رفتن به محتوای اصلی

آمار و اسامی بازداشت شدگان حوادث اخیر در آذربایجان

آمار و اسامی بازداشت شدگان حوادث اخیر در آذربایجان

هر چند هنوز آمار دقیقی از بازداشتهای این روزهای آذربایجان در دست نیست ولی اسامی برخی از بازداشت شدگان به قرار زیر می باشد :

بازداشت شدگان در ارومیه :

سعید صادقی، ابوالفتح مظاهر‌پور، رضا جعفری، حسن علی‌پور، جلیل حسین‌زاده، محمدرضا علی‌زاده، رضا حسین‌پور، محمد‌زاده حسن، جعفر ماشاالله‌زاده، اکبر مرادی، نصرت حسین‌پور، مجتبی ولی‌پور، حسن مولایی، محمد چنقرالو، بهزاد بازداشت شدگان در تبریز :

فرانک فرید ( شاعر و فعال حقوق زن آذربایجانی ) ِ حمید منافی نظرلو ( از فعالین مدنی آذربایجان و ساکن تهران ) ِ سعید ابراهیم زاده ِ محمد احمدی ِ صالح گل محمدی ِ کیان پیغامی مهدی محمدپور

از اهر نیز خبر میرسد که ابراهیم نوری از فعالین جوان و با سابقه آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است .

یکشنبه 13 شهریور 1390 ( روز بعد اعتراضات تبریز و ارومیه ) :

پس از برپایی تظاهرات موفقیت آمیز در دو شهر بزرگ آذربایجان موج جدیدی از احضارها و بازداشت ها در شهرهای آذربایجان آغاز می شود .

اسامی بازداشت شدگان در شهرهای مختلف آذربایجان :

ارومیه : رامین شیخ بگلو و فریدون آقازاده

اردبیل : حمید قوتی دانشجوی رشته مهندسی برق

شبستر ( روستای نادار ) : محمد رضا اقدسی دانش آموز 18 ساله ِ جواد فتحی ِ جلال میری

تهران : میثم آزادی افسر وظیفه و فارغ التحصیل از دانشگاه ارومیه و مدیر مسئول سابق نشریه اورمو . ( نامبرده در پادگان محل خدمت خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل می شود ) .

مرند : محرم خلقی به همراه همسرش

احضار شدگان به اداره اطلاعات :

تبریز : جواد کارگر فعال دانشجویی ساکن قزوین و اهل شهر خوی

خوی : ابراهیم جعفرزاده و سعید پور جعفر علی از فعالین مدنی با سابقه آذربایجانی

توضیح اینکه احضار شدگان به دلیل غیر قانونی دانستن این احضارها از مراجعت به اداره اطلاعات تبریز و خوی سر باز میزنند.

دوشنبه 14 شهریور 1390 :

مامورین امنیتی خوی به دنبال عدم مراجعه سعید پور جعفرعلی به اداره اطلاعات خوی ِ با مراجعت به خانه این فعال مدنی آذربایجانی ِ وی را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات این شهر منتقل می کنند .

چهارشنبه 16 شهریور 1390 :

صبح روز چهارشنبه مامورین امنیتی خوی با مراجعت به محل کار ابراهیم جعفرزاده یکی از فعالین سرشناس آذربایجان درصدد بازداشت وی بر می آیند که با مقاومت وی موفق به این امر نمی شوند.

پنجشنبه 17 شهریور 1390 :

در این روز آذربایجانی های مقیم تهران در حال تدارکند تا با حضور پر رنگ خود در ورزشگاه آزادی تهران اعتراضات مدنی به پاخواسته از شهرهای آذربایجان را دنبال نمایند. گفته می شود فعالین آذربایجانی ساکن شهر کرج و اسلامشهر نیز با پخش اعلامیه هایی در بین آذربایجانیهای ساکن این شهرها آنها را برای حضور در ورزشگاه ازادی فراخوانده اند .

در این روز از شهر تکاب (تیکان تپه ) نیز خبر میرسد رامین رضایی از فعالین مدنی این شهر بازداشت گردیده است .

جمعه 18 شهریور 1390 ( روز برگزاری فوتبال تیم های تراکتور سازی و استقلال در ورزشگاه آزادی ) :

در اين روزعلي رغم آنكه تمامي نگاه ها متوجه ورزشگاه آزادي تهران مي باشد ولي با اين حال سياست بازداشت ِ تهديد و سركوب فعالين مدني در شهرهاي آذربايجان متوقف نمي شود .

در اردبيل عباس لساني فعال شناخته شده آذربايجاني با يورش نيروهاي امنيتي به محل كار خود بازداشت و به اداره اطلاعات اردبيل منتقل مي شود . گفته مي شود اين بازداشت در ارتباط با فراخواني است كه مردم اردبيل را براي همصدايي با شهرهاي به پا خواسته آذربايجان دعوت نموده است. افزودني است درطي تماسي كه وي پس از بازداشت با خانواده خود برقرار نموده عنوان كرده كه از همان لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است .

در زنجان نيز در جریان جمع آوری امضا در نماز جمعه زنجان در اعتراض به خشک شدن دریاچه اورمیه و حمایت از نجات این دریاچه، مهرداد کرمی دانشجوی آذربايجاني اهل زنجان بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل مي شود . گفتنی است که مهرداد کرمی دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز بوده و طی سال 89 به عنوان دبیر کانون آذربایجان شناسی این دانشگاه فعالیت می نموده است.

در تبريز نيز علي آقازاده معروف به هاراي و يكي از فعالين مدني آذربايجاني در منزل شخصي خود بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل مي شود .

در تهران نيز عليرغم تمهيدات صورت گرفته در ورزشگاه آزادي بيش از بيست هزار نفر از شهروندان آذربايجاني و به عنوان هواداران تيم تراكتور سازي وارد ورزشگاه آزادي تهران مي شوند . در پايان بازي كه با برد تيم تبريزي نيز به همراه مي شود هواداران اين تيم در حمايت از تظاهرات كنندگان شهرهاي آذربايجان به سر دادن شعار مي پردازند كه در اين حين و به گفته شاهدان عيني بيش از 250 نفر بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل مي شوند.

حجت مختارزاده و مرتضي نبي نجات دو تن از فعالان دانشجويي آذربايجاني از جمله بازداشت شدگاني هستند كه هويت آنها تاكنون فاش گرديده است .

افزودني است پس ازاين بازي مردم شهرهاي آذربايجان به خيابان ها آمده و كارناوال جشن و پايكوبي به راه مياندازند . و در جريان برگزاري اين جشن ده ها هزار اعلاميه جهت ادامه يافتن اعتراضات بين شهروندان آذربايجاني توزيع مي گردد . گفتني است در اين روز شمار كثيري از نيروهاي نوپو ( نيروهاي وي‍ژه پاسدار ولايت ) با هواپيماهاي مخصوص وارد فرودگاه هاي شهرهاي آذربايجان مي شوند.

در همين روز و به دنبال شدت گرفتن التهابات بوجود آمده در آذربايجان شبكه استاني صدا و سيماي آذربايجان غربي با پخش برنامه يك ونيم ساعته و باحضور استاندار اين استان ملت خشمگين آذربايجان را به آرامش دعوت مي كند .

گفته مي شود تا به امروز تعدادي ازدستگير شدگان به قيد وثيقه هاي سنگين آزاد شده اند ِ بيش از ده نفر از بازداشت شدگان از جمله عباس لساني ِ مصطفي عوض پور ِ محمود فضليِ ِ عزيز پور ولي ِ عبداله صديقي ِ موسي برزين خليفه لو ِ وحيد شيخ بگلو ِ و حميد منافي نظرلو دست به اعتصاب غذا زده اند . و همچنين شرايط جسماني فرانك فريد ِ مصطفي عوض پور ِ ميثم آزادي ِ محمود فضلي ِ مهدي حميدي شفيق ِ رحيم غلامي ِ عزيز پور ولي و حسين عبادالهي نگران كننده توصيف شده است .

همچنين به نظر مي رسد دور تازه اي از دامنه اعتراضات به شهرهاي ديگر آذربايجان نيز كشيده خواهد شد .

خبرنگار آزاد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید