رفتن به محتوای اصلی

جمع‌آوری کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب تهران

جمع‌آوری کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب تهران
تفسیر از:
اقبال اقبالی

*******

جمع‌آوری کتاب‌های مجاز از نمایشگاه کتاب تهران، اتفاقی نیست که با وجود انکار مسوولان، پوشیده بماند. این رویکرد غیرقانونی ادامه‌دار شده و معلوم نیست چرا ارشاد صلاحیت کتاب‌هایی را که خود پیش از این انتشار آن‌ها را مجاز دانسته، به این سادگی زیرسوال می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نظر به اظهارت سیدعباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران که گفته بود «نمایشگاه کتاب صاحب دارد و هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی به روند برگزاری نمایشگاه ورود پیدا کند»، جمع‌آوری برخی از کتاب‌های مجوز دار از سطح نمایشگاه را باید از چشم خودِ وزارت ارشاد دید.

ازجمله کتاب‌هایی که تاکنون به دستور کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی بخش ناشران داخلی، توسط ماموران حراست نمایشگاه کتاب جمع‌آوری شده، می‌توان به کتاب‌های «زنان فراموش شده» نوشته زنده‌یاد منصور کوشان و «ما یک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتریم» نوشته شاهرخ تندروصالح از نشر ققنوس؛ کتاب «کودتا»ی یرواند آبراهیمان از نشر نگاه و کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته «دارن عاصم اوغلو» و «جیمز رابینسون» با ترجمه حسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور که توسط نشر روزنه به چاپ رسیده اشاره کرد.

جالب اینکه این اتفاقات در شرایطی در نمایشگاه کتاب تهران رخ می‌دهند که احمد کمالی‌نژاد؛ مدیر کمیته ناشران داخلی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با رسانه‌ای در انکار جمع‌آوری کتاب‌های مجوزدار، با اشاره به کتاب‌های غیرمجاز یا فاقد مجوز اعلام وصول گفته است: ما مواردی از این تخلفات را به خود ناشران تذکر داده‌ایم که در غرفه‌شان عرضه نشوند، البته ۲ عنوان کتاب از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شده است؛ یکی از این کتاب‌ها مجوز اعلام وصول نداشته و کتاب دیگر هم سال انتشار آن قبل از ۸۷ بوده است. 
همچنین چندی قبل همایون امیرزاده؛ رئیس هیات رسیدگی به تخلف ناشران از جمع‌آوری ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه خبر داده و اظهار داشته است: این ۱۲ عنوان کتاب، ‌ کتاب‌هایی از بخش ناشران عمومی است که اکثر آن‌ها کتاب‌های غیرمجازی بوده که یا مجوز نشر نداشته‌اند یا اعلام وصول نشده‌اند و امروز عصر در مورد ناشران این کتاب‌ها تصمیم گرفته می‌شود. غرفه برخی از این ناشران از یک روز تا دو روز تعطیل می‌شود.

اما جمع‌آوری کتاب‌های مجاز از نمایشگاه کتاب تهران، اتفاقی نیست که با وجود انکار مسوولان، پوشیده بماند. متاسفانه این رویکرد غیرقانونی ادامه‌دار شده و معلوم نیست چرا وزارت ارشاد صلاحیت کتاب‌هایی را که خود پیش از این انتشار آن‌ها را مجاز دانسته، به این سادگی زیرسوال می‌برد. این اقدام، اقدام متناقضی ست زیرا نتیجه‌ای که می‌شود از آن گرفت این است که یا وزارت ارشاد در صدور مجوز نشر برای برخی از کتاب‌ها ناتوان بوده، یا مسوولان این وزارتخانه به رای خود هم مشکوک‌اند و یا اینکه جمع آوری کتاب‌های مجاز از نمایشگاه را باید یک فرایند فراقانونی و تحمیل شده به وزارت ارشاد دانست.

ایلنا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید