب می باشد، نه‌ انتخابات نمایشی و كنترل شده‌.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید