رفتن به محتوای اصلی

حجاریان: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران نه تقلب روی داد و نه تخلف

حجاریان: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران نه تقلب روی داد و نه تخلف

سعید حجاریان از نظریه پردازان سیاسی اصلاح طلبان در ایران در گفت وگو با خبرگزاری ''تسنیم'' نزدیک به سپاه پاسداران گفته است که در انتخابات جنجال بر انگیر ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران، نه تقلب روی داده و نه تخلف، بلکه ''تدلیس سیستماتیک'' اتفاق افتاده است.

این سخنان حجاریان در حالی مطرح می شود که اصلاح طلبان می گویند که در آن انتخابات، تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده است. 
از این رو دست به اعتراض زده و حاصل سرکوب این اعتراض ها، ده ها کشته در خیابان ها و بازداشتگاه ها و صدها زندانی بوده است. 

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات چهار سال پیش ایران، بیش از ۹۰۰ روز است که در حبس خانگی به سر می برند. 

سعید حجاریان در مصاحبه خود در توضیح تدلیس سیستماتیک گفته است: "در چهار سال دور اول ریاست جمهوری به علاوه دوره شهرداری، آقای احمدی‌نژاد چقدر از بیت المال برای رای آوردن، تدلیس کرده است؟"

او ادامه داده است: "بر این اساس نه می‌گویم تقلب شده و نه می‌گویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن "تدلیس سیستماتیک" است."

سعید حجاریان با وجود مشکلات جسمی بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش دستگیر و سه ماه را در زندان گذرانده بود. او که مشاور ارشد محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران بود، در سالهای نخست ریاست جمهوری خاتمی، هدف ترور قرار گرفت. در پی این ترور او هم اینک از فلج نخاعی رنج می برد و دارای مشکلات حرکتی و گفتاری است. 

این عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب جبهه مشارکت ادامه داده است: "کسی که پول بیت‌المال را در سطح وسیع و در طول هفت سال بی حساب و کتاب خرج کند، سهام بدهد، سیب زمینی بدهد، یارانه بدهد، آن را چه می‌توان نامید؟"

به گفته او: "دست آخر هم ثمره هفتصد میلیارد دلار درآمد کشور تورم بالای ۴۰درصد، بیکاری مزمن و اشتغال‌زایی سالانه چهارده هزار شغل باشد. باید معلوم شود این پول‌ها کجا رفته است. جز این است که خرج تدلیس شده است؟"

سعید حجاریان در ادامه خاطره ای بیان کرد و گفت: "یک زمانی برای دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی با پول خودمان و نه بیت‌المال، دفترچه مشق ۴۰ برگ برای مدرسه ها تهیه کردیم که عکس آقای خاتمی پشت آنها بود. اما شورای نگهبان آن را مصداق تدلیس تشخیص داد و همه را جمع کرد."

او همچنین درباره اوضاع ایران در عرصه بین المللی اظهار داشت: "آقای احمدی‌نژاد خیلی بی احتیاطی کرد و به تحریم‌ها با دید کاغذ پاره نگاه کرد و همین کاغذ پاره‌ها ما را بدبخت کردند. مدت زیادی است که صدام ساقط شده و عراق به دست آمریکا افتاده است و روابط حسنه‌ای دارد ولی پس از دوازده سال تحریم‌های عراق لغو شدند.''

حجاریان در بخش دیگری از مصاحبه خود دلایل پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران را چنین خلاصه کرد: "انصراف آقای عارف، اجماع آقایان هاشمی و خاتمی و همچنین مهندسی آقایان هاشمی وخاتمی و یک مقداری هم اتفاق، چراکه همه چیز هم به طور قاعده‌مند پیش نرفت، ازسوی دیگر تشتت بین اصولگرایان نیز یکی دیگر از عوامل پیروزی آقای روحانی درانتخابات بود."

او درباره مشکلات پیش روی دولت روحانی ابراز عقیده کرد: "مشکلات داخلی، خارجی، اقتصادی و فرهنگی، اشتغال، تورم، آموزش و پرورش، بهداشت، پروژه‌های ناتمام و عقب مانده، بدهی‌ها وحتی بدهی به بانک جهانی."

او تاکید کرد: "بخش زیادی از مردم به خاطر اصلاح طلبان بر سر صندوقها آمده‌اند و آقای روحانی هم انتخاب شده است. در آن سو هم مملکت وضعیت خوبی ندارد، لذا هر کمکی توانستیم باید به آقای روحانی بدهیم؛ زیرا نمی‌خواهیم دولت ایشان زمین بخورد."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
العربیه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید