رفتن به محتوای اصلی

کوه شاه در معرض تخریب

کوه شاه در معرض تخریب
قله کوه شاه کرمان یکی از پراهمیت ترین قله‌های کشور میباشد. این کوه با قله‌ی 4350 متری اش پنجمین قله کشور و پر برف ترین و پر آب ترین و سرسبزترین منطقه جغرافیایی جنوب شرق ایران است. دامنه این کوه دارای ششصد گونه گیاه دارویی نادر و زیستگاه پلنگ نادر ایرانی و ده‌ها گونه ی جانوری دیگر است. رودخانه هلیل رود پر آب ترین و بزرگ ترین رود جنوب شرق ایران از این کوه سرچشمه می گیرد.
به دنبال تخریب کوه شاه توسط عده یی سودجو برای اکتشاف و استخراج معدن آهن و احداث جاده ای به عرض یک بزرگراه بر سینه‌ی کوه ، در تاریخ 24 و 25 شهریور 92، حدود 2000 کوهنورد و دوستدار محیط زیست با صعود بر این قله اعتراض خود را به تخریب آن اعلام کردند. شعر زیر در این اجتماع باشکوه خوانده شد:
http://www.youtube.com/watch?v=5cPDdqpEpZ8

آنان که کوه را به طمع جابجا کنند
آیا بود که یک سر سوزن حیا کنند
دریاچه‌ی ارومیه را خشک کرده اند
بنگر که با منابع ملی چها کنند
تا چوب پتروشیمی شان بر ملاج ما
راهی سوی خلیج میانکاله وا کنند
زاینده رود و کرخه و کارون ، تشنه اند
بر ماهیان و آبزیانش جفا کنند
هی می برند از دل جنگل درخت را
تا با زغالش آتش منقل به پا کنند
مرداب و باتلاق شود خشک تا مگر
ویلا و کارخانه به جایش بنا کنند
بلعیده اند جنگل و صحرا و رود را
شد وقت آن که کوه به زیر عبا کنند
اینک رسیده نوبت کرمان و کوه شاه
تا قامت بلند تو ای قله، تا کنند
از کوه می‌کشند دل و روده اش برون
تا سنگ آهنش ببرند و صفا کنند
سیری ندارد این شکم پیچ پیچشان
این کوه را چگونه در آن معده جا کنند؟
ای کوه شاه نام خودت را امام کوه
بگذار تا که دامنه ات را رها کنند

***********************************************
تیشه معدنکاران به ریشه محیط زیست کرمان/ طبیعت بکر بافت در کوه شاه در معرض تخریب
بافت - خبرگزاری مهر: در حالی از منطقه کوه شاه به عنوان یکی از بکرترین مناطق طبیعی کرمان یاد می شود که طی روزهای اخیر اکتشاف معدن در این منطقه دوستداران محیط زیست را نگران تخریب یکی از غنی ترین مناطق جنگلی و کوهستانی کرمان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان به بهشت معادن کشور شهرت یافته است اما این بهشت شاید روزگاری خوش را برای آینده اقتصادی کشور به همراه داشته باشد اما بهره استان کرمان از این معادن تنها تخریب محیط زیست و درصدی از اشتغال در استان کرمان است.

عدم فراوری این محصولات در کرمان سود افزوده صنایع را به جیب سایر استانها سرازیر کرده است و حسابهای بانکی اکثر این شرکتها نیز در بانکهای تهران باز شده است و با وجود تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد گردش مالی این شرکتها در کرمان، اما هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

 

بخشی از تخریب در کوه شاه

از سوی دیگر کرمان مملو از معدن زغالسنگ در شمال استان، معادن سنگ آهن در غرب و شمال کرمان و معادن مس در اکثر مناطق استان کرمان است همچنین در جنوب کرمان معادن بزرگ سنگهای قیمتی وجود دارد.

محیط زیست کرمان زیر پای توسعه معادن

این معادن موجب جذب سرمایه برای استخراج آنها شده است و شرکتهای خصوصی و دولتی بسیاری در حال اکتشاف و بهره برداری از این معادن هستند.

بیشترین میزان برداشت نیز در زمینه زغالسنگ، سنگ آهن و مس در کرمان روی داده است.

در مقابل بزرگترین استان کشور با بهره برداری از این معادن دچار آسیبهای متعددی در زمینه محیط زیست شده است که نمونه آن دشت خاتون آباد و اطراف شهر سرچشمه استان کرمان است.

خاتون آباد نماد تخریب محیط زیست کرمان

میزان تخریب در دشت خاتون آباد به حدی است که عملا امکان کشت هر گونه گیاه در این دشت تا 10 سال دیگر نیز وجود ندارد.

 

منطقه کوه شاه

درصد آلودگی موجب تلف شدن هزاران دام در منطقه و آسیب شدید به کشاورزی و دامداری استان کرمان شده است نمونه این تخریبها در روستاهای اطراف سرچشمه نیز به خوبی دیده می شود.

هر چند کشور برای توسعه و پیشرفت ان هم در شرایط تحریم نیاز به منابع غیر نفتی دارد اما استفاده از این منابع نیز باید مطابق با استانداردها و رعایت توسعه پایدار در زمینه محیط زیست صورت گیرد و توسعه تک بعدی اقتصادی در دراز مدت محیط زیست استان کرمان با خطر جدی مواجه می کند.

این مخاطرات طی ماههای اخیر در برخی مناطق بکر و گردشگری استان کرمان نیز نمود پیدا کرده است که این امر موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است اما متاسفانه در قبال تخریب طبیعت بر اثر معدن کاریها سازمانها و مسئولان مربوطه کاملا سکوت کرده اند.

از جمله این مناطق کوههای ارزوئیه، دره آلو در بردسیر و رابر و طی روزهای اخیر کوه شاه در شهرستان بافت است.

در این میان کوه شاه بیشتر نظر دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.

 

کوه شاه نماد طبیعت بکر استان کرمان

این منطقه در واقع یکی از پر ارتفاع ترین کوههای استان کرمان و منبع تامین آب پائین دست می باشد همچنین در این منطقه جنگلهای انبوه بادام و گردو و گونه های وحشی دیگر وجود دارد، بکر و دور از دسترس بودن منطقه موجب پناه بردن حیوانات وحشی در معرض انقراض نیز در این منطقه شده است.

این منطقه  همچنین مرتفع ترین روستاهای کشور را نیز در خود جای داده است اما طی روزها اخیر معدنکاری و اکتشاف در این منطقه نگرانی هایی را بین ساکنان و طبیعتگردان ایجاد کرده است.
اما گویی مسئولام محیط زیست تاکنون اخبار منتشر شده در خصوص تخریب محیط زیست در این منطقه را هنوز در یافت نکرده اند!

محمد جهانشاهی، طبیعت گرد استان کرمان و از اعضای انجمن بین المللی گردشگری در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت این منطقه گفت: کوه شاه از مهمترین عرصه های طبیعی استان کرمان است و شامل کوهستانها، رودخانه ها و جنگلهای انبوه و همچنین جانوران مختلف ارزشمند است.

وی افزود: طی اخباری که در یافت کرده ایم طی روزها اخیر کار معدنکاری در این منطقه آغاز شده است که موجب تخریب بخشی از طبیعت بکر منطقه خواهد شد.

وی گفت: این اکتشافات به یکی از مرتفع ترین مناطق استان کرمان که منبع اصلی تامین آب در مناطق پائین دست است که به دلیل محدود بودن ارتفاعات بالای 4 هزار متر در استان کرمان بسیار ارزشمند است و نباید به این منطقه خسارات وارد شود.

جهانشاهی افزود: این روزها هر جایی از استان را نگاه کنیم داریند بخشی از استان را اکتشاف و استخراج می کنند نگاه باید به این امر حرفه ای باشد یعنی ابعاد مختلف توسعه ای را در نظر بگیریم نه اینکه تنها به استخراج و کسب در آمد فکر کنیم اما پس از مدتی شاهد زخمی شدن مناطق مختلف استان کرمان باشیم.

محیط زیست در کنار فعالیهای اقتصادی باید مورد توجه باشد

وی ادامه داد: اگر قرار است استخراج کنیم باید منابع طبیعی را نیز حفظ کنیم در واقع نباید اجازه دارد تنها دید اقتصادی بر فعالیتها دخیل باشد و مسئولان محیط زیست را در درجه چندم اهمیت قرار دهند.

جهانشاهی افزود: کوه شاه بسیار با اهمیت است زیرا از محدود مناطقی از که میتواند جلوی خروج ابرها از استان کرمان بگیرد و در نهایت در دامنه این کوه شاهد بارندگی هستیم.

جهانشاهی با اشاره به مطرح شدن وضعیت دریاچه ارومیه در نخستین جلسه هیئت دولت گفت: این امر نشان دهنده اهمیت منابع طبیعی برای دولت است و از مسئولان می خواهیم جلوی استخراج های بی رویه به خصوص در مکانهای بکر طبیعی استان کرمان گرفته شود.

 

منطقه کوه شاه

وی گفت: کرمان مملو از معدن است و بهره برداری از آنها نیز باید انجام شود اما دیگر استان کرمان تحمل بهره برداری بیش از این را ندارد و نمیتوان با توجه به خام فروشی های گسترده ای که از استان کرمان می شود اجازه ادامه این روند را دارد.

این فعال محیط زیست اظهارداشت: نباید به اکوسیستم ارزشمند استان کرمان تنها یک نگاه اقتصادی صرف داشت و سایر مولفه های توسعه را در نظر نگرفت.

جهانشاهی ادامه داد: حتی در چین که اقدام به بلعیدن ذخایر خود طی دهه های اخیر کرده بود الان به این نتیجه رسیده اند که باید بهره برداری را کنترل کنند.

تعارضات حیوانات در معرض انقراض و فعالیتهای معدنی

وی کوه شاه را یکی از اصلی ترین مناطق طبیعی استان کرمان به خصوص در زمینه زیست گاه پرندگان و چهارپایان گیاه خوار و گوشت خوار دانست و گفت: تعارضاتی که هم اکنون در مناطق مختلف به خصوص معادن راور بین حیوانات و معدنکاران روی می دهد نشان می دهد هر روز بیشتر داریم به حوزه زندگی حیات وحش نزدیک می شویم و باید در این خصوص اقدامات پیش گیرانه هر چه زودتر انجام شود در غیر این صورت به زودی شاهد صدمات جبران ناپذیر خواهیم شد.

وی خشکسالی را یکی از آسیبهای عمده به محیط زیست دانست و گفت: خشکسالی محیط زیست کرمان را در آستانه بحران قرار داده است و اگر بخواهیم با دخالتهای انسانی این امر را تشدید کنیم به زودی دیگر استان پهناور کرمان که وجود یک درخت و رودخانه نیز در آن نعمت است با مشکلات متعدد روبرو خواهد شد.

تخریبهای صورت گرفته در کوه شاه

سینا نجم الدینی فعال محیط زیست شهرستان بافت در این زمینه می گوید: غرش بلدوزرها برای خاکبرداری از معدن تلخه چار تا ارتفاع چهار هزار متری کوه شاه ادامه دارد.

وی گفت: معدن آهنی که در این منطقه پیدا شده ناقوس مرگی است که برای طبیعت زیبای آن به صدا در آمده و هکتارها مراتع و پوشش گیاهی تخریب و میلیونها تن سنگ به دره های پائین دست سرازیر شده و نابودی چمنزارها ،فرسایش خاک، رانش زمین، آلودگی محیط زیست همه و همه هدیه این تخریب بزرگ است.

.............................................

گزارش: اسما محمودی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید