رفتن به محتوای اصلی

ادامه و تشدید مخالفت ها در مصر برغم وعده های حسنی مبارک

ادامه و تشدید مخالفت ها در مصر برغم وعده های حسنی مبارک

جنبش اعتراضی مردم مصر مخالفان دولت مصر امروز (دوشنبه) در هفتمین روز از اعتراض های گستردۀ خود مردم این کشور را به یک اعتصاب عمومی و برگزاری یک راه پیمائی میلیونی فراخواندند. عید محمد، یکی از سازمان دهندگان جنبش اعتراضی مردم مصر، در گفتگوئی با خبرگزاری فرانسه در قاهره گفت: دیشب تصمیم گرفته شد که در روز سه شنبه (فردا) یک راهپیمائی یک میلیون نفری برگزار شود. عید محمد افزود، افزون بر این تصمیم گرفته شد که یک اعتصاب عمومی نیز راه اندازی شود. خبرگزاری فرانسه در دنبالۀ گزارش خود می نویسد در واقع در ابتدا فراخوان به اعتصاب عمومی در آخرین ساعات روز یکشنبه (دیروز) از سوی کارگران شهر سوئز مطرح شده بود.

محمد واقد، یکی دیگر از سازمان دهندگان اعتراض ها، نیز به نوبۀ خود گفت اپوزیسیون به اعتصاب کارگران سوئز می پیوندد و تا برآورده شدن مطالبات مردم به اعتصاب ادامه خواهد داد.

مخالفان دولت مصر که خواهان کنار رفتن حسنی مبارک از قدرت هستند دیشب نیز برغم مقررات منع عبور و مرور در مرکز قاهره حضور داشتند و از ارتش خواستند بین مصر و مبارک یکی را انتخاب کند. این درخواست بر روی باندرولی به چشم می خورد که تظاهرکنندگان در میدان "التحریر" قاهره با همراه داشتند.

در جبهۀ مقابل، حسنی مبارک- رئیس جمهوری مصر- از احمد شفیق، نخست وزیر جدید، خواست از طریق مذاکره و گفتگو با اپوزیسیون ارتقاء دموکراسی را در دستور کار دولت قرار دهد. مبارک در بیانیه ای که از تلویزیون مصر پخش شد، از قصد خود برای دست زدن به اصلاحات سیاسی و ازجمله در عرصۀ قانونگذاری و قانون اساسی خبر داد و از دولت جدید خواست با "مبارزۀ قاطع با فساد در همۀ اشکال آن"، اعتماد را به اقتصاد کشور بازگرداند.

در این میان، محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و برندۀ جایزۀ نوبل صلح، که از طرف اپوزیسیون مأمور مذاکره با "رژیم" شده است دیروز بار دیگر به میان مردم معترض رفت و اعلام کرد که "عصر جدیدی" در مصر آغاز می شود. البرادعی پیشتر از حسنی مبارک خواسته بود از کشور خارج شود.

طی شش روز تظاهرات و اعتراض مردم ، تظاهراتی که با خشونت از هر دو سو توأم بوده است دست کم ١٢٥ نفر جان باخته اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
http://www.persian.rfi.fr/

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید