رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه با آقای منوچهر محمدی درباره مسائل سیاسی روز

مصاحبه با آقای منوچهر محمدی درباره مسائل سیاسی روز


پرسشگر : سعید ترکمان

saeidtorkaman@yahoo.de

تاریخ : ۲۰۱۰/۰۹/۱۵

میهمان : منوچهر محمدی

manouchehr_mohammadi18tir@yahoo.com

سعید ترکمان : درود بر شما آقای منوچهر محمدی ، اجاازه بدهید با سوالاتی درباره جنبش سبز آغاز کنیم. شما فکر میکنید که آیا جنبش سبز مانند گذشته خروشان است یا اینکه خیر، بخاطر برنامه های غلط رهبران آن به تعطیلی کشیده شده است.

اگر به مطالبات مردم در قالب جنبش سبز توجه کنیم، مطالبات مردم به شرح زیر است؛

الف- تحقق حاکمیت ملی‌ از طریق انتخابات آزاد .

ب- رفع تبعیض در همه موارد به هر شکل ممکن از جمله برابری حقوق زن و مرد و نیز در فردای آزدی ایران، اقلیتی به نام بهایی، سنی، آسوری، زرتشتی، کلیمی... بی‌ معنی‌ خواهد بود.

پ- تحقق خواسته‌های فوق تنها در گرو تغییر بنیادین رژیم و بر قراری سیستمی‌ سکولار بر بنیاد منشور جهانی‌ حقوق بشر می‌‌باشد.

ت- تا زمانیکه مطالبات فوق بر آورده نشده است، جنبش با تمام وجود حضور دارد. به زبان دیگر، این جنبش هرگز نخواهد مرد زیرا ریشه در بیش از ۱۰۰ سال مبارزات مردم ایران از انقلاب مشروطیت دارد. جنبش در حال حاضر آتش زیر خاکستر است.

این روز ها فشار قدرت حاکمه در ایران به روی آقایان موسوی و کروبی افزایش پیدا کرده است. آیا فکر میکنید که این یک حرکت استراتژیک از سوی دولت است یا این که نه آنها سعی در دستگیری و محاکمه این رهبران مخالف دولت دارند.

در خصوص نقش موسوی باید گفت ایشان شجاعت لازم را به خرج ندادند. کروبی بیش از موسوی شجاعت به خرج داد, اینکه چرا رژیم حاکم بر ایران موسوی و کروبی را دستگیر نمی‌‌کند تنها بدین دلیل است که از عکس العمل مردم اطمینان۱۰۰ درصد ندارد .

سعید ترکمان : ما میبینیم که چگونه اصلاح طلبان و رهبران مذهبی در ۱ سال اخیر با ایجاد فضای مجازی مثل وب سایت ها، فرستادن نیرو به خارج از کشور مانند آقای کدیور و مهاجرانی و اخیرا حتی ایجاد رسانه های تصویری مانند رادیو و تلوزیون، سعی در به دست گرفتن قدرت جنبش آزادی خواهانه ملت دارند. در اینجا سوالاتی چند مطرح است که نقش نیرو ها و برنامه های قشر سکولار در این باره چه بوده است؟ آیا با توجه به تجربه ۸ ساله اصلاح طلبان در صحنه قدرت، فعالیت این قشر ، به سود جنبش آزادی خواهانه خواهد بود یا اینکه در نتیجه به مانند سوپاپ اطمینان نظام تبدیل شده اند

- نیروهای سکولار به تحرکات این آقایان اعتماد ندارند زیرا آنها در فضای آزاد خارج از کشور اصل ولایت فقیه را زیر سؤال نبرده اند. نیرو‌های سکولار مایل نیستند این آقایان ابتکار عمل را در خارج از کشور به عهده گیرند

سعید ترکمان: شما نقش فشار های خارجی بمانند تحریم ها و تهدید های نظامی در پیشبرد اهداف دموکراسی خواهانه ملت ایران را در چه میبینید

هر گونه حمله نظامی به ایران خواست دموکراسی خواهانه ملت ایران را به تعویق خواهد انداخت. لازم است این نظر تاریخی‌ اصلاح شود که بیگانگان نمی‌‌توانند همچون زمان قاجار در سر نوشت ما دخالت کنند.

تا وقتی که ارکان نظام مثل تکنولوژی کنترل و سرکوب و نیز حساب بانکی سران نظام در خارج را هدف قرار میدهد مفید است

سعید ترکمان : شما چه راههای مبارزاتی در حال حاضر برای پیشبرد و ایجاد فضای مبارزات غیر خشونت آمیز و همچنین به تعطیلی کشیده نشدن جنبش پیشنهاد میکنید.

اینکه این رژیم چگونه به قبرستان تاریخ سپرده خواهد شد دست ما نیست. ما مایل هستیم بدون اینکه خون از دماغ کسی‌ جاری شود جأ به جأیی مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق آرا صورت گیرد و طی‌ فرایندی دمکراتیک مردم بر سرنوشت خود حاکم گردند ولی‌ متأسفانه این تصمیم فقط و فقط در دست شخص خامنه‌ای است. خامنه‌ای می‌‌تواند همین راه را ادامه دهد ولی‌ روزی فرا می‌‌رسد که مردمی به جان آمده با بیل و کلنگ "بیت" او را خراب خواهند کرد. این شخص خامنه‌ای است که تصمیم گرفته بیت او با بیل و کلنگ مردم خراب شود. ما در این زمینه هیچ تصمیم نمی‌‌توانیم بگیریم. تصمیم را رژیم خامنه‌ای بر ما تحمیل می‌‌کند

سعید ترکمان : شما آینده سیاسی ایران را چگونه پیش بینی میکنید.

تا زمانیکه آلتر ناتیو (بدیل) قوی در مقابل این رژیم وجود ندارد این نظام به عمر خود ادامه می‌‌دهد

سعید ترکمان : در آخر اگر سخنی با خوانندگان عزیز دارید، بفرمایید .

در صورتیکه مخالفین این نظام دست اتحاد به دهند و بدیلی قوی جهت جأیگزینی این رژیم به وجود آورند، باید گفت عمر رژیم مذهبی‌ حاکم بر ایران به چند ماه طول نخواهد کشید

سپاس از شما آقای منوچهر محمدی که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

منوچهر محمدی( برادر شادروان اکبر محمدی ) از رهبران دانشجویی درگیر در اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر۷۸ بود ، در پی سرکوب جنبش دانشجویی، منوچهر محمدی به همراه برادرش اکبرمحمدی و تعداد زیادی از دانشجویان دیگر در طی اعتراضات دانشجویی کوی دانشگاه شبانه دستگیر شد. وزارت اطلاعات طی پنج اطلاعیه از منوچهر محمدی به عنوان متهم ردیف اول قیام دانشجویی یاد کرد و با نمایش فیلمی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد وی را مسئول و متهم ردیف اول حوادث کوی دانشگاه معرفی کرد. نهایتا منوچهر محمدی به همراه برادرش و تعداد زیادی از دانشجویان دردادگاه انقلاب به اعدام محكوم شد، اما پس از چندی حكم او به ۱۵ سال حبس تقلیل یافت. پس از قتل مشکوک برادرش در زندان اوین، منوچهر از فرصت مرخصی از زندان برای حضور در مراسم خاکسپاری برادرش ، از ایران خارج و در نهایت به آمریکا سفر کرد.وی پس از رسیدن به آمریکا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی که درنشنال پرس کلاپ شهر واشنگتن برگزار شد، برای اولین بار اعلام کرد که طی شکایتی از سران جمهوری اسلامی در دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات ضد حقوق بشر از تمامی سران و مسئولین جمهوری اسلامی شکایت خواهد کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید