رفتن به محتوای اصلی

روزهای پر‌التهاب تبریز و شمارش معکوس انتخابات

روزهای پر‌التهاب تبریز و شمارش معکوس انتخابات

گزارش راديو زمانه از درگیریهای یک هفته گذشته در تبریز

نشست انتخاباتی حامیان میرحسین موسوی، که با حضور مجید انصاری در تبریز برگزار می‌شد به خشونت کشیده شد. این نشست بنا بود جلسه پرسش و پاسخی در حول محور سیاست‌های انتخاباتی آقای موسوی باشد. اما با برخورد برخی از افراد با گروهی از معترضین که با پلاکارد و نوشته خواستار پاسخ گفتن آقای خاتمی بودند این جلسه رو به خشونت گذارد.

در جلسه روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه در تبریز که با حضور این عضو روحانیون مبارز برگزار شد، در پایان، صحنه بروز خشونت‌هایی شد که به تحلیل برخی از فعالان آذربایجانی در واقع به نفع هیچ‌کدام از طرفین نمی‌توانست باشد. نه هویت‌طلبان و نه حامیان این کاندیدای انتخاباتی.

دانشجویان معترض خواستار پاسخ‌گویی در خصوص فیلمی از محمد خاتمی بودند که در سال هشتاد و پنج توسط موبایل از او گرفته شده بود. او در این فیلم لطفیه‌هایی با مضمون ترکی بازگو کرده است.

این جلسه در نهایت باعث ضرب و شتم حدود هشت نفر از دانشجویان از سوی اعضای کمیته بسیج ستاد میرحسین موسوی و انتظامات سالن شد. این افراد عموماً از کسانی بودند که پلاکارد‌هایی با مضامین هویت‌طلبانه داشتند.

به گفته آن‌ها مجید انصاری نیز در «فیلم» مورد ادعا حضور داشت که این امر باعث اعتراض این گروه به حضور وی در این جلسه پرسش و پاسخ شد. هادی حمیدی شفیق از دانشجویانی که پیش از این ۱۸ ماه به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان ارومیه به‌سر برده‌ بود، نیز جزو مصدومان بود که بنا به گفته حاضران، صورت او یازده بخیه خورده ‌است.

برخی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تبریز با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را به ضرب و شتم افراد منتقد در این مراسم اعلام کردند. این بیانیه تحمل صدای مخالف و منتقد را «از اولین شروط دموکراسی و آزادی‌خواهی» برشمرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «دیرگاهی بود مدعیان اصلاح‌طلبی، شاکی از گروه‌های فشار و چماق ‌به‌دست، داد به فلک رسانده بودند، اما چه شده کاندیدای محبوب مشارکت و مجاهدین و خاتمی در ستاد خود چماق‌ به‌دست می‌پرورانند و خود بانی ضرب و شتم می‌شوند.»

بنا به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در سخنرانی میرحسین موسوی در دانشگاه زنجان نیز مسئولان انتظامات سالن، چندین بار اعضای انجمن‌های اسلامی و دانشجویان را مورد «ضرب و شتم» قرار دادند.

از صدرا آقاسی یکی از دانشجویان حاضر در صحنه جزییات بیشتری را جویا شده‌ام:

جلسه‌ی چهارشنبه که در هتل شهریار تبریز برگزار شده بود، جلسه‌ی طرفداران میرحسین موسوی بود که چند تا از دانشجویان منتقد در جلسه حضور داشتند و با بلند کردن پلاکاردهایی راجع به بعضی از مسایل اعتراض داشتند از جمله اعتراضاتی که داشتند مربوط به فیلمی بود که در حضور آقای خاتمی به ترک‌تباران آذربایجان توهین شده بود.

آقای انصاری نیز در آن فیلم حضور داشتند و هم‌چنین انتقاداتی که به آقای میر حسین موسوی وارد بود که با پلاکارد و بدون شعار می‌خواستند در جلسه مطرح کنند و دهانشان را با چسب بسته بودند.

متأسفانه اعضای ستاد آقای میرحسین موسوی که بیشتر کمیته‌ی بسیج ستاد ایشان بودند در اولین لحظات که پلاکارد را بلند کردند که حدود هفت، هشت نفر از دانشجویان بودند به سمت آن‌ها یورش بردند و با ضرب و شتم خواهان اخراج این افراد شدند و پلاکارد‌ها را پاره کردند.

دانشجویان حاضر در سالن مقاومت کردند و عده‌ای از دانشجویان دیگر که در حمایت از مهندس موسوی در آن سالن حضور داشتند، به جمع دانشجویان منتقد پیوستند که متأسفانه انتظامات سالن که از ستاد موسوی بودند به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند که چند مورد مصدوم و زخمی داشتند.

دو نفر از دوستانمان روز گذشته در بیمارستان بستری شدند. آقای هادی حمیدی شفیق از فعالان هویت‌طلب آذربایجان که سابقاً حدود ۱۸ ماه به جرم اقدام علیه امنیت ملی زندانی بود، با چاقو مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند که حتا در ناحیه‌ی صورتشان هم قابل مشاهده است.

چندین مورد دررفتگی دست و این قبیل موارد هم وجود دارد. متأسفانه این ضرب و شتم‌ها در جلسات قبلی آقای موسوی هم اتفاق افتاده است. دانشجویان خواهان توضیح آقای خاتمی و ستاد آقای موسوی راجع به آن فیلم توهین‌آمیز و ضرب و شتم هستند.

موضوعی که در اینجا مهم است این است که گاهی برخی از سایت‌های حامی دولت از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند که آن‌ها حق سوء استفاده از این وضعیت را ندارند. چون بیشترین فشارها و تهدیدها در چهار سال دولت آقای احمدی‌نژاد بر جریان هویت‌طلبی وارد شده است.

اعتراض به آقای موسوی به چه علت بوده است؟

رئوس اعتراضی که به آقای موسوی صورت گرفت در اولین مورد همان بحث توهینی بود که در مراسمی که آقای خاتمی هم حضور داشت و جوک‌های توهین‌آمیزی راجع به ترک‌ها گفته می‌شد، بود. اولین انتظار این بود که آقای انصاری عذرخواهی کنند و یا موضعشان را بیان کنند، یا به بچه‌های هویت‌طلب یک تریبون داده شود تا حرفشان را بزنند.

اما در مورد موسوی ایشان باید موضعشان را مثلاً در مورد اتفاقات سال ۶۷ مشخص کنند. چون ایشان تا امروز راجع به بحث قومیت‌های ایران هیچ موضعی نداشته است.

وضعیت دانشجویانی که مجروح شده بودند از جمله آقای هادی حمیدی شفیق به چه صورت است؟

صورت آقای هادی حمیدی شفیق یازده بخیه خورده است. ساعت حدود یک و نیم از بیمارستان مرخص شدند. دو تا بچه‌های دیگر هم دستشان در رفته است و چند تا از دانشجویان دیگر هم آسیب‌دیده و تحت درمان هستند و ضرباتی به شکم آن‌ها وارد آمده است.

اما به نظر می‌رسد این درگیری‌ها به همان روز چهارشنبه ختم نشده است و در روز جمعه که برنامه مسابقه راهپیمایی عمومی بوده است نیز نیروهای انتظامی با مردم درگیر شده که در این میان تعدادی نیز دستگیر شده‌اند. در میان دست‌گیر شد‌گان می‌توان به یکی از مدرسین دانشگاه تبریز نیز اشاره کرد.

ما در روز دوشنبه نیز چهارم خرداد که در محل ورزشگاه باغشمال تبریز میر حسین موسوی سخنرانی داشته است خبر می‌رسد باز هم تعدادی دیگر توسط عوامل انتظامی دستگیر شده‌اند. این دستگیری‌ها نیز توأم با ضرب و شتم بوده است.

موسوی در مراسم، سخنانش را با جملات ترکی آغاز کرده بود به اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی اشاره کرده و گفته است: «طبق قانون اساسی این اصول باید مورد توجه و اجرا قرار بگیرد. تحولات دوره صفویه ،قاجار‌، مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره آذربایجان را برصف مقدم دفاع از ایران دیده است.»

اشاره می شود محمد‌علی ابطحی، مشاور محمد خاتمی در دوره‌ی اصلاحات در سایت خود با انتشار مطلبی با عنوان «سفر تبریز و بلوتوث آقای خاتمی» ضمن تایید واقعی بودن این فیلم دلیل انصراف محمد خاتمی را از انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ترس از انتشار این فیلم اعلام می‌کند.

اما بعد از پایان این مراسم نیز کسانی که به نظر می‌رسد از انتظامات ستاد موسوی در قالب کمیته‌ی بسیج به همراه نیروهای انتظامی با باتوم و گاز اشک‌آور بیش از ۱۵ نفر را دستگیر کرده‌اند. علی و مهدی ایمانی (دو برادر و عضو انجمن اسلامی دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز)، عسگر قدیمی و حامد حسن‌زاده در میان دستگیر شدگان به چشم می‌خورد.

امیر مردانی، فعال دانشجویی هویت‌طلب تبریز

امیر مردانی یکی از فعالان دانشجویی حاضر در محل سخنرانی روز دوشنبه بوده است: از او می‌خوا‌هم از شرایط آن روز بگوید.

عصر روز دوشنبه آقای میرحسین موسوی در ورزشگاه تختی تبریز سخنرانی داشتند. جمعی از بچه‌هایی که در اینجا به عنوان فعال سیاسی مطرح هستند به خاطر اهانتی که از سوی آقای خاتمی به مردم ترک ایران شده بود، خواستار واکنش آقای موسوی بودند. با توجه به این‌که آقای موسوی ترک زبان هستند، بیشتر در این ارتباط تجمع انجام داده بودند.

متأسفانه این تجمع بعد از پایان سخنرانی به خشونت کشیده شد و جمع کثیری از افرادی که در آنجا حضور داشتند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. البته نمی‌شود گفت که حتماً این ضرب و شتم از طرف طرفداران آقای موسوی بود. چون مأموران امنیتی و اطلاعاتی ارگان‌های مختلف هم در این مراسم حضور داشتند.

نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ نفر در این بین دستگیر شدند که اسامی تعدادی از آن‌ها تهیه شده و در این جا وجود دارد که ما پیگیر کارهای آن‌ها هستیم. پیرو همین امر بود که این تشنج به شهر کشیده شد و فضای شهر را امنیتی کرد. با توجه به این اتفاق، آقای موسوی یک سخنرانی هم در دانشگاه تبریز روز سه‌شنبه انجام دادند که وقایعی که در مراسم قبلی روی داده بود در این‌جا هم تأثیر‌گذار بود.

در دیداری که در محل ژیمناسیوم دانشگاه تبریز صورت گرفت اوضاع چطور بود؟

خشونت به آن نحو در این مراسم وجود نداشت. متأسفانه آقای موسوی در شعارها و موضع‌گیری‌هایی که تا به حال داشته‌اند زیاد شفاف عمل نکرده‌اند. می‌شود گفت که حدود نیمی از جمعیت حاضر در سالن دانشگاه از آن دانشجویان منتقد بود.

در مورد وقایع رخ داده در سال ۶۷، گورستان خاوران و اهانت خاتمی به آذربایجانیها و چیزهای دیگر پرسش‌هایی داشتند و پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند. که متأسفانه با وجود آن‌که قبلاً هماهنگ شده بود که به این افراد تریبونی داده شود، تریبونی در اختیارشان قرار داده نشد.

آیا کسانی که با مردم برخورد کردند عوامل انتظامی و امنیتی وابسته به دولت بودند یا افرادی بودند که وابسته به ستادها و جریان انتخاباتی آقای موسوی به حساب می‌آیند؟

نمی‌دانم که در جریان جلسه‌ی آقای انصاری قرار دارید یا نه. در این جلسه هم متأسفانه نیروهای آقای موسوی بودند که به ضرب و شتم دانشجویان منتقد پرداختند. این چیز بدیهی است که از سوی جریان اصولگرا با جریان اصلاح‌طلبان مخالفت صورت می‌گیرد و نیروهای دولتی و امنیتی سعی در ایجاد تشنج و تشتت در میان جریان اصلاحات را دارند. اما متأسفانه بعضی از نیروهای آقای موسوی هم شاید به طور نا آگاهانه به این امر کمک می‌کنند. اما مسببان اصلی‌اش نیروهای دولتی هستند.

الان فضای حاکم بر تبریز چگونه است؟

آقای اعلمی هم یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند و سپس آقای موسوی هم حضور پیدا کردند، فضا به این سمت رفت که از این نفرات حمایت شود. اما متأسفانه با رد صلاحیت آقای اعلمی و هم‌چنین اتفاقات اخیری که پیرامون آقای موسوی اتفاق افتاده است، در تبریز نوعی فضای دلسردی حاکم شده است.

می‌شود این فرایند را مثبت هم در نظر گرفت که انتخاب مردم بر اساس عقلانیت صورت بگیرد. انتخابی که صورت می‌گیرد عقلانی خواهد بود. متأسفانه از لحاظ امنیتی، خرداد‌ماه برای مردم خاطره‌انگیز شده است.

از خرداد‌ماه ۸۵ به این سو، متأسفانه تمام خردادهای بعدی امنیتی بوده است. الان هم با وجود آن‌که فضای انتخابات است اما ما در شهر هیچ‌گونه شور و نشاطی را شاهد نیستیم. متأسفانه نیروهای امنیتی گاهی با برخی بی‌تدبیری‌ها ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کنند و دلسردی را بیشتر در مردم نهادینه می‌کنند. در حالت کلی می‌شود گفت که شاید بتوان امیدوار بود که در روزهای بعد فضا دوباره شور و حیات خود را پیدا کند.

شما فکر نمی‌کنید که ممکن است جریاناتی که در حال حاضر دارد در تبریز به وجود می‌آید به نوعی حساب شده و سنجیده باشد؟

درست است. اتفاقاً این بحث کاملاً مطرح است. با توجه به این‌که این فیلم متعلق به نزدیک به دو سال قبل است این‌که الان در آستانه‌ی انتخابات رو می‌شود، باید به آن شک کرد که این از سوی یک جریان هدایت شده، صورت گرفته است. که شاید نیروهای اصولگرا پشت این جریان باشند.

افرادی که نمی‌خواهند حکومت را از دست بدهند و جریان اصلاحات بر سر کار بیاید. قاطبه‌ی دانشجویان به این امر واقف هستند. اما باید چیزی را هم در نظر گرفت که بالاخره توهینی صورت گرفته و این امکان وجود داشت که بهتر این موضوع را با یک تکذیبیه یا معذرت‌خواهی از طرف خاتمی حل کرد تا این اتفاقات به وجود نمی‌آمد.

متأسفانه این تعلل باعث شد که کار به این‌جا بکشد. اما می‌شود گفت که شروع جریان از طرف نیروهایی که نمی‌خواهند حکومت را از دست بدهند، کاملاً حساب شده بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو زمانه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید