رفتن به محتوای اصلی

ضدیت با آمریکا عامل جدید شکاف در قدرت اسلامی ایران

ضدیت با آمریکا عامل جدید شکاف در قدرت اسلامی ایران

محافل نزدیک به آیت الله خامنه ای در قدرت ایران این روزها می فهمانند که ضدیت با آمریکا در جمهوری اسلامی ایران تعطیل بردار نیست و اساساً دلیل وجودی این نظام است. سپاه پاسداران ایران در آستانۀ سی و چهارمین سالگرد گروگانگیری در سفارتخانۀ آمریکا در تهران اعلام کرد که شعار "مرگ بر آمریکا" در ایران ادامه خواهد داشت، زیرا، این شعار، به ادعای سپاه پاسداران ایران نماد مقاومت مردم ایران علیه آمریکا و تنفر انقلابی آنان از این کشور است.

در اظهاراتی جداگانه حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران ضدیت با آمریکا را دارای ریشه های اعتقادی و قرآنی در جمهوری اسلامی دانست و سخنران پیش از خطبه های این هفتۀ نماز جمعه تهران، حجت الاسلام حمید روحانی، در موضعگیری مشابه دولت حسن روحانی را متهم کرد که قصد دارد از خلال مذاکرات و "بده بستان های" پنهان با آمریکا، به گفتۀ او، دیپلماسی خیابانی یا همان ضدیت با آمریکا را برچیند. 
این دست موضعگیری ها که غالباً دولت حسن روحانی را مستقیماً آماج قرار می دهند ابتدا این پرسش ها را پیش می کشند : آیا رهبران ایران می دانند حقیقتاً چه می خواهند؟ اگر قصد آنان رفع تحریم های فلج کننده و دردسر ساز علیه ایران است، آیا فکر می کنند که این هدف بدون درجه ای از عادی شدن رابطه با آمریکا دست یافتنی است؟ دلیل و انگیزۀ مخالفت بخش هایی از نیروهای نظامی و امنیتی ایران با عادی شدن رابطۀ این کشور با آمریکا کدام است؟ آیا رهبران ایران می توانند حل مسألۀ اتمی را از حل بحران مناسبات ایران و آمریکا جدا کنند؟ این سردرگمی در مورد رابطه با آمریکا که به بن بست در نظام اسلامی ایران شباهت یافته تا چه زمان قابل دوام است و چه خطرات و مشکلاتی را متوجه نظام اسلامی ایران و شخص آیت الله خامنه ای خواهند کرد؟ اگر مسألۀ رابطه با آمریکا به عامل تفاوت و اختلاف در درون نظام اسلامی تبدیل شده - که از قرار شده – آیا همین امر در مورد سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی نیز صادق است که بیش از پیش نقش تعیین کننده و دست بالا را در قدرت به دست آورده اند؟ چرا ضدیت با آمریکا که زمانی مخرج مشترک همۀ جناح های درون قدرت اسلامی ایران و سمت اتحاد آنان بود، حالا به عامل شکاف در درون قدرت تبدیل شده است؟

کاظم کردوانی، پژوهشگر مقیم آلمان، و رضا علیجانی، فعال سیاسی مقیم پاریس، به این پرسش ها در "زمینه ها و زمانه ها"ی این هفته پاسخ داده اند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید