رفتن به محتوای اصلی

مقام اول در فرار مغزها از کشور

مقام اول در فرار مغزها از کشور

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود در بارۀ جا به جائی نخبگان در کشورهای جهان اعلام می دارد که ایران در میان نود و یک کشور"در حال توسعه" و "توسعه نیافته" در جهان از نظر فرار مغزها مقام اول را دارد.

به گزارش منابع خبری ایرانی، بر پایۀ ارزیابی این صندوق، سالانه یکصدو پنجاه تا یکصدو هشتاد تن از نخبگان ایرانی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت می نمایند. به گزارش "فردانیوز" تنها در سال دوهزار میلادی دویست و بیست دانشگاهی ایرانی کشور خود را به قصد اقامت در کشورهای غربی ترک کردند.

بر پایۀ آمار صندوق بین المللی پول، هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از یکصدو هفتاد هزار ایرانی دیگر با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می کنند و طبق آمار رسمی ادارۀ گذرنامه، در سال هشتاد و هفت خورشیدی روزانه پانزده کارشناس ارشد، و د و یا سه دارندۀ درجۀ دکترا و در مجموع پنج هزارو چهارصدو هفتادو پنج نفر لیسانسیه از کشور مهاجرات کرده اند.

به گزارش سایت خبری "فردا نیوز" که از ایران منتشر می شود، بیش از هشتاد درصد از برگزیدگان المپیاد های علمی سال های اخیر جذب دانشگاه های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند.

بنا بر همین گزارش، ایران با بیشترین سهم مهاجرت پذیری آمریکا، یعنی بیش از نیمی از کل آمار مهاجرت دنیا به آمریکا سهم به سزائی در تأمین نیروی متخصص این کشور را بر عهده دارد. این در حالیست که در ایران هیچ ارگان رسمی آمار دقیق و علل مهاجرت نخبگان ایرانی را اعلام نکرده و مسئولیت آن را نپذیرفته است ولی صندوق بین المللی پول، بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی های مالی و اداری و کمبود امکانات تخصصی-علمی، بی ثباتی سیاسی و اجتماعی را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده است.

گزارش در ادامه می افزاید، اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد دلار از سرمایه های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و شش میلیارد دلار دیگر به کشورهای اورپائی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجۀ کشور در سال گذشته و برابر با دویست میلیون بشکه نفت است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید