رفتن به محتوای اصلی

هیات پارلمانی بریتانیا دیدار رسمی خود از ایران را آغاز کرد

هیات پارلمانی بریتانیا دیدار رسمی خود از ایران را آغاز کرد

 

این سفر به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس صورت می‌گیرد و جک استراو، نماینده مجلس عوام از حزب کارگر و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس و وزیر خارجه پیشین بریتانیا، لرد نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی و عضو مجلس لردها از حزب حاکم محافظه کار، و جرمی کوربین و بن والاس، اعضای مجلس عوام به ترتیب از حزب کارگر و حزب محافظه کار در آن عضویت دارند.

شبکه خبر به نقل از عباسعلی منصوری ارانی، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس گفت که این هیات به مدت سه روز در ایران اقامت خواهد داشت و با شماری از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است هیات بریتانیایی روز جمعه تهران را ترک می کند.

این گروه برنامه دیدارهای خود را با ملاقات با اعضای ایرانی گروه دوستی پارلمانی دو کشور در روز سه شنبه آغاز کرد. آقای منصوری گفته است که در این دیدار، هیات بریتانیایی بر رفع تحریم‌های ایران تاکید کرد.

هدف از سفر این هیات به ایران، تلاش برای بهبود روابط دو کشور و گسترش همکاری در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی عنوان شده است.

قرار است وی در جریان دیدار از تهران، در یک نشست خبری نیز شرکت کند.

Image removed.

گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران برای نخستین بار طی پنج سال گذشته به ایران آمده است

جک استراو در زمان تصدی سمت وزارت خارجه بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای اروپاییان با جمهوری اسلامی شرکت داشت. در آن زمان، سرپرستی مذاکرات هسته‌ای ایران برعهده حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهوری فعلی بود.

وی در سال ١٣٨٢ همراه با وزیران خارجه فرانسه و آلمان در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، به تهران سفر کرد. مشخص نیست که آیا دیدار با آقای روحانی در برنامه این هیات گنجانده شده است یا نه.

پس از انتخاب آقای روحانی به سمت ریاست جمهوری، جک استراو از این انتخاب استقبال و ابراز امیدواری کرد که این تحول باعث حل مساله هسته‌ای و گسترش روابط ایران با سایر کشورها به خصوص بریتانیا شود.

سفر هیات‌های پارلمانی سایر کشورها

در آن زمان، گزارش‌هایی از امکان سفر آقای استراو به تهران و شرکت در مراسم ادای سوگند حسن روحانی در مجلس انتشار یافت اما این سفر انجام نشد. احتمال شرکت آقای استراو در مراسم تحلیف با واکنش برخی از نمایندگان مواجه شد و از جمله روح‌الله حسینیان، عضو جناح موسوم به جبهه پایداری، گفت که: "حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم."

Image removed.

افخم از دیدار هیات های پارلمانی استقبال کرده و خبر سفر هیاتی از کانادا را داده است

انتقاد از سفر هیات پارلمانی بریتانیا به تهران در مصاحبه مطبوعاتی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه در روز سه‌شنبه نیز مطرح شد.

خانم افخم گفت که این سفر به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس صورت می‌گیرد و افزود: "مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات رسمی میان دولت‌هاست و ما برنامه‌هایی در سطح پارلمان و وزارت خارجه خواهیم داشت."

خانم افخم گفت که دولت مایل به برقراری ارتباطات پارلمانی در کنار مناسبات رسمی دولتی است و افزود: "در این مسیر، شاهد رفت و آمدهای هیات‌های پارلمانی بوده‌ایم و فکر می‌کنیم این گفتگوها زمینه همکاری ها را بسیار مناسب‌تر خواهد کرد."

وی گفت که هیاتی از سنای ایتالیا به ایران آمده، و قرار است هیات‌های پارلمانی آلمان، ایرلند و یک هیات از کانادا هم به ایران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم افخم در مورد سفر هیات کانادایی گفت: "امیدوارم این سفر واقع‌بینی بیشتری در مجموعه تصمیم گیران سیاسی در کانادا ایجاد کند و واقعیت درستی از تحولات ایران برای آنان ترسیم کند." دولت کانادا سفارت آن کشور در تهران را در سپتامبر سال ٢٠١٢ (شهریور ١٣٩١) تعطیل کرد.

از زمان تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، روابط ایران و بریتانیا دستخوش فراز و نشیب‌های فراوان همراه با تغییراتی در سطح این روابط بوده است. در آذر سال ١٣٩٠، تظاهراتی در مقابل مراکز دیپلماتیک بریتانیا در تهران برگزار شد و در جریان آن، افرادی با عبور از صف ماموران انتظامی، وارد این اماکن شدند.

ساعاتی بعد، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که تمامی کارکنان سفارت آن کشور در تهران به بریتانیا باز می‌گردند و به اعضای سفارت جمهوری اسلامی در لندن نیز دستور داد تا فورا خاک این کشور را ترک کنند. دولت بریتانیا با انتشار تصاوریری، مهاجمان به مراکز دیپلماتیک خود در تهران را به تخریب اموال متهم کرد.

در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در پائیز سال جاری در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با ویلیام هیگ ملاقات کرد و در تماس‌های بعدی،اعلام شد که دو طرف تمایل خود را به تلاش برای بهبود روابط ابراز داشته اند. مبادله "کارداران غیرمقیم" از جمله گام هایی است که در این زمینه برداشته شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
BBC

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید