رفتن به محتوای اصلی

اروپا از منافع تجاری‌اش بگذرد، به جنبش سبز کمک کند

اروپا از منافع تجاری‌اش بگذرد، به جنبش سبز کمک کند

شما چه فکر می‌کنید؟

روزنامه گاردین، چاپ لندن در مقاله‌ای در خصوص اعمال تحریم‌های شدید از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران نوشت که اتحادیه اروپا باید تحریم‌های خود را در راستای کمک به جنبش سبز ایران بر حکومت جمهوری اسلامی اعمال کند.

روزنامه گاردین روز 27 خرداد در مقاله‌ای به قلم بنجامین وینتال با اشاره به اعمال تحریم‌های شدید از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نوشت: این تحریم‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علاوه بر اعمال فشار بر حکومت ایران بتواند به جنبش سبز در ایران کمک کند.

روزنامه گاردین با استناد به اظهارات محسن مخملباف، فیلمساز ایرانی، اعمال تحریم صرف بر حکومت ایران را اقدامی ناکارامد ارزیابی کرده و نوشت: آقای مخملباف اعتقاد دارد که اعمال تحریم علیه حکومت ایران وسپاه پاسداران به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد و دولت‌های جهان تنها زمانی به صلح دائم در خاورمیانه دست خواهند یافت که به شکل‌گیری و تثبیت دموکراسی در ایران کمک کنند.

درپی تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در 19 خرداد ماه، دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا دور تازه‌ای از اعمال تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا درمی‌آورند.

در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نیرو‌های بسیج، وزیر دفاع و شمار زیادی از شرکت‌های بیمه وبانک‌های ایران را به فهرست تحریم خود اضافه کرده است.

همچنین اتحادیه اروپا نیز در پیروی از این سیاست ایالات متحده، مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده‌ که فراتر از موارد ذکرشده در تحریم شورای امنیت سازمان ملل است.

اتحادیه اروپا بر اساس مصوبه روز 27 خرداد خود در بروکسل، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و همکاری فنی و انتقال فناوری در این حوزه‌ها در ایران را تحریم کرده است.

در مقابل، دولت ایران با انتشار بیانیه‌ای، ورود شورای امنیت به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «غیر قانونی» و «بی‌اعتبار» دانسته است.

به گزارش ایلنا، دولت ایران 28 خرداد در پاسخ به چهارمین قطعنامه شورای امنیت که به تحریم‌ها علیه ایران می‌پردازد، اعلام کرد: هرگونه اقدام علیه منافع قانونی و مشروع ملت ایران متقابلا پاسخ قانونی و اقدام مقتضی جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت.

دولت ایران در این بیانیه بار دیگر بر فعالیت‌های «صلح‌آمیز» هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرد و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی را «اتهاماتی واهی» خواند كه هیچ‌گاه ثابت نشده است.

روزنامه گاردین در مقاله خود با اشاره به فروش تجهیزات و تکنولوژی‌های لازم برای سرکوب و اعمال فشار بر مخالفان در ایران، از اتحادیه اروپا خواسته است تا با چشم‌پوشی از منافع تجاری خود در رابطه با ایران و کاهش مبادلات خود در جهت حمایت از جنبش ازادی‌خواهی مردم ایران گام بردارد.

در جریان اعتراضات مردمی سال 88، شرکت نوکیا – زیمنس که در پروژه‌های مخابراتی و فروش تجهیزات اینترنتی با دولت ایران همکاری دارد، نقش به‌سزایی را در فیلترینگ اینترنت و کنترل پیامک‌های تلفن همراه و مکالمات مردم توسط دستگاه‌های امنیتی ایفا کرده است.

کشور آلمان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا در حالی بر اعمال تحریم بیشتر بر ایران تاکید دارد که در سال 2009 میلادی با صادرات بیش از هفت میلیارد یورو کالا و خدمات به ایران بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا نام گرفته است. هرچند که مقامات دولت آلمان در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.

گاردین همچنین در این مقاله سپاه پاسداران را یک نهاد شبه نظامی معرفی کرده است که بسیاری از فعالیت‌های کلیدی عرصه اقتصاد در ایران را به‌دست گرفته و نیز در جریان اعتراضات مردمی سال گذشته و شکل‌گیری جنبش دموکراسی‌ خواهی مردم ایران به سرکوب شدید مخالفان پرداخته است.

اتحادیه اروپا امیدوار است با شدت بخشیدن به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به‌ویژه سپاه پاسداران، بتواند اقدامات غیر قانونی ایران را در غنی‌سازی اورانیوم متوقف کرده و بر قدر و توان جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران بیفزاید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
مردمک

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید