رفتن به محتوای اصلی

کیبوتس اسراییل: هر کس اندازه تواناییش، بهرکس به اندازه احتیاجش

کیبوتس اسراییل: هر کس اندازه تواناییش، بهرکس به اندازه احتیاجش

ادامه تلاش هزاران تن در تلاش برای تحقق عملی ایده های مارکس در اسراییل ترجمه گزارش کوتاه روزنامه آلمانی فرانکفورتر روند شاو، 19 اکتبر2010، به مناسبت فرا رسیدن 29 اکتبر یعنی صدمین سال تاسیس اولین مزرعه اشتراکی، کیبوتس، در محلی که بعدها کشور اسراییل در آن تاسیس شد، تهیه شده است. اسماعیل بهرام.آلمان کلن 22 اکتبر 2010

"توتنها نیستی وزندگی که می کنی معنایی دارد"

به نقل از صحبتهای یکی از ساکنین یک کیبوتس در اسراییل

..............................................................................

نگاهی دوباره به تلاش در تحقق یک ایده آل ، یک رویای، اجتماعی

" تو تنها نیستی وزندگی که می کنی، معنایی دارد" : هنان کوهن، شهروند اسراییلی درباره زندگی در کیبوتس

خانواده های جوان اسراییلی دوباره به زندگی در کیبوتس ها،مزارع اشتراکی، علاقه نشان می دهند.

به مناسبت صدمین سال تاسیس اولین کیبوتس در 29 اکتبر 1910

اینگه گونتر، فرانکفورتر روند شاو 19ا کتبر 2010

.................................................

تاریخچه کیبوتس ها : 100 سال پیش در 29 اکتبر 2010، اولین کیبوتس به نام دگانیا آلف، تاسیس شد.

ابتدا کیبوتسها مجتمع های کشاورزی بودند که در آنها مالکیت خصوصی لغو شده بود، بعد ها کار گا ههای

صنعتی هم به آن اضافه شدکه کارگران مناطق اطراف نیز در آن کار می کردند. امروزه بسیاری از250 کیبوتسهای موجود خصوصی شده اند وحدود 106 هزار اسراییلی در آن زندگی می کنند.

بعد از جنگ دوم جهانی بسیاری از کیبوتس ها که به عنوان نوک پیکان جنبش یهودیان،صیهونیسم ، شناخته می شدند ،بازماندگان هولوکاست را پذیرفتند ودر نبردهای شدید 1948 با ارتشهای کشور های عربی اعضای این کیبوتسها شرکت داشتند.

از زمان جنگ 1967 تا کنون بیش از 350 هزار داوطلب از سراسر دنیا به اسراییل آمده اند تا به کار در کیبوتس ها کمک کنند.

کیبوتس هایی که بعدها ،با ترکیبی متنوع در مناطقی مانند شمش ، اورشلیم ،تل آویو، سدروت تا سیس شدند، براساس ایده ای از دهه 1960 تاسیس شده اند ، حدود 2000 عضو دارند و بیشتر، جوانان اسراییلی در آنها زندگی می کنند.

....................................................................................

گزارشی از زندگی روزانه در شهر بایت شمش دراسراییل

راخل در یخچال را باز می کند و همانطور که فقط از نوجوانان بر می آید ، آهی می کشد ، در یخچال شیر نیست ! اما این مشکل راه حل سا ده ای دارد : از با لکن به داخل آشپز خانه همسایه می دود وبا خنده با شیر تازه در دست برمی گردد و وآن را با کورن فلکس مخلوط می کند.

راخل می گوید ، کمک کردن به سریع ترین شکل ممکن به یکدیگر در زندگی روزمره در تا موز،نام محلی که این کیبوتس در آن است، بسیار عادی است و کسی در این مورد تردیدی ندارد : تو می روی ، و آنچه را که لازم داری می بری ....چیزی که مانند یک جهان رویایی به نظر می رسد..مانند کمونهای کشاورزی در گذشته ها !

اما در محلی که کیبوتس تموز در آن قرار دارد، شرایط به گونه دیگری است ، محله ای پر از مشکلات درشهر بایت شمش اسراییل باحدود 80 هزار جمعیت ،واین کیبوتس به عمد در همین محله تاسیس شده است.

محله ای با درصد بالایی از اهالی که از آفریقای شمالی وروسیه می آیند وبا در صد بالایی از اولترا ارتدوکس ها. در دهه 70 این شهر که در بین راه اورشلیم به تل آویو قرار دارد، به عنوان پایگاه حزب محافظه کار لیکود به حساب می آمد،امری که شرایط ایده آلی برای تحقق یک ایده آل چپ نیست ،اما با وجود این 33 عضو کیبوتس تاموز همراه با کودکانشان ،در حالی که ساکنین کیبوتس هم در این میان تغییر کرده اند، 23 سال است که در تحقق این ایده آل می کوشند.

طراحی کیبوتس که به شکل خطوط هند سی انجام شده وتوسط زوج معروف آرشیتکت ران کارمی وآدام کار می ملامد ، که داداگاه عالی در اورشلیم را هم طراحی کر ده اند، انجام شده ، مشخص می کند که طراحان چه کسانی هستند : در مر کز طرح ساختمان ، انسان قرار دارد.

در مرکز کیبوتس ،یک چمن 3 گوش به دور از رفت وآمد خیابان قرار دارد که کودکان از هر سنی ،بدون آن که مادر وپدرشان نگران آنها باشند،تا تاریکی شب می توانند در آن باشند.

در دور این چمن یک مجتمع ساختمانی با رنگ روشن برای 16خانواده قرار دارد ودر کنار آن یک سالن اجتماعات و یک محل دایره ای ،برای اجتماعات در فضای آزاد قراردارد که در عین حال برروی ردیفهای نیم دایره ای که برای نشستن در آن قرار دارد ،میتوان غروب آفتاب را در در بایت شمش نظاره کرد.

اهالی کیبوتس تاموز ، در هر حال رویا پرور نیستند . برخی از آنها وضعیت شغلی باثبات ، و در آمد خوبی دارند و استاد دانشگاه یا وکیل ویا متخصص فنی سطح بالایی هستند ومدتهاست که بسیاری از آنها اجازه این را نمی د هند که مانند نمونه راخل کسی به راحتی از یخچال آنها چیزی بردارد.

پدر راخل، هنان کوهن 48 ساله ، می گوید در این جا خا نواده ها خود حدود حریم شخصی خود راتعیین می کنند. تصمیم در مورد این که دیواره بین بالکن 2 خانه باز ویا بسته باشد بر عهده خانواده ها می باشد.

شرکت در مراسم سنتی غذای دسته جمعی روز شنبه ،شابات ، نیز داوطلبانه است،اما کسی که بتواند همراهی می کند. میخندد ومی گوید بار آخر که کوهن در آن شرکت داشت ،100 قطعه مرغ کباب شده صرف شد.

15 سا ل است که کوهن با همسرش ،اوزنات ، واکنون 4 فرزند در این کیبوتس زندگی می کند.

.......................................

بدون آمادگی برای تقسیم کردن آنچه دارند ، ساکنین کیبوتس تاموز نمی توانند زندگی خود را اداره کنند :

هزینه بیمه بیماری و آموزش را کیبوتس ،جمع می پردازد.در آمد هر کس به حساب مشترک همگی ریخته می شود.

هزینه ها تلاش می شود که تا حد ممکن عادلانه وبا در نظر داشتن سن ،تعداد فرزند وسایر مخارج مانند هزینه رفت وآمد حساب وتقسیم شود.

در کیبوتس تاموز تلاش می شود تا براساس گفته مارکس :از هر کس به اندازه توانایی ،استعداد ، وبه هرکس به اندازه احتیاجش ،عمل شود ، اید ه ای که پایه گذار اولین کیبوتس در پی آن بود.

کیبوتس دگانیا آ ، اولین کیبوتس ، در 100 سال پیش در جنوب دریاچه گنزارت تاسیس شد وبعدها بسیاری به تکرار تجربه آن پرداختند.

قبل از تاسیس کشور اسراییل در 1948، کیبوتس ها در نقاط مختلف تاسیس شدند وبه قابل کشت کردن زمین های باتلاقی ویا بیابانها پرداختند.

اما امروز اعضای کیوسک تاموز،با انگیزه قوی وآگاهانه ، این بار سعی دارند تا به خشک کردن " باتلا قهای" ناشی از مشکلات اجتماعی بپردازند وبه طور مثال همیشه در پی آن هستند تا کودکان را از بخشهایی از شهر که مشکلات اجتماعی بیشتری دارند ، در مهد کودک کیبوتس بپذ یرند.

آن گروه از کودکان کیبوتس که سن بیشتری دارند، به مدرسه عادی محل می روند ووالدین آنها علاوه بر این که در شورای مدرسه فعال هستند ، به کودکان مها جرین اریتره ای نیز از طریق آموزش 2 زبان آرامی و عبری وتهیه کتابهایی در این مورد،کمک می کنند، تا خانواده های اتیوپی نیز در روند آموزش خواندن ،به شکل جمعی شرکت کنند.

کوهن ، از اعضای کیبوتس می گوید انگیزه ما همکاری وهمراهی خانواده ه های "قوی " و" ضعیف " است .

به ویژه خانواده های جوان در اسراییل ،امروز دوباره از زندگی در کیبوتس ،خواه در شهر و یا مناطق زراعی استقبال می کنند.

" تو تنها نیستی " : این بزرگترین خوبی زندگی در کیبوتس از نظر هنان کوهن 48 ساله است .

و زندگی که می کنی ، معنایی دارد!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید