رفتن به محتوای اصلی

سه زندانی بازداشتگاه اطلاعات اهواز , از ده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برند‏

سه زندانی بازداشتگاه اطلاعات اهواز , از ده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برند‏

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز” علي چبيشات ، سلمان چايان و سيد ياسين موسوي ؛ سه زندانی عرب در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز ؛ در اعتراض به فشارها و شكنجه هاي شديد از ده روز پيش دست به اعتصاب غذا زدند و هم اكنون در وضعيت جسماني بسيار نامناسبي بسر مي برند. اعتراض این زندانیان به آزار و شكنجه فيزيكي شديد توسط ماموران بوده است .

 
بيش از هشت ماه از بازداشت این افراد می گذرد ولی وضعیت حقوقی پرونده آنها همچنان بلاتکلیف باقی مانده است  و پیگیری های خانواده ها در این زمینه نيز بی نتیجه باقی مانده است.
 
بر اساس آخرین اخبار دریافتی,  وضعيت علي چبيشات وخيم گزارش شده است ؛ يكي از بستگان آقای ” چبيشات” به فعالان حقوق بشر تاکید کرد : روز پنج شنبه گذشته وضعيت “علي” بسيار بد شده و او را به بيمارستان منتقل مي كنند ولی پس از آن اطلاعی از وی در دست نیست.
 
اسامي فعالاني كه هم اكنون در اداره اطلاعات اهواز زير شكنجه هستند بشرح زير است:
 
١- علي چبيشات ( كعبي) فرزند حبيب متولد 28 اكتبر 1966 ساكن روستاي كعب خلف مسلم تابع شهر شوش كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢ دستگير شد وي شاعر معروف شهر  شوش میباشد. دستگيري وي در مراسم فاتحه خواني مادرش بود، نيروهاي اطلاعاتي بدون هيچ حكمي او را همراه دو فرزندش بنام هاي حسين چبيشات 29 ساله و صلاح الدين چبيشات ٢٢ ساله به بازداشتگاه اطلاعات بردند. علی چبیشات به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در همان روزهاي اوليه در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندين بار به علت وخامت وضعيت وي به بيمارستان منتقل شده است.
 
٢- سيد ياسين موسوي فرزند سيد سعدون ، ٣٤ ساله متأهل كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢-  دستگير شد.
 
٣-سلمان چايان  ٣٢ ساله فرزند مشحوت ، متأهل داراي يك فرزند ، در ١١-١١-٢٠١٢ دستگير شده بود. اين  فعال فرهنگي بدليل فعاليتهايش دو بار دستگير و ٢ سال حبس داشت.
 
 مدتي پيش  اداره اطلاعات اهواز ، اعضای خانواده متهمين را به ستاد خبري دعوت كرده و فيلم اعترافات آنها را به خانواده ها نشان داده و آنها را متهم به دست داشتن در انفجار لوله گاز شوش كرده اند. در روز چهارشنبه ٢٦/٦/٢٠١٣ نيز كانال ” پرس تي وي” اعترافات  علي چبيشات ، سيد ياسين موسوي و سلمان چايان  را نشان داد و آنها را به تروريست بودن و انفجار لوله گاز شوش متهم كردند. 
 
فعالان حقوق بر در اهواز ضمن محکومیت این شیوه رفتار با زندانیان , اعلام کردند : نیروهای امنیتی با اين شیوه اعتراف گیری از فعالان عرب آنها را مجبور به  اعترافات دروغین در کانال ” پرس تی وی ” نموده ، تا زمينه اي براي صدور احكام سنگين همچون اعدام را مهيا و آماده سازي مي كنند.
 
منابع مطلع از اهواز  گزارش داده اند که این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب ( جوانان ) می باشند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر شوش دستگیر شده اند .اتهامی که  به شدت توسط این زندانیان رد شده است .
 
این گزارش تاکید دارد : فعالان مؤسسه شباب ( جوانان) در برقراري كلاسهاي تقويتي و تدريس زبان عربي و كمك به  دانش آموزان محروم جهت شركت در كنكور  همچنين در رابطه با  برپائي جلسات شب شعر شوش فعاليتهاي فراواني داشته اند.از جمله اقدامات اين موسسة ورود 45 دختر روستائي عرب در دانشگاه شهرستان علون ( عبدالخان)  و ده ها تن از جوانان عرب شهر شوش و حومه آن مي باشد.
 
ولی پیشتر اعضاي اين موسسه حدود شامل 25  نفر از  دبيران ، شاعران و فعالان فرهنگي در سال 2011 به دليل دعوت مردم به برگزاري نماز جماعت عيد خارج از مساجد كه زير كنترل اماكن بوده ؛  و همچنين برگزاري شب هاي شعر،دستگير  و بعد از مدتي آزاد مي شوند اما در سال 2012 حدود يك ماه بعد از انفجار لوله گاز شهر شوش  تعدادي از فعالان اين موسسه براي بار دوم دستگير مي شوند كه شش نفر از آنها بنام هاي  حسين چبيشات ، حبيب سيلاوه ، صلاح الدين چبيشات ، محمد چايان ، عاشور شمكلي و كريم چايان  را با قيد وثيقه آزاد و سه نفر از آنها بعد از گذشت چندين ماه در بازداشتگاه اطلاعات بسر مي برند.
 
این اتهام در حالی منجر به بازداشت و شکنجه های طولانی  این فعالان شده است  که پیشتر آقای افشین، مدیرعامل شرکت گاز در مورد انفجار لوله گاز شوش ،ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خوانده بود. همچنین مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان (غلامرضا اخوان صباغ)  نیز اين حادثه انفجار را ترکیدگی خط لوله گاز دانسته بود.مدير كل مديريت بحران استان (غلامرضا اخوان صباغ ) در گفتگو با فارس در مرداد 1390 قدمت لوله هاي انتقال نفت در مسير اهواز -شوش را بيش از 40 سال عنوان كرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید