رفتن به محتوای اصلی

نبرد کوبانی

نبرد کوبانی

*******

١_ نبرد کوبانی تا کنون پیامش را به جه انیان رسانده است. این نبرد و مقاومت تاریخی کم نظیر از حیث رسالتی که بر دوش داشت و از لحاظ ایستادگی و اراده اش به شمار نبرده ای تاریخی نامدار تعلق گرفته است. اما لازم نیست آن را با ه یچ مقاومت دیگری (استالینگراد، دین بین فو، مقاومت ٢٤ روزه سنندج و …) از این دست مقایسه کنیم و نام آنان را بر پیشانی کوبانی حک کنیم. کوبانی خود نامی است، مقاومتی است، اراده و نبردی است که باید نبرده ای آنان را با آن سنجید. کوبانی به سنجش هر مقاومت دیگری در آینده نه تنه ا تبدیل شده، که معیاره ا و ارزش ه ای نوینی نیز خلق کرده است.

٢_ در کوبانی نتیجه نبرد تغییری در رسالت این مقاومت و کارکرد و اثرات تاکنونی آن نخواهد داد. نام و مقاومت کوبانی، زنان پیکارجویش، سالخوردگان اسحله به دستش و تنه ایی اش در میان ه یاهو و جنجال جه انی “ضدداعش” مرزه ای جه ان را درنوردیده است. رسانهه ای جه ان، احزاب راست و چپ، فعالین و مبارزین در کردستان، ایران، ترکیه، اروپا و آمریکا و استرالیا برای کوبانی و مقاومت سترگش واکنش نشان داده اند و بسیاری از آنان را به مرز ترکیه و سوریه کشانده است تا به جنگ مقاومت کوبانی بپیوندند.

٣_ کوبانی مرکز ثقل همه ی اوضاع پیچیده ای است که “داعش” به آن پیچیدگی خاصی بخشیده است. کوبانی چهرهه ا و ادعاه ا را بسی واقعی تر نشان می دهد. جه ان “غرب” منتظر چیست و بدنبال کدام نتیجه است در کوبانی؟ چرا در عراق علیه داعش اقدام می کنند اما در سوریه نه؟ (انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که در سوریه کاری انجام نخواهند داد. و در حالی کوبانی شدیدا نیازمند کمک است این سیاست فرانسه و انگیلس اگر چراغ سبزی برای درهم شکستن مقاومت کوبانی نباشد، لاقیدی تبهکارانه ای است). کوبانی بیش از هر زمان دیگری جایگاه ترکیه را نشان داده است. برای ترکیه کوبانی باید سقوط کند که هم “مسئله” کرد را برای مدتی دیگر از خود دورد ساخته، هم اتحاد و همبستگی خلق کرد در سوریه را به عقب انداخته و هم پ. ک. ک باید سرجایش نشانده شود و بالاخره سرپوشی به شکست سیاست ه ایش در سال ه ای اخیر در سوریه و منطقه نه اده باشد. سماجت داعش در محاصره کوبانی از آن روست که شکست داعش در این نبرد، سرآغاز شکست ه ای متعاقب آن خواهد بود و با تحمل شکست اقتدارش را هم در اپوزیسیون سوریه از دست می دهد و هم در نقشهه ای آینده اش. درهم شکستن مقاومت عادلانه و مردمی کوبانی برای داعش هم تاکتیک است هم استراتژی.

٤_ نبرد و مقاومت کوبانی با همه رودرویی ه ای دیگر منطقه علیه داعش تفاوت ماهوی دارد. کوبانی (در کنار جنگ و پایداری پیشمرگه) سیمای جنبش عادلانه و حق طلبانه کردستان را در همه ی بخش ه ای آن محبوب تر و عادلانهتر از پیش ساخته است. پیکار زنان کوبانی به وزن و اعتبار این مقاومت شدیدا افزوده است و به آن مضمون و محتوی انسانی تر و آزادیبخش تری بخشیده است.

٥_ برای کوبانی و کردستان سوریه، محاصره داعش ادامه همان ستمگری دیرینه اما با ابزار متفاوت و تعقیب همان استراتژی از راه دیگری است. این مقاومت و این ابزار نوین سرکوب است که عطف و سمپاتی وسیع و متنوعی را نسبت به کوبانی ببار آورده است.

٦_ کوبانی نیات و هدف “پروسه آشتی” اردوغان و ترکیه را در “حل” مسئله کرد در این کشور آشکاراتر ساخت. در حالیکه دو سه سال اخیر در برابر دیدگان همگان اردوغان از پروسه آشتی در کردستان سخن می راند، (اکنون که انگشت اته ام حتی جو بایدن به سوی شخص اول ترکیه در همکاری با داعش و پاگرفتن آن نشانه رفته است) ناخردمندانه تفاوتی بین داعش و پ. ک. ک نمی بیند.

٧_ نبرد کوبانی در بطن حوادث ماهه ای اخیر بیش از هر عامل دیگری اذه ان را به ریشه و علل پیدایش و پیشروی سریع داعش و کارکرد و نقش پیجیده آن سوق داده است. در بازی شطرنج خاورمیانه که دیرپایی است ادامه دارد، داعش به عنوان مهره ای از این شطرنج نمی تواند “خودسرانه” وارد شده باشد. گمانهزنی در ابعادی وسیع ادامه دارد.

٨_ کوبانی در عین حال حلقه وصل و اتحاد نوین جنبش ه ای آزادخواه کردستان در همه ی بخش ه ای آن است. حمایت از مقاومت کوبانی به ارکستر توده ای عظیمی می ماند که نوازندگانش در همه ی بخش ه ای کردستان در دیاربکر و کرمانشاه و سنندج و سلیمانی و مه اباد و هولیر و مبارزین و دلسوزانش در لندن و استکهلم و سیدنی و فرانکفوت و برلین و امریکا و کانادا مارش مشترکی را می نوازند.

٩_ نبرد کوبانی بیش از هر زمان به ما می گوید که جنبش ه ای آزادیخواه کردستان سرنوشت، راه و آینده مشترکی دارند. جنبش ه ای کردستان همواره ارزش ه ای دمکراتیک، انساندوستانه، مترقی و سکولار و مردمی را در خود پرورانده که خود بازتاب جامعه متنوع کردستان به لحاظ مذهبی و ملی بوده که همزیستی دیرینه ای با هم دارند که در منطقه استثنایی است. کوبانی ضرورت اتحاد همه ی نیروه ای سیاسی و مبارز کردستان پرواضح تر نشان می دهد. راه دیگری جز همگرایی، اتحاد و همبستگی احزاب سیاسی کردستان وجود ندارد. نباید به کشوره ای منطقه فرصت مانور میان احزاب داده شود.

١٠_ کوبانی باردگر نشان داد که رستگاری و رسیدن به آزادی به نیروی مردمی و به اتکا به سازمانده ی و مشارکت تودهه ای مردم در همه ی عرصهه ا ممکن است. بهرهگیری از شرایط و سنجش اوضاع و همگام شدن با این و آن ائتلاف نباید ه یچگاه از اتکا به جنبش و نیروی مردم غافل ماند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
زاگرس پست
منبع:
http://zagrospost.com//

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید