رفتن به محتوای اصلی

انصراف حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر: «فکر کنید پدرتان مرده و شادی نکنید»

انصراف حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر: «فکر کنید پدرتان مرده و شادی نکنید»

پس از انتشار خبر «تعطیلی تمامی پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های ایران» در روز ۱۳ فروردین‌ که شمار زیادی از رسانه‌های دولتی و حکومتی به نقل از وزارت کشور آن را منتشر کردند، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، این خبر را تکذیب کرد و در شبکه ایکس (توییتر) نوشت که این وزارتخانه برای تعطیل‌کردن اماکن تفریحی در این روز هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است.

وحیدی مدعی شد: «مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

این مقام ارشد امنیتی و نظامی در حالی خبر تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها را «توطئه دشمنان» خواند که ابتدا خبرگزاری صداوسیما از تصمیم وزارت کشور برای تعطیلی همه پارک‌ها و تفرجگاه‌های ایران در روز ۱۳ فروردین خبر داده بود. خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، نیز از صبح شنبه یازدهم فروردین و به نقل از استانداری‌ها و فرمانداری‌های مناطق مختلف ایران، خبر تعطیلی اماکن تفریحی را در روز سیزدهم فروردین منتشر کرد.

ایرانیان بر اساس رسوم باستانی و سنتی، هر سال روز سیزدهم فروردین را که آخرین روز تعطیلات نوروزی است و روز طبیعت نامگذاری شده است، با برگزاری مراسم «سیزده بدر» در طبیعت به سر می‌کنند و با رقص و پایکوبی و روشن کردن آتش در کنار اجرای رسم‌هایی چون همچون گره زدن سبزه به نیت رسیدن به آرزوها، این مراسم ملی را جشن می‌گیرند.

اما در سال ۱۴۰۳، هم‌زمانی این روز با ۲۱ ماه رمضان که بنا بر روایت‌های شیعه، سالروز کشته شدن علی‌ ابن ابی‌طالب، امام اول شیعیان است، مقام‌های ارشد نظام ایران را با معضل بزرگی مواجه کرده است؛ از طرفی انتشار تصاویر رقص و پایکوبی شمار زیادی از ایرانیان در این روز می‌تواند تفاوت اعتقادی و سبک زندگی جامعه ایران با سران نظام جمهوری اسلامی را آشکارتر کند و از طرفی استقرار نیروهای نظامی و امنیتی در پارک‌ها و بوستان‌های ایران به منظور ممانعت از ورود مردم هم می‌تواند به شکل‌گیری مجدد اعتراض‌های خیابانی و درگیری‌های فیزیکی شدید میان مردم و حکومتی‌ها منجر شود.

در روزهای گذشته نیز چندین ویدیو از درگیری فیزیکی مردم با نیروهای حکومتی و «آمران به‌معروف» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مسافران نوروزی و کسانی که به مراسم مذهبی و ماه رمضان اعتقادی ندارند و با حجاب اجباری هم مخالف‌اند، در مقابل آزارگری‌های ماموران امنیتی و بسیجی ایستادگی کرده‌اند؛ اتفاقی که جمهوری اسلامی از تشدید آن و جرقه آغاز یک خیزش سراسری دیگر، به‌شدت هراس دارد. در نتیجه‌، به نظر می‌رسد تصمیم قبلی برای «تعطیلی تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها» لغو شده است، اما از طرفی به نظر می‌رسد شماری از بوستان‌ها و تفرجگاه‌هایی که مدیریت آن بر عهده شهرداری‌ها یا نهادهای دولتی است، همچنان در این روز تعطیل باشند تا مردم مجبور شوند به خارج شهرها بروند و در مناطق سرسبز حاشیه‌ شهرها مانند دشت‌ها و جنگل‌ها یا کوهستان‌ها دور هم جمع شوند.

در همین راستا، لطف‌الله دژکام، امام جمعه تندرو شیراز و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس، در خطبه‌های نمازجمعه این شهر، با اشاره به هم‌زمانی سیزده‌بدر با سالروز کشته شدن امام اول شیعیان، از مردم ایران خواست «حرمت این روز» را نگه دارند و روزی دیگری مثل «عید فطر» در آخرین روز ماه رمضان را برای تفریح و تفرج انتخاب کنند.

امام جمعه شیراز با بیان این جمله که «فکر کنید پدرتان را از دست داده‌اید و به تفرج نروید»، افزود: «اگر کسی اهل مرام باشد، می‌داند که روز ۲۱ ماه رمضان روز تفریح و تفرج نیست. البته فرصت جبران هم هست و حدود یک هفته بعد و هفت یا هشت روز دیگر تعطیلات عید فطر است. ما با تفرج، اگر در آن گناه نشود مخالف نیستیم، اما ایام شهادت حضرت علی روز تفرج و تفریح نیست. آن‌هایی که مسئول‌اند، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند و این را مدنظر قرار دهند که هتک حرمت به وجود مقدس امیرالمومنین در هیچ فضایی انجام نشود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید