رفتن به محتوای اصلی

تداوم بازداشت دو تن از شهروندان لُر معترض به نماینده کهگیلویه

تداوم بازداشت دو تن از شهروندان لُر معترض به نماینده کهگیلویه

رییس دولت، شرکت در تجمعات اعتراضی و ارتباط با بیگانگان از طریق ارسال خبر و گزارش»، به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. او بار دوم نیز در فرودین ماه امسال، بیش از دو هفته را در بازداشت به سر برد و با وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. طاهر اکوانیان نیز که دانشجوی فلسفه دانشگاه بهشتی تهران است در جریان دستگیری‌های سال ۸۸ مدتی را در بازداشت به سر برده بود.

تاریخ انتشار: ۹ شهریور, ۱۳۹۲

وبسایت هرانا، به نقل از یکی از بستگان این دو زندانی که با یکدیگر پسرعمو نیز هستند، نوشته که این دو نفر هم‌چنان در سلول‌های انفرادی در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات نگهداری می‌شوند و از زمان بازداشت تا کنون، تنها دو بار موفق به تماس کوتاه با منزل تحت نظر بازجویان‌شان شده‌اند.

روز ۲۲ مرداد امسال، و یک روز پس از سخنان علی‌محمد بزرگواری، نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کابینه پیشنهادی حسن روحانی، گروهی از لُرهای مقیم تهران و نیز مردم حوزه‌ی انتخابیه‌ی وی، با برگزاری تجمع، ضمن توهین‌آمیز خواندن سخنان او به  شهروندان لُر، خواهان عذرخواهی او شدند که در جریان این تجمع علاوه بر رضا و طاهر اکوانیان، ۱۳ نفر دیگر نیز بازداشت شده بودند که پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.

آقای بزرگواری در جریان نطق خود خطاب به حسن روحانی گفته بود: «سیدم و لُر تبار، در نتیجه حرفم را می‌زنم و هر وزیری که رای آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت با چماق لُری با وی برخورد خواهم کرد.»

منبع نزدیک به خانواده‌ی رضا و طاهر اکوانیان در گفتگو با هرانا گفته که علی‌محمد بزرگواری، با وجود عذرخواهی در مجلس، با مراجعه به پلیس امنیت خواستار تغییر متن صورت‌جلسه بازداشت این دو زندانی معترض به خود شده است.

به گفته‌ این منبع، «وی از پلیس امنیت خواسته در صورت‌جلسه جدید بنویسند که رضا و طاهر آمده بودند بر علیه نظام اعتراض کنند و کاری به بزرگواری نداشته‌اند».

گفتنی است رضا و طاهر اکوانیان، که از فعالان حقوق بشر و اجتماعی هستند، پیش از این نیز سابقه‌ی بازداشت را در کارنامه‌ی خود دارند. رضا اکوانیان که شاعر و وبلاگ‌نویس است، یک بار در بهمن‌ماه ۸۸ بازداشت و بعدها از سوی طهماسبی رییس شعبه یکم دادگاه انقلاب یاسوج به اتهام‌هایی چون «توهین به رهبری و رییس دولت، شرکت در تجمعات اعتراضی و ارتباط با بیگانگان از طریق ارسال خبر و گزارش»، به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. او بار دوم نیز در فرودین ماه امسال، بیش از دو هفته را در بازداشت به سر برد و با وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. طاهر اکوانیان نیز که دانشجوی فلسفه دانشگاه بهشتی تهران است در جریان دستگیری‌های سال ۸۸ مدتی را در بازداشت به سر برده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید