رفتن به محتوای اصلی

پشت سفر امیرعبداللهیان به مسقط در بحبوحه تنش با اسرائیل+ویدئو ها

پشت سفر امیرعبداللهیان به مسقط در بحبوحه تنش با اسرائیل+ویدئو ها

 

 

پیام‌رسانی دوباره عمان میان تهران و واشنگتن؟

تقریبا یک هفته پس از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، حسین امیرعبداللهیان، در اولین مقصد از تور منطقه‌ای خود به عمان سفر کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش از این اخباری در خصوص انتقال پیام میان ایران و آمریکا پس از حمله منتسب به اسرائيل منتشر شده بود. عمان به صورت کلاسیک همواره نقش پررنگی در موضوعات مورد اختلاف میان تهران و واشنگتن داشته و در سالهای اخیر بارها با میانجیگری خود زمینه را برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی فراهم ساخته است.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه ایران در خصوص سفر امیرعبداللهیان به عمان منتشر شده آمده است: «امیرعبداللهیان در راس هیاتی سیاسی و پارلمانی به عنوان اولین مقصد سفر منطقه‌ای خود به عمان سفر می‌کند و در این سفر طرفین در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله شرایط غزه با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.»

در این سفر وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز امیرعبدالهیان را همراهی می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه ایران به دیگر کشورهایی که قرار است امیرعبداللهیان پس از عمان به آنجا سفر کند، اشاره‌ای نشده است.

 

وزارت خارجه و رسانه‌ها در ایران گزارشی در خصوص اهداف این سفر و زمان‌بندی آن منتشر نکرده‌اند اما با توجه به شدت‌گیری تنش‌ها در روزهای اخیر و احتمال واکنش ایران به حمله منتسب به اسرائيل برخی از احتمال ارسال پیام‌هایی تازه از مسیر عمان میان تهران و واشنگتن خبر می‌دهند.

امیرعبداللهیان در حالی راهی عمان شده که پس از کشته شدن ۷ نفر از فرماندهان و افسران ارشد سپاه پاسداران در سوریه، کشورهای عربی منطقه خاورمیانه با محکوم کردن این اقدام با ایران ابراز همدردی کردند.

پیش تر محمد جمشیدی، معاون سیاسی ابراهیم رئيسی مدعی شده بود که پس از حمله اسرائيل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، تهران به دولت آمریکا پیامی مکتوب ارسال و در آن نوشته است: «کنار بکش تا ضربه نخوری» این مقام دولت رئيسی در ادامه مدعی شده بود که کاخ سفید از ایران «درخواست» کرده اهداف آمریکایی را نزند.

با این حال ساعاتی پس از ادعای جمشیدی مقام‌های آمریکایی چنین پیامی را تکذیب و تاکید کردند که به ایران هشدار داده‌اند که اهداف آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار ندهد.

با وجود گذشت حدود یک هفته از زمان حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان تاکید دارند در زمان مناسب «انتقام سخت» تهران از راه خواهد رسید تا به گفته مسئولان حکومت ایران، اسرائيل از این اقدام خود پشیمان شود.

در واکنش به این شدت‌گیری تنش‌ها مقام‌های اسرائيلی اعلام وضعیت آماده‌باش کرده و ارتش این کشور هم مرخصی نیروهای خود را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است.

همچنین یک مقام آمریکایی روز جمعه به رسانه‌های این کشور گفته بود که ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارد و خود را برای پاسخ به حمله احتمالی ایران به دارایی‌های اسرائيل یا آمریکا در منطقه آماده می‌کند.

 

 

 

کم‌تر از یک هفته پس از حمله به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق، بدر بوسعیدی، وزیر خارجه عمان، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای خود، خواهان کاهش تنش‌ها شد.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سفر منطقه‌ای خود را یکشنبه از مسقط، پایتخت عمان، آغاز کرد تا علاوه بر وزیر خارجه عمان، با محمد عبدالسلام، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی نیز در آنجا دیدار کند.

در بیانیه بوسعیدی آمده: «عمان از تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، رسیدگی به مسائل و درگیری‌های مختلف، و غلبه صدای خرد حمایت می‌کند.»

پیش‌تر وزارت خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از آغاز سفر امیرعبداللهیان و همراهی وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر داده بود.

در این بیانیه بحث بر سر «موضوعات منطقه‌ای از جمله مساله فلسطین و تحولات غزه» یکی از اهداف دیدار عنوان شده و مشخص نشده وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از مسقط به کجا سفر می‌کند.

رهبران جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اسرائیل را به خاطر حمله‌ای روز دوشنبه ۱۳ فروردين به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق، که منجر به مرگ هفت نفر از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، مجازات خواهند کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پیش‌تر گفت این کشور خود را برای هرگونه سناریوی احتمالی در برابر جمهوری اسلامی کاملا آماده کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید