رفتن به محتوای اصلی

دور تازه مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

دور تازه مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

دور تازه گفتگوهای ایران با آژانس بین الملی انرژی اتمی امروز، جمعه در وین آغاز گردید. درآستانه برگزاری گفتگوهای هسته ایران با قدرت های بزرگ در روزهای 15 و 16 اکتبر، دیپلماسی هسته ای ایران به شدت فعال گردیده است. در گفتگوهای وین، ایران تلاش می کند تا با همکاری با آژانس پاسخی روشن و قانع کننده به پرسش ها و تردیدهای موجود در باره برنامه هسته ای خود ارائه کند.

"هرمان ناکارتس" رئیس هیات نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از آغازگفتگوهای امروز، از پیشرفت های اخیر و اعلام نظر ایران مبنی بر خواست قاطع ایران در همکاری با آژانس و قدرت های بزرگ برای حل و فصل سریع مشکلات موجود پرونده هسته ای ایران استقبال کرده است.

رضا نجفی، نماینده جدید جمهوری اسلامی در آژانس امروز، بر خواست ایران در پاسخ دادن به تمامی پرسش هایی که میتواند به شفافیت برنامه هسته ای وحل و فصل سریع آن کمک کنند، تأکید کرد.

با این وجود، دیشب، وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه نمایندگان جمهوری اسلامی را منتشر کرد. در این بیانیه نمایندگان ایران از رویکرد آژانس بین المللی و گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل این نهاد در باره پرونده هسته ای ایران شدیاً انتقاد کرده اند.

نمایندگان ایران در این بیانیه، گزارش یوکیا آمانو را حاوی ادعاها و اتهامات بی‌اساس علیه برنامه‌ صلح آمیزهسته‌ای جمهوری اسلامی دانسته و نحوه برخورد او را غیرحرفه‌ای و جانب دارنه توصیف کرده اند.

در این بیانیه آمده است که مدیرکل آژانس در تهیه این گزارش، نتیجه‌گیری خود در باره پرونده هسته ای ایران را بر پایه اطلاعات نادرست، ساختگی و دروغ سازمان های اطلاعاتی غربی که رویکردی خصمانه در قبال ایران دارند، تنظیم کرده است.

یوکیا آمانو در گزارش اخیر خود به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه اوت بار دیگر نسبت به نبود شفافیت و عدم همکاری ایران با آژانس در زمینه برنامه هسته اش تأکید کرده است.

درگزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در نوامبر سال 2011، به موارد و مدارکی اشاره شده است که ایران پیش از سال 2003 میلادی در باره ساخت بمب اتمی کار کرده است. آژانس بر این باور بوده است که ایران فعالیت های نظامی-هسته ای خود را در سایت نظامی پارچین از سر گرفته بود. از آن هنگام ، آژانس بارها خواستار دسترسی بازرسان خود به پارچین بوده اما جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده است. جمهوری اسلامی ایران در توجیه رد در خواست خود، پارچین را به عنوان یک منطقه نظامی تعریف کرده که تحت شمول پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای - ان پی تی، قرار نمی گیرد.

ایران همواره ابعاد نظامی پرونده هسته ای خود را انکار کرده است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دربرابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته سخنرانی کرد و صریحاً اعلام کرد که ایران در صدد دستیابی به بمب اتمی نیست و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، برنامه ای است کاملاً صلح جویانه و در چهارچوب قوانین و مقرات بین المللی میباشد.

خبر گزاری فرانسه گزارش میدهد که اهداف گفتگوهایی که از امروز بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و نمایندگان جمهوری اسلای ایران در وین آغاز گردیده، رسیدن به توافقی مشترک برای دستیابی بازرسان آژانس به سایت های حساس هسته ای ایران و سایت نظامی پارچین است.این بازرسی ها میتوانند، به تردیدهای موجود در باره ابعاد نظامی پرونده هسته ای ایران پاسخ دهند.

در باره این موضوع گفتگویی انجام داده ایم با منصور فرهنگ پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در نیویورک. منصور فرهنگ میگوید که نقش آژانس در پرونده هسته ای ایران، صرفاً یک نقش فنی است. وی معتقد است که ابعاد سیاسی-امنیتی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در مقایسه با ابعاد فنی این پرونده از اهمیت بیشتری برخوردار است. تفاهم سیاسی-امنیتی ایران با قدرت های بزرگ جهان، خصوصاً آمریکا کلید حل و فصل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران است...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید