رفتن به محتوای اصلی

سردار جعفری: ما نمی گذاشتیم دوم خردادی ها روی کار بیایند

سردار جعفری: ما نمی گذاشتیم دوم خردادی ها روی کار بیایند
تفسیر از:
اقبال اقبالی


*******

اساساً قرار نبوده آقای موسوی یا خاتمی یا دوم خردادی ها روی کار بیایند. روی کار آمدن دوم خردادی ها ” خط قرمز” حاکمیت بوده.                     

 
 *******
 سردار جعفری:
حساسیت انتخابات ریاست جمهوری دهم برای همه شما روشن است. نگرانی و دغدغه و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که مجددا نیروهای مخالف انقلاب و ارزش های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ پیدا کرده بودند مجددا روی کار بیایند. در انتخابات و جریانات بعد از آن هم مشخص شد که آنها به چه دلیل اصرار دارند که سپاه و بسیج تحت عنوان نیروهای نظامی نباید به هیچ وجه در انتخابات دخالت کنند. نباید دخالت کنیم تا آنها بتوانند کار خودشان را انجام دهند و سپاه و بسیج مزاحمتی برای آنها نداشته باشند.
 
این شیب، شیب نگران کننده ای بود که همه تحلیل می کردند که اگر به همین روند ادامه پیدا کند حتما انتخابات دو مرحله ای می شود و در مرحله دوم هم معلوم نیست که نتیجه به چه شکلی شود. از اینجا مقداری تحلیل ها سخت شد و شرایط را پیچیده کرد که هنوز هم خیلی از مسئولین، خیلی از خواص، و حتی برخی از علما نسبت به اتفاقی که افتاده ابهام و اعتراض دارند. تنور انتخابات حسابی داغ شد و می دانید که بالاترین میزان مشارکت هم مربوط به این دوره بود. تا رسیدیم به خطبه های نماز جمعه حضرت آقا. در این خطبه ها مشخص بود که حضرت آقا حتما موضع می گیرند و در آن خطبه تاریخی که خواندند و بحث اعتراضات را نهی کردند و تبعاتش را هم به عهده خود آنها گذاشتند.
 
بعد از آن دیگر تصمیم بر این بود که ما نباید بگذاریم حتی آن تظاهرات به قول خودشان آرام هم انجام بگیرد. پیش بینی بر آن بود که وقتی برخورد شود، احتمالا یکی دو روز دیگر تظاهرات ادامه پیدا خواهد کرد اما خوشبختانه با برخوردی که بعد از ظهر جمعه و ممانعت و جلوگیری ای که به عمل آمد، دیگر بعد از آن اتفاقی نیفتاد و دلیلش هم روشن بود چون بیشتر آنها که در این تظاهرات شرکت می کردند از شمال شهر می آمدند و خیلی اهل تحمل سختی و ایستادگی نبودند و این کاملا مشهود بود.
 
دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک در جمع کردن این ماجرا اثر گذاشت. یکی دستگیری های گسترده ای که توسط دستگاه های امنیتی و بخشی هم سپاه در لایه طراحان و ایده پردازان این ماجرا انجام گرفت (آنها که ایده پردازی کرده بودند، طرح داشتند، روحیه می دادند به طور گسترده دستگیر شدند)، و دیگری مقابله های گسترده ای که با حضور گسترده نیروهای مردمی بسیج و سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی برای مقابله با این جریان انجام گرفت از جمله برخوردهایی که در روز شنبه انجام شد. این دو اقدام اساسی به اضافه قطع ارتباط ات آنها، چه شبکه های اینترنتی و چه شبکه های موبایل و اس ام اس و … تاثیر زیادی روی به هم ریختگی برنامه های آنان داشت. یک نگرانی در ستاد آقای موسوی با این دستگیری های گسترده و طولانی مدت ایجاد شد، و برخورد و ایستادگی قاطع مردم و دستگاه های نظامی انتظامی ایجاد شد و آنها جا زدند…
 
*******
محمد نوری زاد،
دهم خرداد نود و سه – تهران
 
 
* آدرس های ویدئوی "ما نمی گذاشتیم دوم خردادی ها روی کار بیایند":
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید