رفتن به محتوای اصلی

تداوم این راه با مردم است نه با جنبش‌های خاص

تداوم این راه با مردم است نه با جنبش‌های خاص

احضار بهاره هدایت، فرید هاشمی و مهدی عربشاهی سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دادگاه و دستگیری میلاد اسدی عضو دیگر این تشکل دانشجویی، نگرانی‌ها در مورد برخورد حکومت با مردم و دانشجویان در روز دانشجو را افزایش داده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است که استانداری تا کنون چندین جلسه با اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها در مورد ۱۶ آذر داشته است. وی همچنین گفته: «قطعا تشکل‌های اسلامی و مدافع نظام اجازه نمی‌دهند روحیه استکبارستیزی دانشجویان دنبال نشود».

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز به خبرنگار ایلنا گفته: «هر تجمعی باید به صورت فراخوان و قانونی اتفاق بیفتد. اگر غیرقانونی باشد پلیس با آن برخورد خواهد کرد.»

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید سرکوب معترضان از فردای روز انتخابات شروع شد و حتی کشتار در خیابان اتفاق افتاد بنابراین نباید مردم را از حضور در صحنه ترساند.

این فعال دانشجویی می‌گوید روبرو کردن جامعه با این ترس و واهمه که روز ۱۶ آذر قرار است اتفاق دیگری بیفتد، همان هدفی است که سرکوبگران دارند دنبال می‌کنند. به گفته‌ی وی ما نباید به این قضیه دامن بزنیم.

وی همچنین معتقد است ادامه جنبش اعتراضی، دیگر از دوش افراد و جنبش‌های خاص برداشته شده و بار آن را در حال حاضر همه مردم به دوش می‌کشند بنابراین ادامه آن نیز با همه مردم خواهد بود نه فقط دانشجویان.

• مصاحبه با بهاره هدایت

دویچه‌وله: خانم هدایت به نظر می‌رسد که موج سرکوبها و فشارها بر فعالین دانشجویی در آستانه‌ی ۱۶ آذر افزایش پیدا کرده است. آیا خبر جدیدی در این زمینه دارید؟

بهاره هدایت: هر روز اخبار بازداشت و تهدید دانشجویان به گوش می‌رسد. جدیدترین خبری هم که ما داریم، بازداشت آقای میلاد اسدی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است که حدوداً دو سه ساعت پیش (بعدازظهر دوشنبه نهم آذر) در منزلشان بازداشت شدند.

شما و آقای عربشاهی هم روز چهارشنبه‌ی این هفته به دادگاه احضار شده‌اید. این احضار شما در مورد چه پرونده‌ای است؟

چیز مشخصی در برگه‌های احضاریه ذکر نشده است. این برگه‌هاصرفاً برای منازل ما ارسال شده و خواسته‌اند که چهارشنبه (یازدهم آذر) ساعت ۱۰ صبح در دادگاه انقلاب حاضر شویم. این قاعدتاً در آستانه‌ی ۱۶ آذر و در تداوم همان روند تهدید و ارعابی است که می‌خواهند در دانشگاه‌ها ایجاد کنند، سرکوب کنند و این یک پروژه‌ی واحد است که در مورد دیگر فعالین ‌دانشجویی عملیاتی می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران به خبرگزاری ایسنا گفته که ما تاکنون چندین جلسه با اساتید و مسئولان دانشگاه داشتیم و در مورد ۱۶ آذر بحث کردیم. آیا این روند عادی است و در سالهای گذشته هم این طور بوده که در سطح استانداری با دانشگاه‌ها راجع به ۱۶ آذر صحبت کنند؟

این حساسیت در مورد برگزارشدن ۱۶ آذر وجود داشته است اما اصلاً قابل انکار نیست که امسال جو و فضای کاملاً متفاوتی است، هم برای فعالین دانشجویی و دانشگاه‌ها و هم برای کسانی که قصد کنترل کردن فضا را دارند، بر همه‌ی این‌ها یک جو دیگری غلبه کرده و فضا اصلاً به یک شکل دیگری است.

میلاد اسدی عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت روز دوشنبه نهم آذرماه بازداشت شد. میلاد اسدی عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت روز دوشنبه نهم آذرماه بازداشت شد

همان طور که شما هم گفتید، یکسری برنامه‌ریزی‌هایی شده که مردم هم به اعتراضات دانشجویی در سالروز ۱۶ آذر بپیوندند و موقعیتی فراهم شود برای تداوم آن اعتراضاتی که در چندماه گذشته در مورد تقلب و بحث انتخابات در جنبش سبز شاهدش بودیم. برنامه‌ریزی‌های خیلی گسترده‌ای هم از طرف حاکمیت انجام شده تا بتوانند این اعتراضات را به حداقل برسانند و آن چیزهایی هم که شکل می‌گیرد را بتوانند به شدت سرکوب کنند. داخل دانشگاه هم همان طور که می‌دانید به شدت دارند برخورد می‌کنند. ما در طی یکماه گذشته حداقل ۶۰ مورد بازداشت دانشجویی داشتیم که در این روزهای اخیر هم شدت بیشتری پیدا کرده است.

ما در روز ۱۳ آبان − که تا بحال مناسبتی دولتی بوده و همیشه تظاهرات دولتی در این روز برگزار می‌شد − دیدیم که شدت خشونت‌های اعمال شده علیه مخالفان دولت بسیار بیشتر از قبل بود. آیا ممکن است که در روز ۱۶ آذر که روز دولتی هم نیست و همیشه تظاهرات اعتراض‌آمیز بوده، امسال ما با سرکوب شدیدتری روبه‌رو باشیم؟ پیش‌بینی شما چیست؟

خشونتی که سرکوبگران دارند اعمال می‌کنند، از روز بعد از انتخابات به همین شکل بوده است. یعنی درست است که ۱۳ آبان ضرب و شتم خیابانی خیلی شدت بیشتری پیدا کرد ولی روزهای بعد از انتخابات اصلاً در خیابانهای تهران کشت و کشتار بود.

بنابراین روبرو کردن جامعه با این ترس و واهمه که روز ۱۶ آذر قرار است اتفاق دیگری بیفتد، همان هدفی است که سرکوبگران دارند دنبال می‌کنند و ما نباید به این قضیه دامن بزنیم. ولی خب برنامه‌ریزی می‌کنند برای این که این قضیه را به حداقل برسانند. یکپارچگی نهادها و اتحاد دانشجویان می‌تواند مثمرثمر باشد و در پیشبرد اهداف جریان سبز در کشور کمک بیشتری کند.

و شما خودتان به عنوان یک فعال دانشجویی و کسی که در آستانه‌ی ۱۶ آذر برگه‌ی احضاریه برای دادگاه دریافت کرده‌اید و دوستان دیگرتان هم همین طور، آقای هاشمی و آقای عربشاهی و کسانی بودند که همین امروز شما اشاره کردید دستگیر شده‌اند یا در روزهای گذشته، جو کنونی فعالان دانشجویی را چگونه می‌بینید؟ آیا همچنان مصمم هستند که در روز ۱۶ آذر اعتراضات خودشان را ادامه دهند؟

ببینید اتفاقی که از بعد از ۲۲ خرداد و اعتراضات مردمی که بعد از آن شکل گرفت، افتاده، این بوده که بار جنبش‌های اجتماعی از روی دوش برخی چهره‌هایی که تا بحال داشتند آن جریانها را نمایندگی ‌می‌کردند، برداشته شده و به طور گسترده‌ای بین مردم عادی تقسیم شده است.

این باعث می‌شود با این که فشار سرکوب حاکمیت به طور مشخص و از قبل طراحی شده بازهم روی همین چهره‌های شناخته شده اعمال می‌شود، ولی تداوم این راه را همان مردمی پیگیری خواهند کرد و ادامه خواهند داد که الان درگیر قضیه شده‌اند و شاید چهره‌های شناخته‌شده‌ای هم نباشند. یک بخش این قضیه واقعاً مثبت است و می‌توان همچنان به عنوان هدف از آن نام برد و از قبل هم فعالین اجتماعی و سیاسی و دانشجویی می‌خواستند که یک چنین اتفاقی بیفتد یعنی مطالباتشان همه‌گیر شود و مردم همه بخواهند به آن‌ها دست پیدا کنند و صرفاً چند چهره‌ی شناخته‌شده و مشخص مدام این شعارها و مطالبات را فریاد نزنند. در حال حاضر فکر می‌کنم چنین اتفاقی افتاده و خیلی هم مثبت است و باید آینده‌ی روشنی را برایش پیش‌بینی کرد.

خانم هدایت، برخی از تحلیلگران معتقدند که ۱۶ آذر می‌تواند نقطه‌ی عطفی در جنبش اعتراضی مردم ایران باشد، هم از دید حکومت و هم از دید مردم. نظر شما چیست؟ آیا چنین صفتی را برای روز ۱۶ آذر امسال قائل هستید؟

در مورد تحولات دانشگاه می‌تواند نقطه‌ی عطف بخصوصی باشد. ولی در مورد جنبش سبز به نظر من باید بیشتر منتظر ۲۲ بهمن بود و آن جوش و خروشی که آن زمان اتفاق می‌افتد و دست بسته‌ی حاکمیت در سرکوب مردم، آنجا می‌تواند گستردگی این جنبش و تداومش را به تصویر بکشد و آنجا می‌توان در مورد آینده‌اش راحت‌تر صحبت کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
دویچه وله

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید