رفتن به محتوای اصلی

29 نوامبر:نتانیاهو؛ تا آخر به جنگ ادامه خواهیم داد
29.11.2023 - 06:11

 

 

 

 

 

 

دبیرکل سازمان ملل: نوار غزه در شرف فاجعه انسانی است

همزمان با افزایش درخواست‌ها برای تمدید آتش‌بس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه هشدار داد که نوار غزه در شرف یک «فاجعه انسانی» است.

آقای گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست وانگ یی، وزیر خارجه چین، گفت که «ما به شدت از آتش‌بس استقبال می‌کنیم اما معتقدیم که به یک آتش‌بس بشردوستانه واقعی نیاز داریم.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون در نیویورک در جریان است.

 

نتانیاهو: تا آخر به جنگ ادامه خواهیم داد

نتانیاهو

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با تکرار موضع قبلی خود تاکید کرد که آتش‌بس «کامل» مطرح نیست و ارتش اسرائیل «تا آخر» به جنگ ادامه خواهد داد.

آقای نتانیاهو گفت: «از همان ابتدای جنگ، من سه هدف را تعیین کرده‌ام: از بین بردن حماس، بازگرداندن همه گروگان‌هایمان، و اطمینان از اینکه غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. این سه هدف همچنان برجا هستند.»

او گفت که بازگشت چند ده گروگان «دستاوردی بسیار بزرگ» بود.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «اما در روزهای اخیر من یک سوال را مکررا شنیده‌ام، اینکه پس از تکمیل این مرحله از بازگشت گروگان‌هایمان، آیا اسرائیل به جنگ باز خواهد گشت؟ پاسخ من یک بله صریح است.»

بنیامین نتانیاهو گفت: «هیچ موقعیتی وجود نخواهد داشت که در آن ما به جنگ تا آخر باز نگردیم؛ این سیاست من است. تمام کابینه امنیتی پشت آن است. کل دولت پشت آن است. سربازان پشت آن هستند. مردم پشت آن هستند. و این دقیقا همان کاری است که من خواهم کرد.»

در روز پنجم آتش‌بس گروگان‌ها و زندانیان بیشتری آزاد شدند...

ساعت از سه صبح در اسرائیل و غزه گذشته است. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به آنچه در طول چندین ساعت گذشته رخ داده است.

گروگان‌های آزاد شده

  • اسرائیل می‌گوید که گروه دیگری از گروگان‌های آزاد شده در غزه اکنون وارد خاک اسرائیل شده‌اند. ده نفر آنها شهروندان اسرائیل و دو نفر تایلندی هستند
  • در مجموع ۸۱ گروگان که در غزه نگهداری می‌شدند در جریان آتش‌بس میان اسرائیل و حماس آزاد شده‌اند. ۶۱ نفر آنها اسرائیلی هستند. فقط زنان و کودکان آزاد شده‌اند.
  • گروگان‌های سابق حماس جزئیات شرایطی که ادعا می‌شود در آن نگهداری می‌شدند را ارائه کرده‌اند. آنها از راهروهای شلوغ زیرزمینی، غذای کم و نیمکت‌هایی برای خواب حرف می‌زنند

آزادی زندانیان

  • اسرائیل هم ۳۰ زندانی دیگر فلسطینی را امشب آزاد کرده است که مجموع آنها را به ۱۸۰ می‌رساند
  • قطر از میانجیگران اصلی این توافق، پیش از آزادی آنها گفت که انتظار دارد نیمی از آنها زنان و نیم دیگر کودک باشند. یک پسر ۱۴ ساله به الجزیره گفت که به او اخطار داده شد خانه‌اش را ترک نکند و آزادی‌اش را جشن نگیرد چون ممکن است دوباره دستگیر شود
  • آزاد شدگان از میان فهرستی ۳۰۰ نفری از زندانیان فلسطینی انتخاب شده‌اند که اسرائیل تهیه کرده و آنها را به طیفی از جرایم از سنگ‌اندازی گرفته تا تحریک و تلاش برای قتل متهم می‌کند

احتمال تمدید آتش‌بس

  • سه‌شنبه پنجمین روز متوالی است که در آن اسرائیل و حماس گروگان‌ها و زندانیانی را معاوضه کردند
  • یک سخنگوی دولت اسرائیل اشاره کرد که دولت این کشور به تمدید توافق فعلی برای پنج روز دیگر علاقه‌مند است
  • اهالی غزه از این وقفه در نبردها برای جستجوی عزیزان خود استفاده کرده‌اند. مقام‌های حماس در غزه می‌گویند که ۱۵۰۰ نفر مفقود هستند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر هم در جریان عملیات نظامی اسرائیل کشته شده‌اند
  • حماس روز ۷ اکتبر با عبور از مرز حدود ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل کشت و حدود ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت

گروگان‌های آزاد شده توسط حماس از شرایط اسارت می‌گویند

پل آدامز در بیت المقدس و گرامی بیکر در لندن

 

نیمکت‌های خالی به عنوان تخت در اتاق‌های «خفه» بدون هواکش. زندگی با غذای ناچیز یا گاه بدون غذا. کودکی اسیر که حماس وادار کرد ویدئویی از کشتارهای روز ۷ اکتبر را تماشا کند.

روایات کسانی که از غزه آزاد شدند - که عمدتا از طریق اقوام بازگو می‌شود - تصویری از هفته‌ها زندگی در شرایط کثیف، نامطمئن و پر از ترس را ترسیم می‌کند.

روتی موندر، ۷۸ ساله، که یکی از گروگان‌ها بود گفت او از رادیویی که محافظانش استفاده می‌کردند شنید که پسرش در اسرائیل کشته شده‌ است.

دبورا کوهن ادعا کرد که برادرزاده ۱۲ ساله او مجبور شد ویدئوهایی از خشونت‌های افسارگسیخته حماس در جنوب اسرائیل را تماشا کند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ نفر از ۲۴۰ نفری که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند اکنون براساس توافق آتش‌بس میان دو طرف آزاد شده‌اند.

تعداد اندکی از آنها مستقیما درباره تجربه خود صحبت کرده‌اند، اما آنهایی که حرف زده‌اند - چه مستقیما چه از طریق بستگان - شرایطی از اسارت را توصیف می‌کنند که زخم‌های روحی و جسمی به جا گذاشته است.

خانم کوهن در مصاحبه‌ای با تلویزیونی «بی‌اف‌ام» فرانسه شرایطی که برادرزاده‌اش ایتان یاهالومی، ۱۲ ساله، در ۵۲ روز اسارت تحمل کرد را تشریح کرد.

او گفت «وقتی او به غزه رسید، همه ساکنان، همه آنها، او را کتک زدند. او یک بچه ۱۲ ساله است» و افزود که او «با تفنگ تهدید شد.»

خانم کوهن گفت که ایتان به او گفته بود که «حماس او را وادار کرد ویدئوهای وحشتناکی» از حملات روز ۷ اکتبر را که حداقل ۱۲۰۰ نفر در آن کشته شدند ببیند.

او گفت: «دیروز که ایتان آزاد شد خیلی خوشحال بودیم اما حالا با اطلاعات تازه نگرانم. قابل تصور نیست. نمی‌دانم چه کسی قادر به انجام چنین کارهایی است.»

«می‌خواستم باور کنم که با ایتان خوب رفتار خواهد شد. ظاهرا اینطور نیست. آنها (گروگان‌گیرها) هیولا هستند.»

تایمز اسرائیل گزارش می‌دهد که پدر ایتان، اوهاد، در جریان نبردی زخمی شد و در غزه اسیر است.

سایر گروگان‌ها به بستگان خود گفته‌اند که در راهروهای زیرزمینی شلوغ و اتاق‌هایی که بیشتر اوقات برق نداشت نگهداری می‌شدند.

روتی موندرز، ۷۸ ساله، روز جمعه همراه دخترش کِرِن، ۵۴ ساله، و نوه نه ساله‌اش اوهاد موندر-زیکری آزاد شد.

او گفت که ربایندگان گروه او را مجبور می‌کردند بدون تشک در اتاقی «خفه» که هوای تازه نمی‌گرفت روی نیمکت بخوابند.

او به کانال ۱۳ اسرائیل گفت خوش شانس بود که به او ملافه‌ای داده شد - چون خیلی‌ها از جمله دختران و پسران جوان از آن محروم ماندند.

تصاویر بیشتری از گروگان های اسرائیلی آزادشده

انتشار تصاویر و مشخصات گروگان‌های اسرائیلی آزادشده و همچنین کودکان و زنان فلسطینی زندانی که هر روز پس از ورود گروگان‌ها به خاک اسرائیل آزاد می‌شوند به اصلی‌ترین خبرهای تحولات غزه-اسرائیل بدل شده است و به بسیاری از کسانی که اخبار این جنگ را دنبال می‌کنند فرصت داده به آمار و ارقامی که طی دو ماه گذشته منتشر می‌شد اکنون با چهره انسانی نگاه کنند. همزمان مخالفان جنگ اسرائیل-غزه با اشاره به این روایت‌ها، بر لزوم ادامه آتش‌بس و توقف خشونت در این منطقه تاکید می‌کنند.

برخی از جدیدترین تصاویر از آزادشدگان امروز را در زیر ببینید.

کارلا مارمن، ۶۲ ساله

 

کارلا مارمن، ۶۲ ساله، یکی از ۱۲ گروگانی است که امروز آزاد شدند و به خاک اسرائیل بازگشتند. او خواهر گابریل لیمبرگ است که او هم امروز آزاد شد و عکسش را در پایین می‌توانید ببینید. او معلم بازنشسته مهد کودک است. او یکی از ۵ گروگان اسرائیلی-آرژانتینی است که حماس روز هفتم اکتبر به اسارت گرفت.Iکارلا مارمن، ۶۲ ساله، یکی از ۱۲ گروگانی است که امروز آزاد شدند و به خاک اسرائیل بازگشتند. او خواهر گابریل لیمبرگ است که او هم امروز آزاد شد و عکسش را در پایین می‌توانید ببینید. او معلم بازنشسته مهد کودک است. او یکی از ۵ گروگان اسرائیلی-آرژانتینی است که حماس روز هفتم اکتبر به اسارت گرفت.

گابریل لیمبرگ

 

گابریل لیمبرگ، ۵۹ ساله، و دخترش میا که ۱۱ سال دارد هم امروز در میان گروگان‌های آزادشده بودند و آن طور که گزارش شده سگ آنها هم به همراه‌شان آزاد و البته ۵۳ روز در اسارت کنارشان بوده است. در عکس بالا این مادر و دختر و سگ‌شان در حال مکالمه تلفنی با خانواده و همزمان گذراندن معاینات اولیه پس از آزادی هستند. گابریل در دهه ۹۰ میلادی از آرژانتین به اسرائیل مهاجرت کرد.Image caption: گابریل لیمبرگ، ۵۹ ساله، و دخترش میا که ۱۱ سال دارد هم امروز در میان گروگان‌های آزادشده بودند و آن طور که گزارش شده سگ آنها هم به همراه‌شان آزاد و البته ۵۳ روز در اسارت کنارشان بوده است. در عکس بالا این مادر و دختر و سگ‌شان در حال مکالمه تلفنی با خانواده و همزمان گذراندن معاینات اولیه پس از آزادی هستند. گابریل در دهه ۹۰ میلادی از آرژانتین به اسرائیل مهاجرت کرد.

اوفلیا رویتمن، ۷۷ ساله

 

اوفلیا رویتمن، ۷۷ ساله، مادر سه فرزند و ۹ نوه، یکی دیگر از آزادشدگان امروز است. او از ساکنان کیبوتص نیر اوز است. اوفلیا رویتمن، ۷۷ ساله، مادر سه فرزند و ۹ نوه، یکی دیگر از آزادشدگان امروز است. او از ساکنان کیبوتص نیر اوز است.
 

۳۰ زندانی فلسطینی «از جمله یک خبرنگار» آزاد می‌شوند

اتوبوس

 اتوبوسی با علامت صلیب‌سرخ در برابر زندانی که گفته شده ۳۰ فلسطینی به زودی از آن آزاد خواهند شد، مشاهده شده است

همزمان با تایید ورود ۱۲ گروگان حماس به خاک اسرائیل، خبرگزاری‌ها از فهرست ۳۰ نفره زندانیان فلسطینی خبر می‌دهند که در آستانه آزادی و بازگشت به مناطق اشغالی هستند.

دولت قطر و رسانه‌های نزدیک به حماس می‌گویند در این گروه ۱۵ کودک و ۱۵ زن فلسطینی قرار دارند از جمله یک خبرنگار زن که تا چندی پیش به عنوان خبرنگار آزاد با شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی کار می‌کرد.

در فهرستی که وزارت خارجه قطر از زندانیان فلسطینی آزادشده توسط اسرائیل منتشر کرده نام مروت العزا به چشم می‌خورد. او پیش تر به عنوان خبرنگار آزاد با شبکه ان بی سی آمریکا کار می‌کرد اما این شبکه بر سر یک پست مرتبط با حمله ۷ اکتبر حماس که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، روابط کاری خود با خانم العزا را قطع کرد.

فهرست امروز زندانیان فلسطینی در آستانه آزادی، بخشی از فهرست ۳۰۰ نفره است که دولت اسرائیل آنها را «مجاز» برای آزادی اعلام کرده و جرایم آنها را از «پرتاب سنگ تا اقدام به قتل» طبقه‌بندی کرده است. کمتر از یک چهارم این افراد با حکم نهایی دادگاه مجرم شناخته شده اند و ۷۵ درصد دیگر کسانی هستند که در بازداشت و منتظر برگزاری دادگاه بوده‌اند.

روز گذشته - دوشنبه - هم اسرائیل ۳۳ زندانی فلسطینی دیگر را آزاد کرد که بنابر گزارش وزارت خارجه قطر و رسانه های نزدیک به حماس، شامل ۳۰ کودک و ۳ زن بودند.

 

ارتش اسرائیل کشته شدن سه نظامی ناپدیدشده در حمله روز ۷ اکتبر را تایید کرد

سرجوخه یکم تومر یاکوف

 

سرجوخه یکم تومر یاکوفIسرجوخه یکم تومر یاکوف

در چند ساعت گذشته، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه تن از نفرات ارتش در نتیجه حمله روز ۷ اکتبر شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شدند.

این سه نفر از ناپدیدشدگان این حمله اعلام شده بودند.

در اطلاعیه ارتش از این سه نفر سرجوخه یکم تومر یاکوف ۲۰ ساله، سرجوخه دوم کریل برادسکی ۱۹ ساله، و سرجوخه دوم شاکد داهان ۱۹ ساله نام برده شده است.

این اطلاعیه شامل جرئیات بیشتری در مورد چگونگی کشته شدن این سه نفر نیست و تنها در آن آمده است که آنان «توسط یک سازمان تروریستی ربوده شدند» و تاریخ کشته شدن آنان ۷ اکتبر ذکر شده است.

بر اساس رویه جاری ارتش اسرائیل، هر سه نفر به یک درجه ترفیع پس از مرگ در حین عملیات نظامی نایل آمدند.

سرجوخه دوم کریل برادسکی

 

سرجوخه دوم کریل برادسکیI سرجوخه دوم کریل برادسکی

سرجوخه دوم شاکد داهان

 

سرجوخه دوم شاکد داهان

 

 

ترین خبرها در پنجمین روز آتش‌بس موقت

غزه

 

  • بر اساس گزارش‌ها، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، اسرائیل و مصر در قطر هستند تا برای مراحل بعدی جنگ تصمیم‌گیری کنند.
  • سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های درمان نشده می‌تواند از تلفات ناشی از بمباران غزه هم بیشتر باشد.
  • وزارت خارجه قطر گفته است که «نقض جزئی» آتش‌بس اتفاق افتاده اما تاثیری بر کل توافق نداشته است. صبح امروز ستونی از دود در آسمان غزه دیده شد.
  • خبرنگار بی‌بی‌سی از طریق یک منبع ارشد حماس در قطر مطلع شده است که همه گروگان‌های اسرائیلی در اختیار حماس نیستند.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داده که قرار است «بعضی از کارکنان خارجی که در غزه مانده بودند هم آزاد شوند.»

قطر: نقض آتش‌بس جزئی بوده است

وزارت خارجه قطر گفته است که «نقض جزئی» آتش‌بس اتفاق افتاده اما تاثیری بر کل توافق نداشته است.

ماجد الانصاری، سخنگوی این وزارتخانه، در یک کنفرانس خبری همچنین گفت که تمام تمرکزش بر تمدید آتش‌بس بین حماس و اسرائیل است که فردا آخرین روز آن است.

صبح امروز ستونی از دود در شمال غزه دیده شد که به نگرانی‌ها درباره نقض احتمالی آتش‌بس دامن زد.

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه، یک تانک اسرائیلی در محله شیخ رضوان در شهر غزه «سه بار شلیک کرده است».

ارتش اسرائیل هم در اطلاعیه‌ای گفت امروز در تبادل آتش در غزه چند تن از نفراتش «جزئی» زخمی ‌شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، «نفرات ارتش بر اساس چارچوب توافق توقف عملیات در مواضع خود مستقر بودند» اما در ساعت‌های گذشته، سه وسیله انفجاری در نزدیکی محل استقرار این نیروها در دو نقطه در شمال نوار غزه منفجر شدند و «توافق توقف عملیات نظامی» را نقض کردند.

به گفته ارتش اسرائیل، از یکی از نقاط غزه نیز به نیروهای اسرائیلی تیراندازی شد که به آن پاسخ داده‌اند.

بی‌بی‌سی خود قادر به تایید این موارد نیست.

حماس و مقام‌های سازمان ملل می‌گویند از زمان شروع آتش‌بس در روز جمعه، یک فلسطینی در غزه با آتش نیروهای اسرائیلی کشته شده است.

ماجد الانصاری، با تاکید بر تمرکز تلاش‌ها بر تمدید آتش‌بس بین حماس و اسرائیل، گفت که برای تمدید آتش‌بس، حماس باید هر روز ۱۰ گروگان دیگر را آزاد کند.

او همچنین گفت که قطر نمی‌تواند شمار گروگان‌های باقی‌مانده را تایید کند.

احتمال تمدید آتش‌بس برای ۵ روز دیگر

AFP

 

ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل می‌گوید آتش‌بس موقت می‌تواند برای پنج روز دیگر تمدید شود. او مبنای این تمدید را مبادله «سه در برابر یک» اعلام کرده که منظور آزادی سه فلسطینی در برابر یک اسرائیلی است.

او به خبرنگاران گفت به ازای آزادی گروگان‌های حماس، «ما اجازه داده‌ایم ۵۰ فلسطینی دیگر آزاد شوند.»

آقای لوی افزود: «زمانی که حماس بازگرداندن گروگان‌ها را متوقف کند، ما فشار نظامی بر آنها را تا زمانی که تعداد بیشتری گروگان را آزاد کند، از سر خواهیم گرفت.»

اسرائیل می‌گوید ۱۷۳ نفر از جمله ۱۷ تبعه خارجی همچنان گروگان هستند. حماس می‌گوید همه آنها در اختیار این گروه نیستند.

در همین حال، ژنرال هرتسی هلیفی فرمانده ارتش اسرائیل امروز گفته است که این نیرو اگر لازم شود هر لحظه می‌تواند جنگیدن را از سر بگیرد و از این وقفه برای تقویت خود استفاده می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.