رفتن به محتوای اصلی

جولیان آسانژ چریک اینترنتی و مقابله با نظم موجود خبررسانی جهانی

جولیان آسانژ چریک اینترنتی و مقابله با نظم موجود خبررسانی جهانی

جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس 39 سال دارد و متولد شهر ملبورن استرالیا هست. به تحصیل فیزیک و ریاضیات در دانشگاه ملبورن پرداخته و چند سالی بعنوان برنامه ریز کامپیوتر کار کرده است. البته شغل بعد از کارش (هابی اش) هک کردن به سیستمهای کامپیوتری بود. بعنوان یک هاکر با افشای پاره ای از اطلاعات مهم برای مثال برخورد دانیل آراپ موئی رئیس جمهور سابق کنیا با پولهای مردم و دزدی از صندوق عمومی، ارتباطهای اس. ام اسی حاثه ی 11 سپتامبر 2002 و یا نقش سربازان آمریکائی در کشتار مردم بی گناه بغداد بعنوان یک تفریح، آسانژ به عنوان شورشی و انقلابی جدید مشهور شده است.

پاره ای از این هم فراتر رفته و از هاکرهای اینترنتی بعنوان چریکهای عصر جدید نام می برند. آسانژ را پاره ای با چه گوارا مقایسه می کنند. توسط سازمانهای حقوق بشری و امنستی بعنوان شاخص و نمونه ی خوبی بر علیه سانسور مشهور شده است. فعلن در یک سلول انفرادی در زندان لندن بسر می برد. امکان پس دادن ایشان به سوئد که توسط یکی از قاضیها به جرم تجاوز به دو زن متهم شده و تحت تعقیب قرار دارد، امکان پذیر است. جولیان آسانژ و خیلی ها معتقد هستند که سیستم قضائی سوئد تحت فشار آمریکا به این امر تن داده است.

1. ساختار تشکیلاتی و محل استقرار سرورهای ویکی لیکس

محل استقرار سرورهای ویکی لیکس استکهلم/سوئد بود/هست. طبیعی است که از امکانات رسانه های اجتماعی شهرها و کشورهای دیگری نیز استفاده شده و یا می شود. گرچه امروز با بستن آدرس سایت رسمی ویکی لیکس ، لغو اجازه ی استفاده از آدرس دمن آن و یا از کار انداختن سیستم اطلاع رسانی/گیری از منابع اصلی و بسته شدن این سایت توسط نیروهای امنیتی آمریکا، سایتهای دیگری به عنوان فرستنده و احتمالن گیرنده ی این اطلاعات عمل می کنند. برای مثال یکی از روزنامه های نروژ همه ی اطلاعات جدید را در سایت خود گذاشته است.

2. تعریف کلمه:

ویکی در زبان کرول هائیتی یعنی سریع، ویکی لیکس به معنای سایتهای رسانه ای سریع تعریف می شود.

3. سابقه ی کار تاکنون

ویکی لیک در ماه دسامبر سال 2006 توسط جولیان آسانژ و یکی از بزرگترین شرکتهای هاکر آلمان و تعدادی از کنشگران اینترنتی شکل گرفت. از همکاران این شبکه ی خبر رسانی می توان از ریاضی دانان، اپوزیسیون حکومت چین، پژوهشگران و روزنامه نگاران از نقاط مختلف دنیا و شورشگران اینترنتی جوان نام برد. تعداد همکاران این جریان/سازمان در حال افزایش است و با بسته شدن سایتهای ویکی لیکس هاکر ها و مخالفین سیاستهای سیاسی و رسانه ائی بین المللی به پخش همه ی و یا پاره ای از اطلاعات موجود در سایت ویکی لیکس به نمونه ها ی جدیدی از جزیره های اطلاعاتی و مبارزه در مقابل سیستم خبررسانی و نظم جدید جهانی تبدیل شده اند. ولی طبق اطلاعات موجود بین 100 تا هزار نفر بصورت داوطلبانه با ویک لیکس همکاری می کنند.

5. تامین بودجه ی

بودجه ی سایت و هزینه ی کارکنان ویکی لیکس یا از طریق کار داوطلبانه صورت می گیرد و یا از کمکهای مردم و وقف کننده - های معمولی – تامین می شود. شرکتهای کامپیوتری خرده پا یکی از عمده ترین حامیان این شبکه ی خبر رسانی هستند.

6. چه نیروهائی مورد خطاب سایت ویکی لیک هستند؟

افشاگریهای سایت ویکی لیکس و ضرورت دموکراتیزه شدن سیاست بین المللی

با افشای 250000 هزار سند جدید در رابطه با روابط بین الملل، سیاست خارجی ایالات متحده، چین، روسیه، ایتالیا، فرانسه، ایران، عربستان و ... و با افشای سیاستهای جنگی در عراق، افغانستان و سایر مناطق دنیا، مسئول سایت ویکی لیکس با مدیریت جولیان آسانژ تاریخ جدیدی را در رابطه با مسایل سیاسی بین الملل، نقش رسانه های جدید و شبکه های اینترنتی در افشای سیاستهای پشت پرده و عملیات جنگی و ضد مردمی رقم می زند.

بارها و بارها سیاست رئالیسم قدرت سیاستمداران حاکم در دنیا و کشورهای بزرگ در دروه های قبلی افشا شده؛ برای مثال پدیده ی واترگیت در آمریکا، جنگ طلبی این کشور در ویتنام و روابط روسیه و بلوک شرق با سایر کشورها بعد از فروپاشی بلوک شرق که در آرشیوهای کا.گ.ب. و ...وجود دارد از نمونه های آن بارز در این مورد هستند؛ اما افشاگری جدید ویکی لیکس با عمومی کردن بیش از 800000 سند، غیر دموکراتیک بودن امپراطوری های خبررسانی و قدرت سیاسی در روابط بین الملل را عریانتر نشان می دهد.

مسئولین کشورهای بزرگی چون آمریکا، چین، فرانسه و ایران هرکدام به شکلی به این افشاگری ها اعتراض کرده و برخی آن را فاجعه ی بین المللی خوانده اند. تعدادی از سیستمداران راست اپوزیسیون (جمهوریخواهان) و یا از مسئولین حزب دموکرات در آمریکا خواهان محاکمه ی این افراد شده اند و پاره ای تا آنجا پیش رفته اند که خاهان صدور حکم اعدام برای مسئولین این جریان شده و حتا خود را کاندید اجرای حکم تیرباران این افراد کرده اند. آسانژ و سایر کنشگران را با عنوان جاسوس قابل تعقیب می دانند و حتی سیا بطور اشکاری از امکان دستیگیری جولیان آسانژ صحبت می کند.

آزادی بیان، آزادی جریان اندیشه و اطلاعات یکی از پایه ای ترین حقوق انسانها و جریانهای سیاسی و اجتماعی است. ویکی لیکس از آزادی بیان استفاده کرده و اطلاعاتی که می بایست در اختیار شهروندان قرار گیرد انتشار داده است. مجرم کسانی هستند که در پشت پرده به سیاست جنگ افروزانه و ضد انسانی می پردازند. به نظر من سیاست می بایست ترانسپارنت و شفاف عمل کند و سیاستمداران و افرادی که بر سر قدرت هستند بایست در مقابل مردم و مطبوعات قابل کنترل و بازرسی باشند.

اگر از آن اسناد که بیشتر در رابطه با زندگی خصوصی افراد صحبت می کند بگذریم، اسناد ویکی لیکس بنظر من در چهارچوب یک کار حقوق بشری قرار دارد و از جمله آزادیهای سیاسی سازمانها و ارگانهای مطبوعاتی و شبکه ی گزارشهای دموکراتیک استفاده کرده است. به لحاط قوانین بین الملل مسئولین ویکی لیکس جرمی مرتکب نشده و صدور حکم جلب جولیان آسانژ را باید حلقه ای از مبارزه بر علیه شفاف سازی سیاست بین المللی بحساب آورد.

مسایل شخصی جولیان آسانژ نبایدبا افشاگری ها ارتباط داده شود. امروز با استفاده از این اسناد می توان به مبارزه با جنگ، اعمال خشونت و سیاست های غیردموکراتیک در سطح ملی و بین المللی اقدام کرد. فرصت را نباید از دست داد. بسیج مردم و نیرهای دموکرات با استفاده از راهکارهای نافرمانی مدنی و اعتراض به این سیاست می تواند به شفاف سازی در سیاست بین المللی کمک کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید