رفتن به محتوای اصلی

مادر مهسا امینی: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود

مادر مهسا امینی: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود
محکومیت گسترده حکم اعدام برای توماج صالحی

 

 

  • مسیح علینژاد: انعکاس صدای توماج ادامه خواهد یافت

    مسیح علینژاد حکم غیرقابل توجیه توماج صالحی را نشان‌دهنده «وحشی‌گری» جمهوری اسلامی خواند و گفت: «حکومت ایران بی‌رحمانه معترضان به قتل فجیع مهسا امینی را سرکوب کرد و توماج صالحی نیز با همین سرنوشت مواجه است. انعکاس صدای توماج ادامه خواهد یافت.»

  • .۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۴

    واکنش بهمن قبادی به حکم توماج صالحی: جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است

    بهمن قبادی، کارگردان، در پیامی ویدیویی در اینستاگرام خواستار اطلاع‌رسانی درباره توماج صالحی و همه معترضان زندانی شد.

    او گفت جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است و مردم ایران برای سرنگون کردن این حکومت نیازمند اتحاد هستند.

     

  • عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی باید حکم توماج را لغو و او را فورا آزاد کند

    عفو بین‌الملل در صفحه ایکس خود با انتشار ویدیویی از توماج صالحی تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی باید حکم این هنرمند را لغو و فورا او را آزاد کنند.

     

  • دنیز دایی، فرزند علی دایی، خواستار اطلاع‌رسانی جهانی درباره حکم اعدام توماج صالحی شد

    دنیز دایی، دختر علی دایی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، در یک ویدیو به زبان انگلیسی در اینستاگرام از مخاطبان خود خواست این موضوع را به نمایندگان پارلمان کشورهای خود اطلاع دهند.

    او با اشاره به آمار بالای اعدام‌ها در ایران از مردم جهان خواست اجازه ندهند توجه بین‌المللی به ایران از بین برود.۶ 

  • مادر مهسا امینی: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود

    مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی در اینستاگرام نوشت: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود. بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش و مادران سرزمینم از نفس نیفتند. من هنوز گرم نفس‌های ژینا هستم. بگذارید مادر توماج هم‌نفس نفس‌های زنده او باشد. می‌توانید بگذارید؟

     

    Image removed.
     
  •  

هشدار نرگس محمدی از زندان اوین نسبت به «طغیان خشم» مردم

تصویر

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران و برنده نوبل صلح از مردم خواست که علیه حکم ظالمانه‌ای که برای توماج صالحی صادر شده بلند شوند: «یایید نگذاریم لکه خون جوان دیگری بر دامان سپید سرزمینمان نقش بندد. ما می‌توانیم.»

او در پیامی از داخل زندان اوین به حکومت ایران هشدار داد که «با صدور احکام ظالمانه و انتقام جویانه علیه فرزندان سربلند ایران چون توماج صالحی و جنگ با زنان ایران، طغیان خشم و ظلم ستیزی مردم ایران را خواهد دید.»

در پیام نرگس محمدی که امروز در اینستاگرام او منتشر شده است آمده:‌ توماج صالحی، صدای رسای جنبش «زن،زندگی،آزادی» و موسیقی متن آن است. اعدام توماج، اعدام جنبش زنده ماست. برای زنده ماندن جنبش که زندگی ماست به پاخیزیم.»

او صدور این احکام اعدام را «اقدامی انتقام جویانه، بزدلانه و ظالمانه» خواند و آن را «لکه ننگی بر جامه سیاه و متعفن حکومت دینی استبدادی» خواند.

نسرین ستوده: زنجیر استبداد در خیابان‌ها بر سر زنان و احکام سنگین دادگاه‌ها برای معترضان و هنرمندان

Image removed.

 

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران حکم ظالمانه علیه توماج صالحی را با برخوردی که در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران با زنان و دختران می‌شود، مقایسه کرده است و نوشت: «توماج صالحی در خطر است، چون هنر در خطر است، چون آزادی در خطر است و چون زن و زندگی در خطر ند.زنجیر سنگین استبداد در خیابان بر سر زن ها فرود می آید و در صحن دادگاه ها، معترضان و هنرمندان آماج خشونت احکام ناعادلانه قرار می گیرند.»

این وکیل دادگستری که دفاع از چندین پرونده حقوق بشری در ایران را بر عهده داشته است،‌ بارها به دلیل انجام وظیفه خود در دفاع از افراد به زندان افتاده است.

او به رای قبلی دیوان عالی کشور اشاره کرد و در یادداشت خود در صفحه فیسبوکش نوشت: «دیوان عالی کشور حکم ۶ سال و ۳ ماه حبس را برای توماج ناعادلانه دانسته بود، پرونده برای کاهش حکم به دادگاه برگشته بود. اما مجازات اعدام تنبیه کسانی است که حقوق انسانی شان را مطالبه کنند. توماج، طبق رای دیوان عالی کشور هم باید آزاد می شد. او را آزاد کنید.»

خانم ستوده با اشاره به بگیر و ببندهایی که به ویژه اخیرا در رابطه با اجرای حجاب اجباری به راه افتاده است و آزار زنان در خیابانها خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نوشت: «زنجیرهایتان را جمع کنید. زنجیر ها بر دست و پای هنرمندی چون توماج بسته نمی شود. زنان نیز دست و پایشان در زنجیرهای شما بند نمی‌شود.»

خانم ستوده جوایز متعددی در زمینه دفاع از حقوق بشر دریافت کرده است از جمله به تازگی برنده «مدال دموکراسی سال ۲۰۲۳» دانشگاه پنسیلوانیا شد.

او پس از شرکت در مراسم تشییع آرمیتا گراوند،‌ دختر نوجوانی که در مترو تهران جان باخت بازداشت و پرونده جدیدی علیه او گشوده شد. خانم ستوده از آبان ماه گذشته به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

فرانسه حکم اعدام توماج صالحی را «غیرقابل‌قبول» خواند

فرانسه حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرده و آن را «غیرقابل‌قبول» دانسته است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفته است: «فرانسه این حکم را به شدت محکوم می‌کند، حکمی که پس از چندین حکم مرگ دیگر و اعدام‌های توجیه‌ناپذیر در ارتباط با اعتراضات ۲۰۲۲ صادر شده است.»

توماج صالحی در بیانیه وزارت خارجه فرانسه «هنرمندی متعهد» توصیف شده است.

ایتالیا حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد

ایتالیا حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرده است.

آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، در شبکه ایکس نوشت: «من مجازات مرگ را که مقام‌های ایران بر توماج صالحی تحمیل کرده‌اند محکوم می‌کنم.»

وزیر خارجه ایتالیا گفته دولتش در «هر کجا و هر شرایطی» مخالف مجازات اعدام است.

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کردند

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ اوکراین که در سال ۱۳۹۸ با شلیک پدافند هوایی سپاه سرنگون شد، با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی «وحشیانه» خوانده است.

این انجمن در بیانیه‌اش نوشته است توماج صالحی «صدای رسای جنبش آزادی‌خواهِ ایران است» و صدور حکم اعدام برای او «جلوه‌ی تازه‌ای از ستم و فساد در ساختار جمهوری اسلامی» است.

در بیانیه آمده است «توماج نماینده‌ و صدای نسلی‌ست که به استبداد و خفقان نه می‌گوید و ایستادگی و امید را به ما یاد می‌دهد. سرکوب او، سرکوب زندگی‌ست.»

عزیز قاسم‌زاده جنبش معلمان ایران را به حمایت از توماج صالحی فراخواند

عزیز قاسم زاده، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش صنفی معلمان در ایران، حکم اعدام برای توماج صالحی را «گواهی بر فرو ریختن همه‌ی معیارهای حقوقی» توصیف کرده است.

او اشاره کرده که توماج صالحی در در سال ۱۴۰۰ قطعه «چوب معلم» را در حمایت از گسترش تجمعات معلمان منتشر کرد. آقای قاسم‌زاده گفته «اکنون قدرشناسی اقتضا می کند معلمان هم به بانگ بلند به دفاع از او برخیزند.»

آقای قاسم‌زاده توماج صالحی را هنرمندی توصیف کرده که «هر نوع هزینه‌ای را تا غایت پذیرفته و اگر به همان خواندن ترانه اعتراضی بسنده می‌کرد، رسالتش را انجام داده بود اما او می‌خواست بسیار فداکارانه‌تر و ایثارگرایانه‌تر رسالت اجتماعی خود را به پیش بَرد.م

او ضمن اشاره به پیام حمایتی کیهان کلهر، از دیگر چهره‌های سرشناس موسیقی در ایران خواسته که از توماج صالحی پشتیبانی کنند.

واکنش داریوش اقبالی به حکم توماج صالحی: با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟

Image removed.

 

داریوش اقبالی خواننده مشهور ایران به حکم توماج صالحی واکنش نشان داده است. او با همرسانی آهنگی از خودش، قسمتی از شعر «رویش ناگزیر» شهریار دادور را منتشر کرده است:

گیرم که باد هرزه‌ی شبگردبا های و هوی نعره‌ی مستانه در گذر باشد؛با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟

او همچنین پست اینستاگرامش را با هشتگ‌های «بچه‌های ایران»، «همبستگی هنرمندان»، «نه به اعدام»، «نه به جمهوری اسلامی» و شعار «زن زندگی و آزادی» به پایان برده است.

 

ننگ بر جمهوری اسلامی که پیام آور مرگ و نیستی است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید