رفتن به محتوای اصلی

«صدقه پروری» در برابر عدالتخواهی

«صدقه پروری» در برابر عدالتخواهی

در حالی که کارگران و کنشگران حقوق کارگری در سیاهچالهای جمهوری اسلامی به سر می برند و یا در بیدادگاههای آن به حبس محکوم می شوند، پذیرش پایوران رژیم در نود و هشتمین اجلاس سالانه کار، تاکیدی بر نقض حقوق کارگران و مزدبگیران در ایران است. در حالی که یکی از مواد برنامه سازمان جهانی کار (آی ال او)، رسمیت دادن به تشکلهای مستقل کارگری خارج از حکومت است، پذیرش نماینده های رژیم در فقدان نماینده های واقعی کارگران، دست رژیم را برای سرکوب بیشتر باز می گذارد. باید تلاش کنیم که اسم دولت ایران به عنوان نقض کننده حقوق کار و کارگران در لیست سیاه سازمان جهانی کار بار دیگر گنجانده شود و جایگاه ایران در سازمان جهانی کار به نمایندگان واقعی کارگران سپرده شود.

در اجلاس سال گذشته این سازمان، پایوران رژیم مورد سوال قرار گرفته بودند و این سازمان خواهان شرکت نمایندگان تشکلهای واقعی کارگری شده بود. جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی خبر داد که برای ریاست نود و هشتمین اجلاس این سازمان خود را کاندید می کند، چون این بار ریاست به عهده یک کشور اسیایی خواهد بود. بر اساس اخبار منتشر شده، رژیم از کاندیدا کردن خود عقب نشینی کرده است.

تلاش برای بهبود وضعیت زندگی، دریافت دستمزد عادلانه و برخورداری از تشکل مستقل از جمله پایه ای ترین مطالبه ای است که کارگران و مزدبگیران در ایران در روز 11 اردیبهشت برای آن دست به گردهمایی زدند. همایش روز کارگر در ایران، در پی فراخوان 10 تشکل مستقل کارگری و کوشندگان دفاع از حقوق کارکران، علیرغم اعمال فشار، تهدید و ارعاب ماموران امنیتی علیه فعالان کارگری در استانه روز کارگر، در چندین منطقه برگزار شد. مجموعا 150 نفر از کوشندگان حقوق کارگری، در این روز دستگیر و تعدادی از آنها تا این تاریخ همچنان در بند هستند.

تعداد کثیری از مردم و کارگران و کنشگران اجتماعی به این فراخوان پاسخ مثبت دادند و در این همایش شرکت کردند.

حرکت مسالمت امیز کارگران و مزدبگیرانی که در این روز می خواستند روز خودشان را جشن بگیرند و بر خواسته های عادلانه شان تاکید کنند، مورد سرکوب و خشونت حکومتی قرار گرفت.

قاضی حداد معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام دستگیر شدگان در روز کارگر را «اقدام علیه امنیت و اخلال در نظم عمومی» اعلام کرد.

این سومین سالی است که کارگران تلاش می کنند در روز کارگر به شکل علنی و مستقل از حکومت گرد هم آیند و خواسته هایشان را اعلام کنند. این حرکت مستقل تا کنون هزینه هایی از جمله دستگیری، بیکار شدن و تحت پیگرد قرار گرفتن فعالان آن را در بر داشته است. علیرغم سرکوبگریهای این چند سال، فراخوان و همبستگی نهادهای کارگری برای برگزاری روز کارگر در اردیبهشت امسال چشم اندازهای روشنی را در جنبش کارگری به نمایش گذاشت. آن چه که در روز کارگر امسال روی داد نقش و جایگاه با اهمیت و ویژه ای در جنبش کارگری ایران بر جای خواهد گذاشت. ویژگی این بار، فراخوان متشکل یافته آن بود. این حرکت در تداوم حرکت شجاعانه کارگران سندج در برگزاری روز کارگر در سال 1386 است.

اگر چه برگزاری مراسم روز کارگر هزینه هایی مانند حبس، اخراج از کار برای فعالان کارگری داشته است اما تاثیرات مهمی در سیاسی شدن جنبش کارگری و همبستگی آن داشته است. دستگیری فعالان سیاسی و دخالت مستقیم دولت به عنوان کارفرما و سرمایه دار بزرگ در سرکوب حرکتهای عدالتخواهانه کارگران و مزدبگیران، این جنبش را سیاسی تر نموده است.

ویژگی حرکت اول ماه امسال، در اتحاد و همبستگی کارگران برای تحقق خواسته هایشان و حمایت دانشجویان، زنان و نیز مردم آگاه از خواسته های عادلانه آنان، در برابر نظم ناعادلانه موجود است. این نقطه قوت است که می تواند جنبش کارگری را به مرحله جلوتری ببرد و همین رشد خطری جدی برای حکومت سرمایه است. پیوستگی جنبش کارگری با جنبشهای اجتماعی از چالشهای رژیم خواهد بود و دستگیری آنها و وابسته کردن آنها به خارج از مرزها، از شگردهای رژیم برای سرکوب این جنبش است.

روز دوشنبه 14 اردیبهشت معلمان در برابر وزارت آموزش و پرورش برای تحقق خواسته هایشان دست به یک تجمع اعتراضی زدند. در همایش اعتراضی معلمان، رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران توسط ماموران دستگیر شد. در همین روز خانواده های دستگیر شدگان روز کارگر، در مقابل بیدادگاه انقلاب اسلامی در تهران دست به تجمع زدند و خواستار آزادی بستگان خود شدند.

وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی

بر اساس داده های آماری منتشر شده، در سالهای اخیر اقتصاد ایران نه تنها توسعه ای نداشته است بلکه با دامن زدن به رانت خواری و چپاولگری، در وضعیت نزولی قرار گرفته است. در کشاکشهای بر سر قدرت میان وابستگان دایره قدرت، پرده های کوچکی هر از چند گاه از دزدیهای کلانی که توسط باندهای مختلف صورت می گیرد، برداشته می شود. یک نمونه عباس پالیزدار است که برای پوشاندن گنداب مافیای حکومتی، وی را در گوشه زندان انداختند.

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود، اقتصاد ایران در سال 1387، را در رکود ارزیابی کرده است. این گزارش فعالیت اقتصادی طی 9 ماه اول سال 1387 را چنین اعلام کرده است: «تاسیس واحدهای جدید صنعتی در 6 ماهه اول سال 1387 حدود 40 درصد و بهره برداریها حدود 21 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1386 کاهش داشته است.» (منبع اعتماد سه شنبه اول اردیبهشت 1388)

بر اساس این آمارها، فروش نفت طی همین زمان بیش از 71 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

از طرف دیگر علیرضا محجوب اقرار کرد که در سال گذشته 400 واحد تولیدی تعطیل شدند که منجر به بیکاری 200 هزار نفر شده است. (منبع اعتماد اول اردیبهشت)

بر اساس همین نماگر بانک مرکزی، سرمایه گذاری برای تاسیس واحدهای جدید صنعتی، در 6 ماه نخست سال 87 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/17 درصد کاهش داشته است. (همان منبع)

شورای عالی کار هنگامی که در اجلاس دوم خود، نرخ دستمزد تعیین شده را کمتر از اجلاس اول اعلام کرد دلیل خود را پیش بینی پایین آمدن نرخ تورم بیان کرده بود. طی سالهای اخیر ، تولیدات صنعتی با سابقه چندین ساله دچار رکود و تعطیل شده است. شرکتهای زودبازده هم عملا به شکست کشانده شد. بهای مواد خوراکی هم طی این مدت بالا رفته است. با توجه به عدم ناهمخوانی مزد کارگران و مزدبگیران با نرخ تورم و نیز بالا رفتن هزینه های زندگی، بیشترین فشار سیاستهای حکومت بر دوش مردم است. واردات کالا و خدمات سالی 29 درصد رشد داشته است. در حالی که نرخ متوسط رشد اقتصادی بنا به گفته کارشناسان خود رزیم، 5 تا 6 درصد بوده است.

بهای کالای مصرفی و خوراکی افزایش چشمگیری داشته است. بنا به آمار روزنامه سرمایه 29 اردیبهشت، «قیمت میوه هم اکنون در مقایسه با ایام آغاز به کار دولت نهم تا 180 درصد افزایش داشته است.»

تولید قند و شکر در اثر حمایت دولت پاسداران از مافیای وارد کنندگان قند و شکر به سطح بسیار نازلی رسیده و تولید داخلی توانایی رقابت با قند و شکر وارداتی را ندارد. بر اساس داده های آماری، سرنوشت تولید و کشت پنبه هم در اثر واردات پارچه و پنبه به سرنوشتی غم انگیزتر از قند و شکر تبدیل شده است.

عضو ستاد اجرایی خانه کشاورز استان قم از به صفر رسیدن تعرفه های گمرکی روی واردات پنبه خبر داد. وی گقت که:«هم اکنون 30 هزار تن پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی و انبار کشاورزان موجود است که با این حال تعرفه گمرکی پنبه به صفر رسیده است.»(خبرگزاری حکومتی فارس 21 اردیبهشت). وی اعلام کرد کشت پنبه در سالهای اخیر از 8 هزار تن به 2 هزار تن رسیده است.

در رویدادی دیگر دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر گفت که به دنبال اجرایی نشدن مصوبه دولت برای خرید شکر داخلی، تولید قند و شکر در کارخانه های ایران متوقف شد. بنا به گزارش سایت حکومتی تابناک، بهمن دانایی گفت که با پایین آمدن تعرفه بر واردات شکر، از 150 درصد به 10 درصد، در سالهای اخیر 4 میلیون و 871 هزار تن قند و شکر وارد شده است. این حجم واردات در حالی است که نیاز سالانه بازار ایران 2 میلیون تن قند و شکر است.(تابناک 20 اردیبهشت(

سقوط تولید داخلی پنبه و شکر سبب بیکار شدن تعداد هرچه بیشتری از کارگران و در نتیجه منجر به سقوط زندگی کارگران و خانواده های آنان شده است.

افزایش بیکاری

بر اساس گفته های سعید لیلاز که در سایت حکومتی آفتاب سه شنبه 22 اردیبهشت 88 منتشر شده است «نرخ تورم در ابتدای سال 85 تنها در حدود 5/6 در صد بوده ولی در طی 30 ماه این نرخ به 30 درصد رسیده است.» وی که تعداد بیکاران را در شرایط حال، 3 میلیون نفر ارزیابی می کند پیش بینی می کند که «این احتمال وجود دارد تا پایان امسال تعداد بیکاران به 4 میلیون نفر برسد.» (همان منبع)

بیکاری در میان جوانان افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، «میزان بیکاری جوانان طی سال گذشته از 3/20 به 4/27 در صد رسیده است. (ایرنا سه شنبه 8 اردیبهشت)

بر اساس همین منبع، موج دوم بیکاری که شامل جوانانی می شود که در دهه 60 متولد شده اند در راه است.

شعارهای شوی انتخاباتی

در نمایش انتخاباتی دوره قبل، احمدی نژاد شعار تقسیم پول نفت و بردن درآمد آن بر سفره های مردم را داده بود. این بار شعارش را ارتقا داد. وی روز دوشنبه 28 اردیبهشت طرح «توزیع سود نفت میان ایرانیان جهان با انتشار اوراق مشارکت» را وعده داد. طرجی که مورد اعتراض برخی خودیها به دلیل این که هیچ پشتوانه عملی ندارد، قرار گرفت.

این حرفهای پوچ در حالی زده می شود که یکی از اعتراضهای گسترده و متدوام کارگران و مزدبگیران، عدم دریافت به موقع حقوقشان و نیز اعتراض به سطح نازل دستمزد است.

شیخ مهدی کروبی هم در دوران نمایش انتخاباتی قبلی از دادن 50 هزار تومان صحبت کرده بود. این بار احمدی نژاد با دادن عیدی به بعضیها و سرانجام پخش پاکتهایی حاوی 50 هزار تومان به تعدادی از دانشجویان، آنها را به رای دادن به خود تشویق می کند. این شیوه گدا پروری و صدقه دادن کارگزاران ولی فقیه یک شیوه نفرت آور و توهین به مردم ایران است.

روز یکشنبه 27 اردیبهشت دانشجویان در برابر پخش بنهای 50 هزار تومانی احمدی نژاد دست به اعتراض زدند و آن را توهین و مانور تبلیغاتی دولت دانستند.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران که اعتراض دانشجویان را برنتابیده بی شرمانه ادعا کرد که دانشجویان به کمی مقدار بنها اعتراض داشتند و میزان بیشتری می خواستند.

معلمان و فرهنگیان سالهاست برای دستیابی به حقوقشان اعتراض می کنند.سازمان آموزش و پرورش تهران در روز معلم، اعلام کرد که قرار است تعدادی معلم به عنوان معلم نمونه انتخاب شده و به این افراد «400 هزار تومان به صورت نقد به عنوان کمک هزینه سفر عتبات عالیات اهدا می شود.» همچنین معاون پژوهش و منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش اعلام کرد که «50 هزار تومان به حساب 4000 هزار معلم برتر در سطح مدارس، 400 هزار تومان به حساب 276 معلم برتر در سطح مناطق و 600 هزار تومان به حساب 20 معلم نمونه استانی واریز می شود.» (ایسنا سه شنبه 8 اردیبهشت)

شگردهای احمدی نژاد مانند پخش کادو و یا دادن پول در سفرهایش عوامفریبی است.

کارگران و مزدبگیران، فرهنگیان و معلمان که طی سالهای اخبر در وضعیت معیشتی فاجعه بار هستند و هیچ چشم اندازی برای بهبود وضعیتشان در این حکومت یافت نمی شود، به طور مرتب برای خواستهای عادلانه خود دست به اعتراض می زنند، انها صدقه نمی خواهند. آنها حقوق خود و مزدی عادلانه را طلب می کنند.

برخی از مهمترین حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران در اردیبهشت 1388

سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

*روز سه شنبه 1 اردیبهشت 1388 پس از آن كه مديريت خواسته كارگران صنايع ريخته‌گري ساوه را قبول كرد، اعتصاب کارگران پايان يافت.

به گزارش ایلنا كارگران صنايع ريخته‌گري چندي پيش در اعتراض به افزايش ساعات كار روزانه از 8 ساعت به 12 ساعت و كاهش شيفت‌هاي كاري از 3 شيفت به 2 شيفت اعتصاب كرده‌بودند.

*بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران روز دوم اردیبهشت بیش از صد نفر از کارگران کارخانه قند دزفول در اعتراض به وضعیت خود در محل کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارخانه قند دزفول در کیلومتر هفت جاده شوش- دزفول قرار دارد و بزرگترین کارخانه قند چغندری در منطقه خاورمیانه است که از سال 82 به تعطیلی کشیده شد و پس از اعتراضهای مکرر کارگران این کارخانه تعدادی از آنان بازنشست شده و تعدای دیگر با وعده شروع به کار کارخانه در سالهای آینده به بیمه بیکاری وصل شدند.

تاکنون 8 نفر از کارگران این کارخانه بر اثر فشارهای ناشی از تعطیلی کارخانه سکته کرده و جان باخته اند.

*در پي اخراج تعدادي از کارگران کارخانه لاستيک سازي دنا در شيراز، از روز چهار‌شنبه 2 اردیبهشت کارگران کارخانه ضمن اخراج هيات مديره کارخانه دنا خود راسا اقدام به اداره کارخانه کرده‌اند. به گزارش روز دوشنبه 7 اردیبهشت آفتاب نيوز کارخانه دنا از سال گذشته به دليل وضعيت بد توليد خود اقدام به اخراج تعدادي از کارگران کارخانه کرده است که اين کار با نارضايتي کارگران مواجه شده و چند روز است که کارگران کارخانه مذکور ضمن اخراج مديران آن، دست به اعتصاب زده‌اند.

*جمعي از صافکارن و نقاشان خودرو جيرفت روز سه شنبه 8 ارديبهشت در اعتراض به فعاليت کارگران افغان اين صنف در شهرستان جيرفت، مقابل استانداري کرمان تحصن کردند.

به گزارش ايرنا، معترضان به فعاليت گسترده کارگران افغان در اين صنف از مسئولان خواستند تا از ادامه فعاليت آنان جلوگيري به عمل بياورند.

*روز دوشنبه 14 ارديبهشت جمعي از رانندگان شركت واحد اتوبوسراني شهر کرمانشاه كه مدتي است بيكار شده‌اند، مقابل سازمان کار و امور اجتماعي استان تجمع کردند.

به گزارش ايسنا، منطقه کرمانشاه، با واگذاري اتوبوسهاي سازمان اتوبوسراني کرمانشاه به بخش خصوصي، 94 راننده شرکتي اين سازمان بيکار شدند که جمعي از آنها در این روز در اعتراض به وضعيت خود و حل نشدن مشکل بيکاري‌شان، در مقابل سازمان کار و امور اجتماعي استان تجمع کردند.

*به گزارش خبرگزاری دولتی فارس شماري از نمايندگان كارگران شركت نيبر كشت و صنعت كارون شوشتر صبح روز سه شنبه 22 اردیبهشت با تجمع در مقابل مجلس رژیم خواستار تامين مقرري بيمه بيكاري طبق ماده 2 قانون كار شدند.

*جمعي از كارگران شركت قطعه‌سازي خودرو پلاستيران صبح روز سه شنبه 22 اردیبهشت در اعتراض به آن چه قطع‌شدن مزايا و سخت‌تر شدن شرايط كاري عنوان مي‌كردند در محل كار خود تجمع كردند.

به گزارش ايسنا شركت پلاستيران که از قديمي‌ترين شركتهاي توليدكننده باك پلي‌مري خودرو در ايران است توسط مديريت جديد اين شركت نيمه‌دولتي كه پس از 30 سال عوض شده است، سطح رفاه كارگران را پايين آورده و مزايا را قطع كرده است.

در يك طومار كه 390 نفر از كاركنان اين شركت آن را امضا كرده‌اند خواستار رسيدگي به مطالبات و پرداخت مزايا طبق قانون شده‌اند.

*بيش از 50 نفر از كارگران كارخانه شيميايي كروم كيميكال ساري به دليل دريافت نكردن يكساله حقوق، عيدي و پاداش و نپرداختن پنج ساله بن كارگري از سوي كارفرما روز پنجشنبه 24 اردیبهشت در مقابل استانداري مازندران تجمع كردند.

به گزارش سايت امير كبير مسئولان دولتی و کارخانه به درخواست کارگران جواب نمی دهند.

*طبق گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری روز یکشنبه 27 اردیبهشت، کارگران شرکت پیمانکار نصاب نیروگاه گازی خرمشهر دست به اعتصاب زدند. کارگران این شرکت به دلیل عدم پرداخت دستمزدهایشان، در یک حرکت متحدانه در محل نیروگاه دست به اعتصاب زدند.

*سلمان یگانه فعال جنبش کارگری جان باخت

با کمال تاسف. سلمان یگانه رفیق فعال و زحمتکش جنبش کارگری در پنجشنبه روز 17 اردیبهشت در حین انجام کار در کارخانه فولاد لوشان به نحو دلخراشی در دستگاه بتونر سقوط نموده و براثر شدت جراحتهای وارده در بیمارستان آریا رشت جان سپرد.

به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری سلمان در شمار فعالین، کارگری پیگیر در منطقه گیلان بوده که سالهای سال در جهت احقاق حقوق کارگران و زحمتکشان تلاش نموده است. فقدان این عزیز بی شک باعث تأثر و اندوه فراوان فعالان کارگری خواهد بود.

*پیام سندیکای کارگر نیشکر هفت تپه در رابطه با دستگیریهای اول ماه مه امسال تهران

در روز 11 ارديبهشت سال 1388 (روز جهاني كارگر) بنا به فراخوان تشکلهای اجتماعی و مستقل جنبش کارگری ايران مراسمی برگزار گردید که خواسته ها و مطالبات کارگران ايران در آن قيد شده بود.

در آن روز تعداد كثيري از فعالان کارگری، خانواده های کارگران و مردمی، بنا به فراخوان در محل پارک لاله و در اطراف ميدان آب نمای آن تجمع کردند که پیش از شروع برنامه از طرف نیروهای انتظامی سرکوب و دستگیر شدند.

سندیکاي كارگران نيشكر هفت تپه به عنوان یکی از امضا کنندگان این فراخوان، این سرکوب و دستگیریها را محکوم می کند و خود را در کنار خانواده زندانیان می داند و در راه آزادی این عزیزان و در چهارچوب قوانین داخلی و بین المللی، هر کاری که صلاح باشد انجام می دهد و از تمام نهادهای کارگری عضو فدراسیون جهانی مواد غذایی که ما عضوش هستیم می خواهد که به دولتهایشان فشار بیاورند که از دولت ایران بخواهند که تمامی زندانیان کارگری ایران هر چه سریعتر بدون هیچ قید و شرطی آزاد گردند.

با امید به برقراری عدالت در سراسر جهان

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

اردیبهشت هشتادو هشت

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید