رفتن به محتوای اصلی

روحانی به اتفاقی مهم میان ایران و آمریکا امیدوار است

روحانی به اتفاقی مهم میان ایران و آمریکا امیدوار است

حسن روحانی در این مصاحبه بار دیگر تکرار کرد که جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی نیست و این که دولت او از دامنه و آزادی عمل کافی برای حل مسئلۀ اتمی ایران برخوردار است. 
در این مصاحبه، رییس جمهوری ایران تأئید کرد که نامه ای از سوی همتای آمریکایی اش، باراک اوباما، دریافت کرده است. به گفتۀ حسن روحانی، رییس جمهوری آمریکا، در نامه اش پیروزی رییس جمهوری جدید ایران را به او تبریک گفته و برخی مسائل مورد علاقه اش را نیز مطرح کرده است. حسن روحانی سپس افزوده است که به نامۀ همتای آمریکایی اش پاسخ داده و ضمن تشکر از او نقطه نظر جمهوری اسلامی ایران را توضیح داده است. حسن روحانی سپس از این مکاتبات به عنوان گام های ظریفی یاد کرده که به گفتۀ او می توانند به موضوعی مهم منتهی شوند. 
سه شنبه گذشته رییس جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه ای تلویزیونی ضمن تأئید ارسال نامه به همتای ایرانی اش تصریح کرده بود که با این اقدام او قصد داشته آمادگی حسن روحانی را برای گفتگو بر سر برنامۀ اتمی ایران آزمایش کند. باراک اوباما همچنین ابراز امیدواری کرده بود که رهبران ایران از فرصت به وجود آمده برای حل دیپلماتیک برنامۀ اتمی تهران استفاده کنند.
هر چند کاخ سفید واشنگتن اعلام کرده که هیچ ملاقاتی میان باراک اوباما و حسن روحانی پیش بینی نشده، اما، مقامات کاخ سفید ملاقات رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیۀ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را منتفی ندانسته اند. خود حسن روحانی نیز در اظهاراتی مشابه گفت : هر چند ملاقاتی میان او و رییس جمهوری آمریکا پیش بینی نشده، اما، به گفتۀ رییس جمهوری ایران همه چیز در دنیای سیاست امکان پذیر است و بعید نیست که میان او و باراک اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ملاقاتی صورت بپذیرد.
حسن روحانی در سخنان دیروزش بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی نیست و هرگز نبوده است. او افزود که حکومت تهران تنها خواستار برخورداری از انرژی صلح آمیز اتمی است. او سپس گفت که دولت او از اختیارات و آزادی عمل لازم برای حل بحران اتمی ایران برخوردار است. 
وزیر دفاع آمریکا چاک هیگل ضمن ابراز خرسندی از سخنان حسن روحانی افزود که باید منتظر بود و دید که دولت ایران چگونه به وعده هایش عمل خواهد کرد. دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آندرس فوگ راسموسن، نیز ضمن ابراز خرسندی از سخنان حسن روحانی تأکید کرد که حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران به سود این کشور است. 
حسن روحانی در جای دیگری از اظهاراتش در خصوص بحران سوریه نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای منطقه خواستار صلح و ثبات در خاورمیانه و از میان رفتن سلاح های کشتار دسته جمعی در کل منطقه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فرانسە

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید