رفتن به محتوای اصلی

یک نماینده مجلس: در ایران منابع مالی تنها برای اختلاس کردن وجود دارد!

یک نماینده مجلس: در ایران منابع مالی تنها برای اختلاس کردن وجود دارد!

اسداله قره‌خانی الوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گفت: اولویت اصلی کشور در بخش نفت و گاز و توسعه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه است.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، افزود: متأسفانه در زمینه توسعه میدان‌های مشترک گازی و نفتی وضعیت مطلوبی نداریم و همه کشورهای همسایه در توسعه این میدان‌ها از ایران جلوتر هستند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون کشورهای عراق، کویت، قطر و عربستان در توسعه میدان‌های مشترک با ایران وضعیت بسیار مطلوبی دارند، گفت: سرازیر شدن سرمایه و تکنولوژی بسیاری از کشورها و شرکت‌های معتبر بین‌المللی به صنعت نفت این چهار کشور و اجرای طرح‌های توسعه متعدد نفتی و گازی، موجب شتاب در توسعه صنایع نفت و گاز این کشورها شده و وضعیتی نامطلوبی را برای ایران در میدان‌های مشترک ایجاد کرده است.

قره‌خانی الوستانی تصریح کرد: هم‌اکنون رکود غیرقابل توجیهی در میدان‌های مشترک نفتی و گازی ایران ایجاد شده است که این رکود در فازهای پارس جنوبی بیشتر از میدان‌های دیگر ملموس است.

وی با بیان این‌که قطر در توسعه میدان گازی پارس جنوبی منتظر فعالیت‌های ایران نمی‌ماند، افزود: هم‌اکنون قطر با برداشت‌های غیرصیانتی و مخرب از میدان مشترک گازی در پارس جنوبی، ذخایر ارزشمند این میدان را استحصال می‌کند و این به زیان منافع ایران در این مخزن است.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس تأکید کرد: با روند کنونی، هنگامی فازهای پارس جنوبی به ثمر می‌رسد که دیگر گازی در مخازن این میدان باقی نمانده است و تنها تحمیل هزینه‌های میلیارد دلاری بر اقتصادی کشور نصیب ملت ایران می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اظهار تأسف از اختلاس سه هزار میلیاردی در بانک صادرات گفت: برخی از مسئولان رکود در توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی را با نبود منابع مالی و سرمایه توجیه می‌کنند، در حالی که چنین منابع عظیمی در بانک‌های کشور وجود دارد و به راحتی به هدر می‌رود.

اگرچه آمار تفکیکی سالانه برداشت از پارس جنوبی منتشر نمی‌شود، اما قطر چند ماه پیش، مجموع برداشت میعانات گازی را از پارس جنوبی، یک میلیارد بشکه اعلام کرده است؛ در مقابل ایران نیز از آغاز تولید از این میدان تا کنون حدود ۳۸۰ میلیون بشکه میعانات گازی برداشت کرده است.

ارزش میعانات گازی که از آن به عنوان بنزین وحشی نیز یاد می‌کنند، به اندازه‌ای است که برخی کارشناسان بر این باور هستند که رقابت ایران و قطر در توسعه پارس جنوبی، بر سر برداشت حجم بیشتری از میعانات گازی این میدان است؛ هم‌اکنون قیمت هر بشکه میعانات گازی معادل یک بشکه نفت سبک مرغوب است.

در عین حال حجم برداشت گاز قطر از پارس جنوبی شناور است؛‌ ظرفیت تولید گاز قطر از این میدان، هم‌اکنون حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب در روز برآورد می‌شود، اما تولید واقعی آن روزانه ۲۵۰ تا ۳۲۰ میلیون مترمکعب در نوسان است و پالایشگاه‌های قطر به دلایل مختلف با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

قطر هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده ال.ان.جی در دنیا است و چندی پیش، ظرفیت تولید LNG قطر به ۷۷ میلیون تن در سال رسید که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، این موفقیت خود را با برگزاری یک جشن دو روزه در سواحل خلیج فارس پاس داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید