رفتن به محتوای اصلی

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی، وزیر کشور ایران شد

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی، وزیر کشور ایران شد

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی وزیر کشور ایران شده است. او متهم بوده است که ۳۰ سال پیش در بمب‌گذاری یک مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس دست داشته است. آقای وحیدی هم‌اکنون در سفری خارجی است.

در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین آمده است که این کشور از اینترپل خواسته است تا احمد وحیدی را دستگیر کند.

در جریان بمب‌گذاری مرکز یهودیان در آرژانتین (آمیا) در سال ۱۹۹۴میلادی(۱۳۷۳ شمسی)، ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

آرژانتین پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در مرداد ماه ۱۴۰۰، انتخاب سرتیپ احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور را «توهین» به قربانیان بمب‌گذاری آمیا و سیستم قضایی‌ این کشور توصیف کرده بود.

ایران دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان را تکذیب می‌کند.

آقای وحیدی وزیر کشور ایران هم‌اکنون همراه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، و هیئت بلندپایه دولت ایران به پاکستان و سریلانکا رفته است.

پیش از این فعالان حقوق بشر خواهان بازداشت ابراهیم رئیسی در جریان سفرهای خارجی‌اش شده بودند. آقای رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ نقش مستقیم داشت.

Image removed.

 

توضیح تصویر،انفجار مرکز فرهنگی یهودیان بوئنس آیرس در سال ۱۹۹۴

درباره بمب‌گذاری آمیا چه می‌دانیم؟

این بمبگذاری مرگبارترین انفجار تاریخ آرژانتین است و پس از سه دهه همچنان در آرژانتین حواشی سیاسی بسیاری به دنبال داشته است.

در یکی از تازه‌ترین رویدادها، ۱۲ آوریل آوریل (۲۴ فروردین) امسال، دادگاهی در آرژانتین ایران را به دلیل صدور دستور دو حمله مرگبار به اهداف مرتبط با اسرائیل و یهودیان در بوئنوس‌آیرس در دهه ۹۰ میلادی، یک «دولت تروریستی» معرفی کرد.

در بیانیه دادگاه آمده است که انفجار مرکز یهودیان آمیا به دست گروه حزب‌الله لبنان و به دستور تهران انجام شده است.

در حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین، حکم قبلی نیز تایید شد که در آن این «جنایت علیه بشریت» تلقی شدند.

در دادگاه انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، سرتیپ احمد وحیدی متهم شده بود که نقش «کلیدی» در طراحی این بمبگذاری داشته است.

آرژانتین به دنبال شکایت رسمی از ایران در دادگاه‌های بین‌المللی است.

قضات رسیدگی به این پرونده گفتند که تهران پس از لغو توافق آرژانتین برای تامین مواد و فناوری هسته‌ای ایران، دستور این حملات را صادر کرد.

دولت آرژانتین بارها از ایران خواسته بود اجازه بدهد متهمان دست داشتن در انفجار آمیا محاکمه شوند. ایران این اتهامات و همچنین درخواست آرژانتین را رد کرده بود.

پرونده‌ آمیا پرونده‌ای حساس و حاشیه‌ساز در آرژانتین بود.

سرپرست تحقیقات درباره مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان، دادستان ارشد آرژانتینی که درباره پرونده بمبگذاری آمیا تحقیق می کرد در سال ۱۳۹۳ گفت این دادستان پیش نویس حکمی را برای دستگیری رئیس جمهور این کشور تنظیم کرده بود.

آقای نیسمان، کریستینا فرناندز رئیس جمهور وقت و هکتور تیمرمن وزیر خارجه‌اش را متهم کرده بود سعی داشته‌اند نقش مقام‌های ایرانی را در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس پنهان کنند.

Image removed.

 

توضیح تصویر،مراسم بزرگداشت قربانیان انفجار آمیا در سال ۲۰۱۸

متهمان پرونده آمیا؛ از احمد وحیدی تا آیت‌الله خامنه‌ای

در پرونده آمیا نام بسیاری از مقام‌های ارشد ایرانی مطرح شده است.

حکومت ایران این اتهامات را رد کرده بود و کمی پس از بمب‌گذاری آمیا، گروه فلسطینی انصارالله مسئولیت آن را به عهده گرفت. اما برخی اعلام مسئولیت از طرف این گروه کوچک را پوششی برای نقش حزب الله لبنان و ایران ارزیابی کرده بودند.

گزارش دادستان ویژه پرونده آمیا نتیجه گرفته بود که این بمب‌گذاری با تصمیم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی و علی فلاحیان، به ترتیب رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر اطلاعات وقت ایران گرفته شده بود.

در این گزارش آمده بود که انتخاب هدف با نظر محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه و احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی قدس انجام شده بود.

پلیس بین الملل پیشتر هم برای شش تن از مظنونان انفجار آمیا «اعلان قرمز» صادر کرده است. پنج تن از آنها مقام‌های ایرانی بودند و نفر ششم عماد مغنیه از فرماندهان ارشد سابق حزب‌الله لبنان بود که در انفجاری منتسب به اسرائیل کشته شد.

این اولین بار نیست که اخبار مرتبط با احمد وحیدی خبرساز می‌شود. زمانی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران در دوره دوم ریاست جمهوری تصمیم گرفت آقای وحیدی را در مردادماه ۱۳۸۸ به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند، آرژانتین و اسرائیل اعتراض کردند و اینترپل، پلیس بین‌الملل، در اطلاعیه‌ای گفت که برای دستگیری آقای وحیدی «اعلان قرمز» داده است.

دو سال پس از انتخاب به عنوان وزیر دفاع دولت محمود احمدی‌نژاد، سفر آقای وحیدی در مقام وزیر دفاع به بولیوی دردسرساز شد.

خرداد ۱۳۹۰ وزیر خارجه وقت بولیوی در نامه‌ای به همتای آرژانتینی خود از سفر آقای وحیدی که به دعوت وزیر دفاع بولیوی انجام شده بود «عمیقا عذرخواهی» کرد. بولیوی گفت از آقای وحیدی خواسته که کشور را ترک کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید