رفتن به محتوای اصلی

ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو

ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو
  1.  

    هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا امروز گفت از تحریم "تجارت با بخش‌های استراتژیک" اقتصاد ایران حمایت می‌کند.

    او گفته است: "من از لایحه‌ای که محدوده فعلی تحریم‌های نفتی را گسترش دهد حمایت می‌کنم."

    1. خبرگزاری فارس از قول عباس عراقچی نوشته است که فعلا برنامه‌ای برای "ملاقات‌های دوجانبه" وجود ندارد.

       

      32 دقیقه پیش
       
    2.  
       

      حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات گفته است که با توجه به سخنان آیت الله خامنه‌ای، " باید به سمت مدیریت دشمن حرکت کنیم نه بهبود روابط."

      36 دقیقه پیش
       
    3.  
       

      عبدالرضا مصری، عضو هیات رئیسه مجلس ایران به خبرگزاری ایرنا گفته که خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی ترسیم شده و مذاکره کنندگان بر آن اساس حرکت می‌کنند. او گفته است که توقف غنی سازی از اصلی ترین خطوط قرمز است و به هیچوجه قابل مذاکره نیست.

      40 دقیقه پیش
       
    4.  
       

      شش میلیارد دلار در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای

      سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، به سی‌ان‌ان گفته است که به ایران پیشنهاد شده است در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بخشی از تحریم‌ها، به ارزش حدود شش میلیارد دلار، برداشته شوند.

       

  2. • مذاکرات اشتون و ظریف از سر گرفته شد

    1. بنابر نوشته دویچه وله : دور جدید مذاکرات ژنو میان کاترین اشتون و محمدجواد ظریف ساعت ۳۰: ۱۴ به وقت اروپای مرکزی آغاز شد. طرفین مذاکرات صبح امروز را مثبت خواندند. به گفته مقام‌های ایرانی ادامه مذاکرات برجزئیات متمرکز خواهد بود.

    • گمانه‌زنی‌ها در باره حضور وزرای ۱+۵ در ژنو

    مایکل مان، سخنگوی مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در صفحه توئیتری خود اعلام کرد که هیچگاه خبری درباره حضور (قطعی) وزرای خارجه ۵+۱ در ژنو اعلام نکرده است. قبلا برخی منابع خبری از قول مان خبر حضور وزرای یادشده در ژنو را منتشر کرده بودند. به گفته مان خانم اشتون بر اساس روند مذاکرات در باره حضور وزیران خارجه ۱+۵ تصمیم‌گیری می‌کند. همزمان عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته است که وزيران خارجه ۱+۵ برای آمدن به ژنو آمادگی‌های اوليه را پيدا کرده‌اند که مانند دوره‌ قبل غافلگير نشوند.

    • دور نخست مذاکرات ظریف و اشتون

    نشست دوجانبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت. قرار است که این نشست در ساعت ۳۰: ۱۴ به وقت ژنو ادامه یابد.

    مایکل مان، سخنگوی اشتون این مذاکرات را بسیار "اساسی و مفصل" خواند. ایسنا با خاطرنشان ساختن وجود تفاوت در دیدگاه‌های دو طرف نیز نوشت، بحث خوبی انجام شد و طرفین وارد محتوا و جزئیات شدند.

    • خبرگزاری‌ها: حضور احتمالی جان کری

    خبرگزاری‌ها به نقل از منابع آگاه از حضور احتمالی جان کری‌، وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات "ژنو ۳" خبر می‌دهند. ایرنا به نقل از خبرنگاران اعزامی خود به ژنو از استقرار تیم حفاظت وزیر امور خارجه آمریکا در هتل اینترکنتیننتال خبر داده است.

    • جو بایدن: کاهش تحریم‌ها بعد از توافق شش‌ماهه

    جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار دوساعته روز چهارشنبه (۲۰ نوامبر/ ۲۹ آبان) خود با ۱۲ سناتور دمکرات اعلام کرد، توافقنامه احتمالی با ایران برای ۶ ماه خواهد بود. به گفته او، در این مدت محدودیت‌های شدید بر ایران اعمال خواهد شد و در صورتی که این توافقنامه از سوی ایران اجرا شود تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.

    بایدن تأکید کرد که تسهیل تحریم‌ها "اندک و موقت" خواهد بود.

    • هشدار عراقچی و آغاز نشست ظریف و اشتون

    عباس عراقچی‌، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران در ژنو نسبت به زیاده‌خواهی در مذاکرات اتمی هشدار داد. وی همچنین گفت: «میان تقاضاها و تسهیل [تحریم‌ها] باید تعادل وجود داشته باشد.»

    در همین حال خبرگزاری‌ها از آغاز مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر دادند.

    به نقل از ایسنا، عراقچی پیش از دیدار با اشتون به خبرنگاران گفت: «امروز در دیدار با خانم اشتون سعی داریم به این نتیجه برسیم که می‌توانیم وارد مذاکره برای تهیه متن شویم یا نه.»

    به نوشته ایسنا، در مذاکرات اشتون و ظریف نمایندگان شش کشور طرف مذاکره حضور ندارند. ظریف اضافه کرد: «اگر در جمع‌بندی به این نتیجه برسیم که مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد وارد گفت‌وگو با ۱+۵ می‌شویم.»

    این ملاقات صبح روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) در هتل محل اقامت وزیر امور خارجه ایران در ژنو برگزار شده است.

    • نتانیاهو: اظهارات خامنه‌ای نشان‌دهنده خطر ایران است

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه (۲۱ نوامبر) هم‌زمان با آغاز دومین روز مذاکرات "ژنو ۳" گفت، اظهارات ضد اسرائیلی اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اثبات مجدد این مسئله است که چرا باید از دسترسی ایران به بمب اتمی جلوگیری شود.

    وی که با جامعه یهودی روسیه در مسکو سخن می‌گفت، اظهارت اخیر رهبر جمهوری اسلامی را نشان‌دهنده "خطر ایران" خواند.

    • جان کری: در مذاکرات مقدماتی ژنو مسئله غنی‌سازی حل نمی‌شود

    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت، در مذاکرات مقدماتی هسته‌ای با ایران که هم‌اکنون در ژنو جریان دارد در مورد این مسئله که آیا ایران در درازمدت حق غنی‌سازی اورانیوم خواهد داشت یا نه تصمیم گرفته نخواهد شد. او اضافه کرد، تصمیم در این مورد به روند مذاکرات بستگی دارد.

    کری ادامه داد، مذاکرات جاری در ژنو در مرحله مقدماتی قرار دارد و تصمیم بر سر غنی‌سازی اورانیوم نمی‌تواند در این مرحله اتخاذ شود.

    در همین حال جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به منظور بحث بر سر ایران با سناتورهای دمکرات ملاقات کرده است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواستار تعویق تصمیم بر سر تشدید تحریم‌ ایران تا روشن شدن نتیجه مذاکرات است.

    • فرانسه: غرب باید پایداری خود را در مذاکرات ژنو نشان دهد

    لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) در پاریس گفت، غرب نیاز دارد که در مذاکره هسته‌ای با ایران مستحکم باشد. او با بیان اینکه امیدوار است مذاکرات اتمی با ایران در همین هفته به توافق دست یابد افزود: «اما این توافق تنها می‌تواند بر بنیانی مستحکم به دست بیاید.»

    • عباس عراقچی: ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نمی‌کند

    عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) یک روز بعد از شروع دور سوم مذاکرات هسته‌ای در ژنو به گزارشگران گفت، ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نخواهد کرد. او توقف غنی‌سازی را "خط قرمز" ایران نامید و اضافه کرد: «ما اعتماد خود را از دست داده‌ایم.... ما نمی‌توانیم پیش از بازسازی این اعتماد وارد مذاکراتی جدی شویم. اما این به این معنا نیست که ما مذاکرات را متوقف خواهیم کرد.»

    • انتقاد آمریکا از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای

    وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن با اشاره به اظهارات ضد اسرائیلی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد، این اظهارات کمکی به حل مناقشه نمی‌کند. جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای "کمک‌کننده" نیست.

    وی در عین حال ابراز خوش‌بینی کرد و خاطرنشان ساخت: «ما هنوز هم معتقدیم که طرف‌های گفت‌وگو با نیت خوبی وارد مذاکره‌شده‌اند.»

    پساکی اظهار امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک به نتیجه برسد. او گفت، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز آماده است در صورت نیاز به ژنو سفر کند.

    آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه (۲۹ آبان) در عین حمایت از تیم مذاکره‌کننده ‌ایرانی به شدت از اسرائيل انتقاد کرد و گفت: «آیا نظام اسلامی به دنبال جنگ با دیگران است؛ جمله‌ای که از دهان سگ هار نجس منطقه یعنی رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود.»

    برخی ناظران تلاش‌های اسرائيل را دلیل شکست مذاکرات اتمی با ایران می‌شناسند و همچنین عملکرد فرانسه را همراهی با اسرائيل تلقی کرده می‌گویند، فرانسه بر سر راه رسیدن به توافق مانع‌تراشی می‌کند.

    آغاز روز دوم مذاکرات "ژنو ۳"

    نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز پنج‌شنبه (۲۱ نوامبر/ ۳۰ آبان) مذاکرات خود در مورد فعالیت‌های اتمی ایران را در ژنو سوئیس از سر گرفتند. قرار است در این دور از مذاکرات که به "ژنو ۳" معروف است بر سر جزئیات پیش‌نویس توافقی احتمالی بحث و گفت‌وگو شود.

    دور سوم مذاکرات ژنو روز چهارشنبه (۲۹ آبان) به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آغاز شد.

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته (چهارشنبه) بعد از ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به راه حل ‌برسد. اما نتانیاهو به صراحت گفت، اسرائیل نیز خواستار راه حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران است "اما این راه حل باید پایدار و قابل تحقق" باشد.

  3.  

  4.  

  5. بنابر نوشته بی بی سی : سوزان کیانپور، خبرنگار بی‌بی‌سی در ژنو، می‌‎گوید محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به رسیدن به توافق امیدوار بود، گفته است: انشاالله.

    22 دقیقه پیش -
     
  6.  
     

    به گزارش خبرگزاری فارس، گروهی به نام "کمیته صیانت از منافع ایران" در بیانیه ای دوازده تذکر به گروه مذاکره کننده هسته ای داده است از جمله  طرد "کاسبان مذاکره و رابطه با آمریکا"، توازن گام های اعتماد سازی دو طرف، دریافت تضمین از غرب برای برداشتن تضمین ها و کوتاه نیامدن از "خط قرمز چرخه کامل سوخت هسته ای."

    23 دقیقه پیش
     
  7.  
     

    یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که نامش فاش نشده به خبرگزاری ایرنا گفته که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در صورتی که دلیلی وجود داشته باشد به ژنو سفر خواهد کرد.

    39 دقیقه پیش
     
  8.  
     

    محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس ایران گفته است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور می‌تواند در مقابل اعضای پنج بعلاوه یک به خوبی از منافع ملت و کشور دفاع کند.

    45 دقیقه پیش
     
  9.  
     
    Image removed.

    نتانیاهو: ایران واقعی را خامنه‌ای دیروز نشان داد

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است ویدئوی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، 'تبلیغاتی' است و ایران واقعی را باید در حرف‌های دیروز آیت‌الله علی خامنه‌ای دید. رهبر ایران دیروز برای اشاره به اسرائیل از عبارت 'سگ هار' استفاده کرده بود.
    56 دقیقه پیش
     
  10.  
     

    نشست عصر ظریف و اشتون تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.

    57 دقیقه پیش
     
  11.  
     

    یک دیپلمات غربی به خبرنگاران گفته است که کاترین اشتون تنها زمانی از وزرای خارجه برای حضور در ژنو دعوت می‌کند که توافقنامه‌ای برای امضا در میان باشد. ممکن است ظرف ساعات آینده تصمیمی در این باره گرفته شود.

    1 ساعت 22 دقیقه پیش
     
  12.  
     

    لارا روزن خبرنگار سایت خبری المانیتور: سرگی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روسیه و معاون وزیر خارجه این کشور در هنگام ورود به محل مذاکرات هسته‌ای در ژنو گفته که این مذاکرات بهتر از دفعه قبل در جریان است

    1 ساعت 25 دقیقه پیش - @lrozen از طریق توئیتر
     
  13.  
     

    آیت الله عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید ایران برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور که او آنها را نماینده عزت و حقوق ملت ایران خوانده، آرزوی موفقیت کرده است.

    2 ساعت 10 دقیقه پیش
     
  14.  
     

    آیت الله محمد سعیدی، امام جمعه قم از مسئولان مذاکرات هسته‌ای خواسته است "به معصومین تمسک جویند."

    2 ساعت 16 دقیقه پیش
     
  15.  
     

    عباس عراقچی گفته است در گفتگوهای سه ساعته امروز صبح دو طرف "برای اولین بار وارد موضوعات محتوایی" شده‌اند.

    2 ساعت 18 دقیقه پیش
     
  16.  
     

    حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران گفته است که پشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را نباید خالی کرد و ما نباید بگذاریم دشمن ما را مدیریت کند بلکه ما باید با نرمش قهرمانانه دشمن را مدیریت کنیم.

    2 ساعت 21 دقیقه پیش
     
  17.  
     

    احمدرضا دستغیب، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری تسنیم گفته که آمریکایی‌ها در مذاکرات دچار پارادوکس هستند و در صورت عدم نتیجه گیری در مذاکرات، طرف غربی ضرر بیشتری خواهد کرد.

    2 ساعت 28 دقیقه پیش
     
  18.  
     

    عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن تقدیر از "نتیجه مثبت" مذاکرات هسته ای تا کنون، گفته رویکرد ایران در راستای این موضوع، مبتنی بر نگهداری اورانیوم‌ تولید شده تحت نظارت آژانس در داخل کشور بوده و هرگونه بحثی در زمینه انتقال این مواد به بانک مواد اتمی غیر‌قابل پذیرش است.

    2 ساعت 34 دقیقه پیش
     
  19.  
     

    ابراهیم کارخانه‌ای، رییس کمیته هسته‌ای مجلس ایران به ایرنا گفته که "بهانه تراشی دول مستکبر نمی‌تواند مانع پیشرفت هسته ای ایران شود."

    2 ساعت 36 دقیقه پیش
     
  20.  
     

    خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرنگار خود در ژنو از پایان ملاقات دوجانبه ظریف - اشتون خبر داده و نوشته است ظاهرا در این دور از مذاکرات بخش اعظمی از گفت‌و‌گوها بین وزیر امور خارجه کشورمان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز به صورت دوجانبه برگزار خواهد شد.

    2 ساعت 38 دقیقه پیش
     
  21.  
     

    محمدجواد ظریف پس از پایان گفتگوهای صبح با کاترین اشتون گفته است: "بحث خوبی داشتیم. وارد جزئیات موضوعات شدیم."

    آقای ظریف همچنین گفته: "البته تفاوت دیدگاه وجود دارد."

     

    2 ساعت 55 دقیقه پیش
     
  22.  
     

    سخنگوی اشتون گفته است: "ما فقط می خواهیم هر چه سریعتر به توافقی دست یابیم اما توافقی که به دست می آید باید توافق درستی باشد. ممکن است دستیابی به این توافق مدتی طول بکشد. ما فقط برای اینکه مذاکره کرده باشیم به اینجا نیامده ایم."

    2 ساعت 55 دقیقه پیش
     
  23.  
     

    به گزارش واحد مرکزی خبر، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفته است که "هیچگاه بن بستی در مذاکرات وجود نداشته و دو دور قبلی مذاکرات پیشرفت بسیار زیادی داشت و امیدواریم این پیشرفت در این دور از مذاکرات نیز ادامه یابد."

     

    2 ساعت 56 دقیقه پیش
     
  24.  
     

    مجید تخت‌روانچی، از اعضای هیات مذاکره‌کننده ایران گفته است که گفتگوهای اشتون و ظریف به پایان رسیده است و بعدازظهر ادامه می‌یابد.

    او گفته است در این گفتگوها "وارد محتوا و جزییات شدیم."

    3 ساعت 2 دقیقه پیش
     
  25.  
     

    برخی خبرنگاران حاضر در ژنو می‌گویند حضور نیروهای امنیتی ویژه آمریکایی به ترتیبی است که احتمال می‌‎رود جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد داشته باشد به ژنو برود.

    3 ساعت 6 دقیقه پیش
    به اشتراک بگذارید
  26.  
     
    Image removed.

    عراقچی: سطح غنی‌سازی قابل مذاکره است، اصل آن نه

    عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی گفته است اصل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما می‌توان درباره حجم، سطح و محل غنی‌سازی اورانیوم مذاکره کرد. او گفته ایران تا تردیدهایش برطرف نشود وارد مذاکرات جدی نخواهد شد.
    3 ساعت 15 دقیقه پیش

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید