رفتن به محتوای اصلی

مبادا شبيه دشمنان شويم!

مبادا شبيه دشمنان شويم!

نقدي بر خبر سايت جرس درباره درگذشت استاد شجاع الدين شفاء;

بارها تجربه كرده ايم كه بعضي اشخاص، بعد از مدتي شبيه دشمنان خود مي شوند! آن چنان كه خبر امروز سايت جنبش راه سبز(جرس)، شباهت هايي به روزنامه "كيهان" و خبرگزاري امنيتي فارس پيدا كرده است! در حالي كه ظاهرا" جرس و كيهان با يكديگر مخالف اند و هر كدام داعيه هاي ارزشي دارند.

امروز سايت جرس، خبر درگذشت يك اديب باسابقه و يك شخصيت سكولار محترم را با ادبياتي درست شبيه به روزنامه "كيهان" تهيه و منتشر نمود. براي اعلام خبر درگذشت استاد شجاع الدين شفاء، سايت جرس از ايشان اينگونه نام برد:" جرس: شجاع الدین شفا، مترجم قدیمی ونویسنده متهتک ایرانی که سه دهه پایانی عمرش را به هتک باورهای دینی و اسلامی گذراند، شامگاه جمعه ۲۷ فروردین ماه، در پاریس درگذشت..."

در يك خط خبر كوتاه جرس، دو قضاوت كيهاني ديده مي شوند:" نويسنده متهتك ... و هتك باورهاي ديني و اسلامي..." ماه قبل هم چند يادداشت بسيار تند ديگر در سايت جنبش راه سبز (جرس) خواندم درباره معترضان دگرانديشي كه به جنبش سبز پيوسته اند! آن مقاله ها هم سرشار بود از عتاب و خطاب و هتك و توهين و تحقير آن شخصيتهاي سياسي كه امروزه جنبش اجتماعي سبز را باور دارند اما طبيعي است مانند گردانندگان سايت جرس نيانديشند و فكر نكنند. راستش من دليل اينگونه برخوردهاي كيهاني را با سايرين نمي دانم؟ اما احتمالا" بايد ناشي از حق به جانبي گردانندگان محترم اين سايت باشد كه به اشتباه گمان مي كنند جنبش سبز را راهبري مي كنند. در حالي كه در عالم واقعيت چنين نيست.

امشب مي خواستم برخي از بخشهاي سخنان امروز مهندس موسوي را به بحث بكشم و درباره برخي از آن رهنمودهاي سبز چيزهايي بنويسم. اما سايت جرس اين امكان را داد تا به همين فراز كوتاه از سخنان درست ميرحسين بسنده كنم و باقي نكات را براي فرصتي ديگر بگذارم. مهندس موسوي گفته است:" ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه ی هفتاد ملیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بربگیرد."

من با حرف او موافقم كه اين كار سخت را بايد ابتدا از خودمان شروع كنيم ولي با اين قبيل ادبيات ناپسند كه از برخي دوستان سبز سر مي زند، كمي در ترديد افتاده ام كه آيا براستي ما مي توانيم؟ آيا براستي از ما برمي آيد چنان پذيرا و تكثرگرا باشيم كه حتي از ميان مخالفان هم يارگيري كنيم؟ اگر آري، چرا با يك شخصيت درگذشته و منتقد ايراني چنين برخوردي مي كنيم؟ و اگر نه، آيا صرف اين شعارهاي زيبا مي تواند جنبش سبز را به اهدافش برساند و از مخالفان هم يارگيري كند؟

هر كدام از دوستان سبز و بخصوص دوستان گرداننده سايت جرس كه از نخبگان جنبش سبز هستند، نبايد فراموش كنند كه اين جنبش، علاوه بر نخبگان، بر گرده توده ها و مردم به اينجا رسيده و بدون دعوت از همه ايرانيان، راه به جايي نمي برد. پس حتي اگر گردانندگان محترم جرس، از نوابغ جنبش سبز باشند، باز هم به اين گفته ميرحسين موسوي ارجاع مي دهم كه در سخنان امروزش به درستي گفته است:" عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خیزد.... ما می خواهیم از کرامت ذاتی انسان ها دفاع کنیم. ما می خواهیم مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی نشود. ایران یعنی بیش از هفتاد ملیون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از این کثرت و تنوع نمی ترسیم. ما اصولگراها را دوست داریم همانطور که همه ی اقشار ملتمان را. و همه ی فرهنگ های موجود را. و همه ی قومیت ها و همه ی زبان ها را دوست داریم."

يادمان باشد سختي هاي روزگار، از ما چيزي نسازد كه شبيه كساني شويم كه مخالف انسانيت اند. اميدوارم سايت جرس به اين ادبيات تخريبي خاتمه دهد و به موازات تهاجم ها و تخريب هاي دشمنان مردم، به فكر ساختن و سازندگي باشد. آنچنان كه مهندس موسوي نيز بر آن تأكيد نموده است. وگرنه چنانچه غير از اين باشد، بايد گفت "جرس" هم پاي در همان راهي گذاشته كه گردانندگان روزنامه "كيهان" و خبرگزاري فارس، رهروي قديمي آن هستند و كيست كه نداند؛ اين راه محكوم به شكست است. براي دوستان عزيز در "جرس" سبزانديشي آرزو مي كنم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
وبلاگ بابک داد

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید