رفتن به محتوای اصلی

ماجد الماجد، مسئول انفجار سفارت ایران در لبنان چگونه کشته شد

ماجد الماجد، مسئول انفجار سفارت ایران در لبنان چگونه کشته شد
کمتر از یک هفته از مرگ مشکوک ماجد الماجد، فرمانده گردان عبدالله عزام، گروه تروریستی جهادی سلفی، وابسته  به القاعده می گذرد. ماجد، کسی بود که مسئولیت دو انفجار پی در پی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در لبنان را به گروه او نسبت می دهند. این انفجار در نوزدهم نوامبر 2013، رخ داد که منجر به کشته شدن بیست و پنج تن و زخمی شدن صد و چهل و شش تن دیگر شد.
اکنون پس از مرگ ماجد الماجد، برخی اطلاعات پشت پرده آشکار شده است؛ ماجد الماجد، چهل و یک ساله، اهل عربستان سعودی، از افسران اطلاعاتی ارتش عربستان بود. ماجد الماجد، از ده سال پیش در درگیری های افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر و لبنان شرکت فعال داشت او موفق شده بود یک گروه تروریستی خطرناک زیر فرمان خود سازمان دهی کند.

در اول ژانویه 2014، سازمان اطلاعات ارتش لبنان با افتخار اعلام کرد که ماجد الماجد، مسئول بمب گذاری سفارت جمهوری اسلامی را شناسایی و دستگیر کرده است، منابع آگاه می گویند این بخش اطلاعات ارتش آمریکا در لبنان بود که لبنانی ها را در جریان قرار داده بود. تاریخ زیر نظر گرفتن ماجد الماجد از سوی اطلاعات نظامی ارتش لبنان، در بیست و چهارم دسامبر 2013، دقیقاً نه روز  پیش از اعلام رسمی این خبربوده است. تاریخ دستگیری ماجد الماجد، بیست وششم دسامبر بوده است. 

رژیم جمهوری اسلامی، بی درنگ از دولت لبنان درخواست کرد که نمایندگان ایران در بازجویی ها از ماجد الماجد،شرکت کنند و دو تن از نمایندگان خود را به بیروت فرستاد. به گزارش نشریه لبنانی السفیر، ماجد الماجد، در ارتباط با سازمان اطلاعات عربستان سعودی (المخابرات العامه) بود ،همین نشریه نوشت؛ ماجد در ارتباط مستقیم با شاهزاده بندربن السلطان ،رئیس این سازمان  بود. 

در چهارم ژانویه 2014، دولت لبنان اعلام کرد؛ ماجد الماجد ،پیش از بازجویی و تخلیه اطلاعات، به دلیل بیماری در بیمارستان نظامی بیروت درگذشت. در همان روز ، ابراهیم العمین، در نشریه الاخبار، وابسته به حزب الله لبنان، هشدار داده بود که امکان دارد،  ماجد الماجد از بین برده شود.

دستگیری ماجد الماجد باعث بروز اختلاف شدید میان ایران، لبنان و عربستان شد. عربستان استرداد ماجد، را از لبنان درخواست کرد. ایران در خواست شرکت در بازجویی از ماجد شد، و لبنان که زیرفشار از این دو کشور بود، می خواست هرچه زودتر شر ماجد را از سر خود کم کند.

 آمریکا نیز مایل بود اطلاعات بیشتری از الماجد، در باره ارتباط احتمالی عربستان و برخی کشور های عربی منطقه با اعضای القاعده و سرچشمه در آمد های مالی القاعده به دست آورد، ماجد، با مرگ خود اطلاعات ارزنده ای را به گور برد. بهادر کومار، روزنامه نگار هندی که شناسایی خوبی در مسائل خاور میانه دارد، در وبلاگ شخصی خود نوشت: « ماجد نمی خواست حرف بزند، اما اوباما می بایستی کنجکاو بود » .

آگاهان می گویند؛ ماجد الماجد، مخزن اسرار گروه های تروریستی و حامیان این گروه ها بود.  

جمهوری اسلامی درتعقیب بندربن السلطان
جمهوری اسلامی در پی آن بود که با آشکار کردن نقش رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در انفجار سفارت ایران در بیروت، به تلافی پرونده سازی مشترک عربستان و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، علیه جمهوری اسلامی اقدام متقابل انجام دهد. در اکتبر 2011، وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا را خنثی کرده است. آمریکا یک شهروند ایرانی - آمریکایی به نام منصور ارباب سیر، را به عنوان متهم اصلی این طرح معرفی کرد. با توجه به خصوصیات اخلاقی و پیشینه منصور ارباب سیر، کارشناسان اطلاعاتی این اتهام را جدی نگرفتند.  با مرگ مشکوک ماجد الماجد، جمهوری اسلامی یک شاهد معتبر را از دست داد.

مرگ سه میلیارد دلاری 
بسیاری از نشریات عربی، مرگ مشکوک ماجد الماجد، هنگام بازداشت در بیمارستان نظامی لبنان را موجب کمک بلاعوض سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان می دانند.

در تاریخ بیست و نهم دسامبر 2013، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، یک سفر دو روزه به عربستان سعودی انجام داد، در این سفر دولت عربستان اعلام کرد که مبلغ سه میلیارد دلار، کمک نظامی برای بازسازی ارتش لبنان اختصاص داده است. 

پیش از سفررئیس جمهور فرانسه به عربستان، سفر رسمی میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، به عربستان سعودی، از سوی عربستان به تعویق افتاده بود. در پی اعلام خبر کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان،میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان گفت که این بزرگترین کمک مالی است که تاکنون به ارتش این کشور داده می شود و باعث افزایش توانایی‌های آن خواهد شد. به گفته رئیس جمهور لبنان با توافق عربستان، فرانسه و لبنان این کمک مالی برای خرید تجهیزات نظامی و سلاح از فرانسه برای ارتش لبنان و تجهیز آن صرف خواهد شد. عربستان مایل است نقش مهمی در لبنان به عهده داشته باشد و از رقیب منطقه ای خود ایران، عقب نماند.

ماجد الماجد چگونه به دام اطلاعات ارتش لبنان افتاد ؟ 
نام ماجد الماجد، در لیست سیاه آمریکا و چند کشور اروپایی ثبت شده بود، نام ماجد الماجد به دلیل عضویت در القاعده، ظاهراً در لیست سیاه عربستان سعودی نیز قرار دارد. مرگ مشکوک ماجد الماجد، پرده از نقش پیچیده و روز افزون، عربستان سعودی و جنگ قدرت این کشور، با جمهوری اسلامی درمنطقه خاورمیانه بر می دارد. گفته می شود ماجد الماجد که از بیماری مزمن، کلیه رنج می برده است، او چند روز پس از ماجرای انفجار سفارت ایران در بیروت، به همراه گروه زیر فرماندهی خود در منطقه؛ هرسال، نزدیک مرز سوریه بسر می برده است. نشریه الاخبار، وابسته به حزب الله لبنان گزارش داد؛ دستگیری ماجد الماجد، توسط نیرو های اطلاعاتی ارتش لبنان به کمک نیرو های اطلاعاتی ارتش آمریکا، که در لبنان بسیار فعال می باشند انجام شده است.

در آغاز ماه دسامبر 2013، هنگامی که بیماری کلیوی، ماجد الماجد ،شدت یافت، نزدیکانش وی را با هویت جعلی (محمد طالب) برای دیالیز، کلیه، به بیمارستان، دکتر حامد فرهت، در دره بکا، در جنوب لبنان انتقال دادند. در این بیمارستان  شمار بسیاری از مجروحین درگیری های سوریه بستری می باشند. همراهان ماجد الماجد، برای مداوای هر چه زودتر فرمانده خود، مبلغ پنج هزار دلار آمریکایی به مسئولین بیمارستان پرداختند، در صورتی که اغلب بیماران و مجروحین اهل سوریه پولی در بساط ندارند، این موضوع باعث شک مسئولین بیمارستان شد. پس از آغاز درمان ماجد الماجد، دریافتند که در بیمارستان تجهیزات کافی  برای درمان ماجد وجود ندارد. همراهان ماجد ،درخواست کردند که وی به بیمارستان، المقاصد، در بیروت اعزام شود. در بیروت پس از چند روز حال ماجد رو به وخامت گذاشت و همراهان وی که نگران افشای هویت واقعی وی بودند، درخواست کردند تا وی را به دره بکا، برده و در آنجا به مداوای وی بپردازند، به همین منظور مبلغ سی هزار دلار نقد نیز برای فراهم کردن تجهیزات بیمارستانی پرداختند. همین اشتباهات باعث شد تا بخش اطلاعات ارتش آمریکا که د رلبنان نفوذ بسیاری دارد، در تاریخ بیست و چهارم دسامبر 2013،  از این ماجرا آگاه و با مقایسه ( دی ان ا)  به هویت واقعی ماجد الماجد، پی برد و اطلاعات ارتش لبنان را آگاه کرد. دو روز بعد، در تاریخ بیست و ششم دسامبر 2013، هنگامی که ماجد الماجد ، به همراه یکی از یارانش به مقصد دره بکا، با آمبولانس از بیمارستان خارج شد، چند صد متر دور تر ماًمورین اطلاعات ارتش لبنان در انتظار وی بودند.

بوسه مرگ
پس از انفجار سفارت ایران در لبنان، روزنامه سعودی الوطن، گزارش داد که نام ماجد الماجد ، در عربستان سعودی،  جزو فهرست هشتاد آدم خطرناک و تحت تعقیب ثبت شده است و او توطئه ای علیه جان ( علی عواد عصیری)  سفیر عربستان در لبنان آماده کرده بود. همین روزنامه نوشت که ماجد الماجد، آموزش های تروریستی را در پاکستان و ایران گذرانده است. در حالی که اطلاعاتی که پس از مرگ ماجد الماجد به دست آمده است وی افسر ارتش عربستان بوده است.

در سال 2009، دادگستری لبنان، ماجد الماجد را به دلیل عضویت در گروه تروریستی، فتح الاسلام، غیاباً محاکمه و به زندان ابد محکوم کرده بود.

نشریه کویتی الراًی، در گزارشی نوشت ماجد الماجد، برای جلوگیری از افشا شدن اطلاعات و پنهان کردن واقعیت به قتل رسیده است. از میان برداشتن الماجد، به سود گروه های تکفیری و حامیان آنها می باشد.

در تاریخ پنجم ژانویه 2014، یک روز پس از اعلام مرگ ماجد الماجد، تلویزیون لبنانی الجدید، که شایع است وابستگی هایی به شبکه های رسانه ای جمهوری اسلامی دارد، اعلام کرد؛ یک روز پیش از مرگ الماجد، در بیمارستان نظامی ارتش لبنان در بیروت،  یک دیپلومات سعودی در لبنان به بالین وی رفته است. این تلویزیون این ملاقات را « بوسه مرگ» نامگذاری کرد. 
Image removed.
شایع است که ماجد الماجد، پیش از مرگ زیر شکنجه، تخلیه اطلاعاتی شده است ، عکسی از الماجد، در نشریه فلسطینی المنار، منتشر شده است که به این شایعه قوت می بخشد.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
http://www.farhangiran.com/content/view/9919/78/

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید