رفتن به محتوای اصلی

احتمال مسدود شدن سپرده هاي مردم در بانكها

احتمال مسدود شدن سپرده هاي مردم در بانكها

احتمال مسدود شدن سپرده هاي مردم در بانكهادولت «پول نقد كافي» براي پرداخت يارانه ها ندارد!

شنبه شب محمود احمدي نژاد در برنامه تلويزيوني شبكه يك، باز هم دچار سندروم «جوگيري» شد و ناگهان قول داد افزون بر يارانه ها، دولت به هر نفر بابت نان 4 هزارتومان هم اضافه خواهد داد! اين وعده ناگهاني رئيس جمهوري كودتايي، شبيه دستور ناگهاني استخدام 23 هزار پرستار، يا دستور اهداي خانه به همه شركت كنندگان بازيهاي گوانجو، هيچ پشتوانه مالي پيش بيني شده اي در ارقام بودجه اي ندارد. براستي احمدي نژاد آيا قبلا" رقم جمعيت ايران را در عدد 4 هزار تومان ضرب و تقسيم كرده بود تا بفهمد چه حرفي مي زند؟ جداي از 40 هزار تومان ماهانه، دولت اين يك قلم 4 هزار توماني اضافه را از كجا تأمين خواهد كرد؟ پاسخ شايد كمي بدبينانه باشد، اما فكر نكردن به آن هم چشم بستن بر واقعيت هاست.

بر خلاف گفته هاي شمس الدين حسيني وزير اقتصاد، از صبح اجرايي شدن قانون حذف يارانه ها، بانكهاي سراسر كشور با ازدحام كم سابقه مراجعين مواجه شده اند و وجوه نقدي بسياري از بانكها قبل از فرارسيدن ظهر تمام شده و مشتريان ساعتها منتظر رسيدن ماشين حمل پول مانده اند. امروز (يكشنبه) ساعات كاري در تمامي بانكهاي كشور تا ساعت 19 (7 شب) تمديد شد و امور بانكي معمولي مشتريان هم با اختلال جدي مواجه شده بود. به گفته شهروندان بسياري از عابربانكهاي سراسر كشور از كار افتاده اند و وجهي براي پرداخت به مشتريان ندارند و صرفا" قادر به «انتقال وجه» از حساب مشتري به حسابهاي ديگر و فقط از طريق الكترونيكي هستند.

پيش بيني مي شود ظرف روزهاي آينده؛ هجوم مردم به بانكها بيشتر شود و با توجه به فرارسيدن اول ماه، يعني موعد پرداخت حقوق كاركنان و بازنشستگان، ازدحام در بانكها بيشتر از اين هم بشود. آنچه از حالا زمزمه اش در ميان مشتريان بانكها و برخي كاركنان و مديران شعب بانكي شنيده مي شود، «احتمال ضبط و يا بلوكه كردن موقتي سپرده هاي بانكي مشتريان» توسط دولت است تا با استفاده از نقدينگي آنها، يارانه ها به مردم پرداخت شود. در صورت بلوكه شدن سپرده هاي بانكي مردم در بانكها، دولت تا مدتها نخواهد توانست سپرده و وجوه امانتي مردم در بانكها را به مشتريان پس بدهد و اين بر دامنه هاي بحران اقتصادي فعلي خواهد افزود.

بانكها همچنين از هفته قبل بازخريد «اوراق قرضه دولتي» از مشتريان را متوقف كرده و وجهي براي پرداخت به صاحبان اوراق قرضه دولتي ندارند. اگر بحران ارزي و كمبود يورو و دلار در بازار مالي تهران را هم بر مشكلات فوق اضافه كنيم، «آخر سال» بسيار تلخي در انتظار عموم مردم، بازارايان، قشر متوسط و حتي ثروتمنداني كه پولهايشان را به بانكها سپرده اند، در پيش خواهد بود. بانكهاي ايران در اواخر سال، معمولا" با كمبود نقدينگي، ازدحام و اختلال در سرويس دهي به مشتريان دست به گريبان هستند.

به نظر مي رسد بهترين كاري كه مردم مي توانند براي نجات سرمايه هاي مالي و سپرده هاي بانكي خود انجام دهند، برداشت سريع پولهايشان از بانكها و بيرون كشيدن دارائي و سپرده هايشان از همه مؤسسات اعتباري و بانكي است. اين توصيه بر اساس احتمالي است كه نشانه هايش ديده مي شوند. كسي نمي داند ولي شايد در هفته هاي آينده اين كار با صدور يك «حكم حكومتي» و به صورت ضربتي عملي شود و در باجه هاي بانكها هم مثل پمپ بنزين ها، مأموران پليس ضدشورش با باتون و گاز اشك آور «پاسخگوي مشتريان محترم» باشند! اين البته صرفا" يك «احتمال» است. اما شايد شبيه همان احتمالي باشد كه در روزهاي ارديبهشت 88، درباره وقوع يك تقلب انتخاباتي و كودتا و جنايات بعد از آن وجود داشت و عده كمي آن را باور مي كردند!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
وبلاگ بابک داد

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید