رفتن به محتوای اصلی

7 دسامبر: درخواست تحقیقات درباره «جنایت جنگی» در حملات در مرز لبنان که به کشته شدن خبرنگار رویترز منجر شد
07.12.2023 - 03:38

 

 

 

به گفته وزارت بهداشت حماس تعداد کشته‌شدگان در غزه از ۱۷ هزار نفر تجاوز کرده است

به گفته مقامات بهداشتی حماس، تعداد کشته‌شدگان در جنگ غزه به ۱۷۱۷۷ نفر رسیده است.

این نهاد گفته که از زمان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل و واکنش اسرائیل به آن تا کنون ۱۷۱۷۷ فلسطینی کشته و ۴۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سخنگوی اداره بهداشت حماس گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ فلسطینی کشته و ۱۹۰۰ نفر زخمی شدند.

آمار منابع حماس شامل تفکیک تلفات به نظامی و غیرنظامی نیست.

 

در پی کشته شدن یک اسرائیلی در مرز لبنان،‌ نتانیاهو به حزب الله هشدار داد

در پی گزارش‌ها درباره کشته شدن یک شهروند اسرائیلی در مرز لبنان با این کشور،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به گروه حزب الله لبنان هشدار داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع ارتش اسرائیل و منابع امدادی گزارش داد که «یک اسرائیلی در اثر موشک ضد تانک شلیک شده از سوی لبنان،‌ کشته شده است.

رویتزر گزارش داد که دود غلیظ و همچنین صدای انفجار از دو طرف مرز اسرائیل و لبنان شنیده میشود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق نوشت: «اگر حزب الله یک اشتباه بکند،‌ بیروت و جنوب لبنان به غزه و خان یونس تبدیل می‌شود.»

گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت ویژه جمهوری اسلامی ایران است از سوی آمریکا،‌ بریتانیا و چند کشور دیگر به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده است اما این گروه در دولت موقت لبنان مشارکت دارد و از احزاب فعال در پارلمان و فضای سیاسی این کشور است.

ده‌ها هزار فلسطینی متواری از خان یونس در مسیر شهر رفح

یک کودک فلسطینی مجروح در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس

 

ده‌ها هزار فلسطینی همچنان به شهر رفح در نزدیکی مرز مصر می‌روند و سعی می‌کنند از درگیری‌های شدید در مناطق دیگر نوار غزه فرار کنند.

ارتش اسرائیل به عمق خان یونس در جنوب نوار غزه نفوذ کرده است؛ شهری که آن را «قلب ترور حماس» توصیف می‌کند.

پیشتر از غیرنظامیان این شهر خواسته شده بود که به شهر رفح فرار کنند. خبرنگار بی‌بی‌سی در رفح می‌گوید خیابان‌ها مملو از افراد تازه آواره شده است.

گزارش‌ها حاکی است که کمبودشدید آب و مواد غذایی است و برق منطقه قطع شده است.

مقام‌های حماس در غزه می‌گویند که اسرائیل ۱۷ هزار ۱۷۷ فلسطینی را به تلافی حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل کشته است.

درخواست تحقیقات درباره «جنایت جنگی» در حملات در مرز لبنان که به کشته شدن خبرنگار رویترز منجر شد

عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد.‌ او ساعاتی پیش از کشته‌ شدن عکسی از خود منتشر کرده بود.

 

عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد

دیده‌بان حقوق‌ بشر می‌گوید حمله‌ای که به کشته شدن خبرنگار خبرگزاری رویترز‌ در جنوب لبنان انجامید «اقدامی عمدی از سوی اسراییل» بوده است.

عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد.‌ او ساعاتی پیش از کشته‌ شدن عکسی از خود منتشر کرده بود. در این عکس مشخص است که بر جلیقه او نوشته شده است که خبرنگار است. ‌

گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل خواستار این هستند که حملاتی که در تاریخ ۱۲ اکتبر به جنوب لبنان شد و در اثر آن عصام عبدالله، خبرنگار رویترز کشته و شش نفر دیگر مجروح شدند،‌ به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خبرنگاران که به طور واضح با عنوان اعضای رسانه‌ها مشخص شده بودند،‌ توسط خدمه یک تانک اسرائیلی هدف قرار گرفتند.

در سراسر مرز اسرائیل و لبنان که تحت نظارت سازمان ملل قرار دارد،‌ در دو ماه گذشته تبادل آتش سنگینی در جریان است.

خط آبى مرز غير رسمى بين اسرائيل و لبنان است كه نيروهاى حافظ صلح سازمان ملل معروف به يونيفيل مسئول محافظت از آن هستند.

با ادامه جنگ در جنوب غزه مردم در مناطق هرچه کوچکتری متراکم می‌شوند

یولانده نل

خبرنگار بی‌بی‌سی - بیت‌المقدس

کودکان در غزه

 

ارتش اسرائیل می‌گوید درست تا قلب شهر خان یونس پیشروی کرده و شاخه نظامی گروه حماس می‌گوید نبرد در این محل شدید بوده است.

نیروهای اسرائیلی اکنون به خانه یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه رسیده‌اند و گمان می‌رود که او و دیگر مقامات ارشد حماس در تونل‌های زیرزمینی پناه گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شب گذشته گفت: «فقط مسئله زمان است که چه وقت او را می‌گیریم.»

همزمان، یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که با گذشت دو ماه از جنگ، «شرایط غزه در حال تبدیل شدن به شرایط آخرالزمانی است.»

به گفته این مقام، با گسترش جنگ، چند صد هزار نفر در منطقه کوچکی‌ در جنوب غزه متراکم شده و تلاش‌های برای ارائه معنادار کمک‌های بشردوستانه اکنون تقریبا غیرممکن است.

در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با استناد به اختیاراتی که منشور سازمان ملل به دبیرکل داده، از شورای امنیت خواست تا برای برقراری آتش‌بس کامل درجنگ غزه اقدام کند.

این شورا تاکنون هیچ قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس کامل باشد، تصویب نکرده است.

ارتش اسرائیل جزئیات آخرین عملیاتش را اعلام کرد

نیروهای ارتش اسرائیل

 

ارتش اسرائیل می‌گوید که به جنگ با حماس در نوار غزه از جمله در خان‌یونس ادامه می‌دهد و به «ده‌ها هدف تروریستی» حمله می‌کنند.

در بیانیه مطبوعاتی ارتش اسرائیل آمده که نیروهای ارتش اسرائیل با یک هسته تروریستی در یکی از تونل‌هایی که کشف کرده در حال نبرد است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در درگیری «دو تروریست» را کشته و حملاتش ادامه دارد.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که یک مجتمع نظامی متعلق به گردان مرکزی جبالیا حماس را نیز هدف حمله قرار داده و تعدادی از شبه‌نظامیان حماس را کشته است.

بر اساس این بیانیه، اسرائیل شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی را که به خارج از این محوطه منتهی می‌شوند، و همچنین یک منطقه آموزشی و تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح را کشف کردند.

 

تانک‌های اسرائیل اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را محاصره کردند

رشدی ابوالعوف

خبرنگار بی‌بی‌سی، از استانبول

اردوگاه جبلیه در شمال نوار غزه

 

در حالیکه به نظر می‌رسد که تمرکز عملیات زمینی نیروهای ارتش اسرائیل به طرف جنوب است،‌ صدها گلوله تانک به اردوگاه آوارگان فلسطینی جبالیا در شمال اصابت کرده است.

وضعیت در بزرگترین اردوگاه پناهندگان به طرز وحشتناکی دشوار است و تانک‌های اسرائیلی این منطقه پرجمعیت را محاصره کرده اند.

مقامات محلی حماس گفتند که حدود صد هزار نفر در این کمپ که حتی بیمارستان فعال هم ندارد در معرض خطر گرسنگی هستند.

از زمان پایان آتش‌بس موقت هیچ نوع کمکی به منطقه شمال نرسیده و در طول دوره آتش‌بس مقدار کمی غذا و سوخت به آنجا رسید.

هنان آلتوروک،‌ مادری است که ۸ فرزند دارد و در نزدیکی اردوگاه جبالیا زندگی می‌کند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «در طول دوران آتش‌بس ما به بیمارستان نقل مکان کردیم چون فکر می‌کردیم ساختمان بیمارستان از خانه هایمان امن تر است اما دیروز گلوله‌های تانک به داخل این محل شلیک شد و ما مجبور شدیم زیر آتش گلوله باران تانک‌ها فرار کنیم.»

او گفت که همسرش ماهردر تاریخ ۲۹ نوامبر و در حالیکه سعی داشته مقداری غذا از بازار محلی تهیه کند کشته شده است و او نمی‌داند که حالا چکار کند و کجا برود: «پول ندارم، غذا ندارم و فقط کمی آب آشامیدنی داریم.»

«می‌ترسم بچه‌هایم از گرسنگی بمیرند.»

دکتر منیر البرش،‌ دبیرکل اداره بهداشت غزه که بوسیله حماس اداره می‌شود، گفت: «دیروز ما یک گور دسته جمعی در بازار اردوگاه جبالیا برای حدود ۱۰۰ شهید کندیم. اجساد این افراد در بیمارستان تحت محاصره کمال عدوان فاسد شده بود.»

او می‌گوید: «تمام بیمارستان‌های شمال غزه از کار افتاده است از جمله آخرین بیمارستان فعال، کمال عدوان بود که به شدت توسط گلوله‌های تانک بمباران شد.»

تعداد دکترها در بیمارستان النصر خان یونس به شمار «انگشتان دست رسیده است»

خان یونس

 

یکی از پزشکان در بیمارستان النصر خان یونس می‌گوید شمار بسیار اندکی از دکترها در این بیمارستان قادر به ادامه کار هستند و این در مقایسه با ۳۵ تا ۴۰ دکتری که معمولا روزانه در این مرکز پزشکی حاضرند بسیار کم است.

محمد قندیل به رویترز گفته اکثر کادر پزشکی حتی برای رسیدن به بیمارستان با مشکل روبرو هستند.

«آنها ترسیده اند و نمی دانند چه کاری می توانند بکنند. همه گیج و سرگردان هستند و این تیم پزشکی، پرستاران و پزشکان را هم تحت تاثیر قرار داده است».

محمد حمو، مردی که در این بیمارستان بوده به رویترز گفته به آنها توصیه شده که به سمت جنوب بروند اما این درست نیست. او تاکید کرده که «هیچ جایی در غزه دیگر امن نیست».

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در واکنش به فعال‌کردن ماده ۹۹، خواستار استعفای گوترش شد

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد

 

فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد که یکی از ابزار قدرتمند دبیرکل این سازمان است و به ندرت از آن استفاده می‌شود، با واکنش تند سفیر اسرائیل در این سازمان روبرو شده و گیلاد اردان با عصبانیت خواسته آنتونیو گوترش از سمت خود استعفاء دهد.

او عصر امروز - چهارشنبه - در واکنش به اقدام آقای گوترش گفت که از نظر او دبیرکل سازمان ملل «مرزهای اخلاقی را یک بار دیگر تنزل داده است».

او مدعی شد که درخواست آتش‌بس فوری در غزه که هدف اصلی فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل از سوی آقای گوترش توصیف شده است، در حقیقت «درخواستی برای حفظ حماس و تسلط ترور در غزه» است.

کمی پیش‌تر همینجا برایتان گزارش کردیم که امروز عصر، آنتونی گوترش در حساب ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

آقای گوترش در این پست نوشته که این نخستین بار است که او از زمان بر سرکار آمدن به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷،‌از ماده ۹۹ منشور این سازمان استفاده می‌کند.

او در نامه خود به رئیس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر وقوع آتش‌بس فوری در غزه تقریبا اجماع دارند اما آمریکا که اصلی ترین متحد اسرائیل است و حق وتو در این شورا دارد، تاکنون به این اجماع نپیوسته است

 فوریآنتونی گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد را در واکنش به «بحران انسانی در غزه» فعال کرد

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت روی می‌دهد، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد .

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

امروز، آنتونی گوترش در حساب ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

آقای گوترش در این پست نوشته که این نخستین بار است که او از زمان بر سرکار آمدن به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷،‌از ماده ۹۹ منشور این سازمان استفاده می‌کند.

او در نامه خود به رئیس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر وقوع آتش‌بس فوری در غزه تقریبا اجماع دارند اما آمریکا که اصلی ترین متحد اسرائیل است و حق وتو در این شورا دارد، تاکنون به این اجماع نپیوسته است.

مقام بهداشتی در غزه: ۸۰۰ هزار نفر در شمال غزه بدون دسترسی به امکانات پزشکی مانده‌اند

یک مقام بهداشتی در غزه می‌گوید ۸۰۰ هزار سکنه شمال غزه از دسترسی به خدمات بهداشتی و پزشکی محروم مانده‌اند.

دکتر اشرف القدره، سخنگوی اداره بهداشت غزه که توسط حماس کنترل می‌شود امروز گفت: «ارتش اسرائیل نظام و سیستم بهداشتی در شمال غزه را نابود کرده است».

بی‌بی‌سی قادر به تایید مستقل ادعاهای دو طرف جنگ در غزه نیست.

مجلس سنای آمریکا طرح بسته کمک امنیتی به اسرائیل را مسدود کرد

سناتورهای کنگره آمریکا کمک چند میلیارد دلاری با عنوان «کمک امنیتی» به اسرائیل و اوکراین را مسدود کردند و جلوی تصویب آن را گرفتند.

سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند برای موافقت با این درخواست دولت جو بایدن، باید به درخواست آنها برای کنترل بیشتر مرزهای مکزیک و سختگیری بیشتر بر ورود مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا رسیدگی شود.

این اقدام جمهوری‌خواهان در مجلس سنا یک دردسر و شاید شکست جدی برای جو بایدن است که چندی پیش در درخواستی احساسی و هیجانی خواستار همکاری و مساعدت کنگره برای تصویب این کمک‌ها طرح کرده بود.

اکنون برای به جریان افتادن مجدد این لایحه باید دست کم ۶۰ سناتور از ۱۰۰ سناتور سنا با به جریان افتادن مجدد طرح در سنا موافقت کنند.

رای گیری درباره این لایحه دولت آقای بایدن با مخالفت جمهوری‌خواهان روبرو شد و همچنین برنی سندرز، سناتور برجسته مستقل که معمولا همسو با دموکرات‌ها رای می‌دهد هم به آن نه گفت.

برنی سندرز علت مخالفت خود را نگرانی از کمک به اسرائیل در حالی که دولت این کشور «استراتژی نظامی غیرانسانی» علیه فلسطینیان در پیش گرفته، برشمرد.

 

 

نتانیاهو می‌گوید فعلا امکان آزادکردن گروگان‌های بیشتر وجود ندارد

پل آدامز، گزارشگر دیپلماتیک مستقر در بیت‌المقدس

امروز در جریان دیدار بنیامین نتانیاهو با گروگان های آزادشده و خانواده گروگان‌های باقی مانده در دست حماس، صحنه‌های بسیار پرتنشی مشاهده شد.

فایل صوتی از این دیدار پرهیاهو که وبسایت Ynet به آن دسترسی یافته حاوی رد و بدل شدن مکالمه تند میان یک گروگان آزادشده که نامش مشخص نشده و همسرش هنوز دربند حماس است با بنیامین نتانیاهو است.

دراین گفتگو این زن نخست وزیر اسرائیل را متهم می‌کند که سیاست را بر آزادی ۱۳۸ گروگان باقی مانده در غزه ترجیح داده است.

او می‌گوید: «من شاهد مرگ آریه زلمانوویج (۸۵ ساله) در برابر چشمانم بودم« و ادامه می‌دهد که: «و حالا این حرف توست. این که می‌خواهی حماس را ساقط کنی و ثابت کنی که مثلا بیضه‌های چه کسی بزرگتر است؟»

اظهارات این گروگان تازه آزادشده در این جلسه با کف زدن بلند حاضران در سالن همراه شد.

با این حال، در این فایل صوتی آقای نتانیاهو شنیده می‌شود که به خانواده‌ها می‌گوید «در حال حاضر هیچ امکانی برای این که همه (گروگان‌ها) را به خانه بازگردانیم نیست».

ارتش اسرائیل از کشته‌شدن یک سرباز ارتش لبنان ابراز تاسف کرد

جیپ ارتش اسرائیل در مرز غزه حین بمباران

 

کمی پیش‌تر برایتان گزارش کردیم که یک سرباز ارتش لبنان در جریان حمله ارتش اسرائیل در مرز این کشور با لبنان کشته و سه سرباز دیگر لبنانی هم مجروح شده‌اند.

اکنون ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن این سرباز ارتش لبنان ابراز تاسف کرده و گفته «این نظامی ارتش لبنان هدف حمله ما نبوده است».

ارتش اسرائیل می‌گوید سربازان آن با نیت «دفاع از خود» وارد مقابله شده‌اند و در پی «از میان برداشتن تهدیدی» که در آنسوی مرز و در خاک لبنان شناسایی کرده بودند، شلیک کرده‌اند.

«یک تهدید در منطقه‌ای که به محدوده تحت فعالیت گروه تروریست حزب‌الله (لبنان) شناخته می‌شود، در نزدیکی الوادی، شناسایی شد. اقدامات حزب‌الله در لبنان آشکارا ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. نیروهای نظامی ارتش لبنان هدف این حمله نبودند و ارتش اسرائیل از این بابت متاسف است. واقعه در حال بررسی است».

امشب وضعیت از چه قرار است؟

پل آدامز

گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بیت المقدس

رهبران اسرائیل می‌گویند که نبرد برای جنوب نوار غزه کاملا در جریان است.

یواو گالانت، وزیر دفاع، عصر سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که آنچه قبلا در شهر غزه اتفاق افتاده اکنون در خان یونس در جریان است.

درحالی که مقام‌های آمریکایی به تدریج شروع به بیان ناراحتی خود نسبت به تاکتیک‌های اسرائیل کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای کسانی که گفت سعی دارند به اسرائیل فشار آورند پیامی داشت: تنها راه پایان سریع کار، استفاده از نیروی خردکننده علیه حماس است. این رویکرد بار دیگر با کشته شدن شمار بالایی از غیرنظامیان و فرار دیگران به سوی نقاط امن همراه بوده است.

نخست وزیر اسرائیل پیشتر در جریان دیداری با گروگان‌هایی که حماس تازه آزاد کرده و خانواده‌های آنها، بار دیگر آماج انتقاد قرار گرفت.

در فایلی صوتی از این ملاقات که به بیرون درز کرده، یکی از گروگان‌های سابق، که از او نام برده نمی‌شود، نتانیاهو را متهم می‌کند که سیاست را به بازگشت امن ۱۳۸ گروگان باقی مانده ترجیح می‌دهد. سخنان این زن با کف حضار روبرو شد.

 

ارتش اسرائیل: برای نابودی کامل زیرساخت‌های حماس همچنان مصمم هستیم

دانیال هاگاری - سخنگوی ارتش اسرائیل

 

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروندحملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان با آغاز حملات گسترده نظامیان این کشور در جنوب غزه گفت: «ما برای نابودی این تروریست ها (حماس) و از میان بردن زیرساخت های آنها مانند آنچه در شمال نوار غزه انجام دادیم، جدی هستیم».

این اظهارات ساعتی پس از مخابره گزارش‌ها از حملات هوایی شب گذشته به شهر خان یونس و ادعای فرماندهان ارتش اسرائیل عنوان شد که گفته بودند سربازان «در قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند.

آقای هاگاری همچنین برخی اظهارات ساعات گذشته فرماندهان ارتش اسرائیل را تکرار کرده از جمله این که گفته بودند نیروهای آنها امروز - سه‌شنبه - در «قلب ارودگاه جبالیا» و «الشجاعیه» مستقر شده و در حال نبرد با حماس هستند.

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند. اما اکنون ارتش اسرائیل می‌گوید معتقد است برخی از این مناطق در جنوب غزه محل استقرار حماس و مورد استفاده شاخه‌های نظامی این گروه قرار گرفته است

 

 

 

آوارگی در آوارگی؛ تصاویری از گریختن غیرنظامیان از خان یونس

پس از آغاز حملات اسرائیل علیه حماس در جنوب لبنان و هشدار ارتش این کشور به ساکنان شهر خان یونس مبنی بر ترک آن، امروز تصاویر متعددی از تلاش دهها هزار غیرنظامی ساکن خان یونس مخابره شده که آنها را در حال گریختن به مناطقی در خارج از این شهر نشان می‌دهد.

یک مقام ارتش اسرائیل امروز مدعی شده بود که ارتشیان این کشور در «قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند و این که ارتش اسرائیل معتقد است رهبران شبه نظامیان حماس در این شهر پنهان شده‌اند.

تصاویر ببینید از وضعیت خان یونس و تلاش غیرنظامیان برای گریختن از میدان جنگ، بسیاری از این افراد طی دو ماه گذشته بارها ناچار به جابجایی شده‌اند؛ ابتدا از شمال و مرکز غزه به مناطق جنوبی و شهرهایی چون خان یونس و اکنون احتمالا به مناطق جنوبی‌تر چون رفح هر چند مقام‌های نهادهای امدادرسان چون سازمان ملل متحد روز گذشته گفته بودند که «دیگر نقطه امنی در نوار غزه» باقی نمانده است.

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.