رفتن به محتوای اصلی

انتشار خبر جعلی «جنگ داخلی» در تگزاس از سوی از روسیه، چین

انتشار خبر جعلی «جنگ داخلی» در تگزاس از سوی از روسیه، چین

همزمان با اوج گرفتن اختلافات میان ایالت تگزاس و دولت آمریکا بر سر مهاجرت غیرقانونی، در چین اطلاعات نادرستی پخش شده است مبنی بر این که این ایالت رسما برای جدایی از ایالات متحده اعلان جنگ کرده است.

پوشش رسانه‌های پرمخاطب چینی به شکلی بوده است که انگار اتفاقات تگزاس شکاف‌ها در ایالات متحده را چنان عمیق کرده است که بروز درگیری دیگر امری واقعی تلقی می‌شود.

بیش از ۶ میلیون مهاجر از ابتدای سال ۲۰۲۱ غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند - آماری بی‌سابقه که بن‌بست بین جو بایدن، رئیس‌جمهور، و گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، را تشدید کرده است.

بخشی از «عملیات تک ‌ستاره» آقای ابوت تلاشی بوده است برای جلوگیری یا بر حذر داشتن از ورود به این ایالت، از جمله نصب حدود ۵۰ کیلومتر سیم خاردار در امتداد شهری به نام ایگل پَس.

دادگاه عالی ایالات متحده ماه گذشته به ضرر آقای ابوت رای داد، اما این سیاستمدار جمهوری‌خواه قول داده است که برای برخورد با این «تهاجم» سیم خاردار بیشتری نصب کند.

در شبکه‌های اجتماعی چین اما مطالب پربیننده حاوی این ادعا بوده‌اند که آقای ابوت دارد برای جنگ با مقامات دولت فدرال آماده می‌شود.

Image removed.

 

این ویدیو را کاربری با ۳ میلیون دنبال‌کننده منتشر کرد و حالا بیش از ۴۹ هزار بار دیده شده است

مطالبی با هشتگ #تگزاس‌ـوضعیت‌ـجنگی‌ـاعلان‌ـکرده صدها هزار بار در شبکه اجتماعی پرمخاطب سینا ویبو نشر و بازنشر شده‌اند. برخی از نوشته‌ها متعلق به کاربری است با میلیون‌ها دنبال‌کننده.

ونهائو، یکی از خبرنگاران صدای آمریکا که کارشناس اخبار نادرست چین در شبکه‌های اجتماعی است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «بزرگترین خبر مربوط به آمریکا در اینترنت چین در روزهای گذشته اعلان جنگ فرماندار تگزاس به دولت فدرال است که در واقعیت رخ نداده است».

او در ادامه نوشت «کاربران دارند خودنابودی آمریکا را جشن می‌گیرند».

به نظر می‌رسد که ویبو برای محدود کردن چنین اطلاعاتی وارد عمل شده است. اگر هشتگ #تگزاس‌ـوضعیت‌ـجنگی‌ـاعلان‌ـکرده را جست‌وجو کنید، با این پیام روبه‌رو می‌شوید که می‌گوید: «بنا بر قوانین مربوطه، سیاست‌ها و قواعد، محتوای مربوط به این موضوع قابل نمایش نیست.»

با این حال، همچنان می‌توان مطالب زیادی در این شبکه پرمخاطب یافت که بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

کاربران دارند عکس‌هایی از اداره نظامی تگزاس منتشر می‌کنند که عکس یک پرچم را با کلمه‌های «بیایید بگیریدش» بالای مقر خود به اهتزاز درآورده است، چیزی که باعث شده است در داخل خیلی‌ها گمان کنند که این ایالت دنبال استقلال است.

Image removed.

 

این عکس که مساحت اوکراین و تگزاس را مقایسه می‌کند بارها در چین بازنشر شده است

ویدیوهای قدیمی شبکه خبری فاکس نیز دارد دست به دست می‌شود که گروه‌های غیررسمی را در لباس نظامی و در حال «دفاع از مرز» نشان می‌دهند. چندین ویدیو هم از تانک‌های نظامی در شیلی پخش شده است که به غلط به تگزاس ربط داده می‌شوند.

کاربران چینی به خاطر وجود سانسور نمی‌توانند واقعیت را بررسی کنند، و این باعث شده است که بسیاری از کاربران ویبو تصور کنند که تگزاس در جنگ است.

برخی گفته‌اند که تگزاس شاید به وضعیت اوکراین که با روسیه در جنگ است دچار شود و به مساحت تقریبا یکسان دو منطقه اشاره کرده‌اند.

پیام‌های رسانه‌ای نیز ایده جنگ داخلی را باورپذیرتر کرده‌اند، چرا که رسانه‌های دولتی چین مرتب وانمود می‌کنند که اختلافات سیاسی در ایالات متحده حالا چنان دوقطبی شده است که این کشور فاصله اندکی با درگیری داخلی دارد.

در پی حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، روزنامه‌های چینی مرتب از ترکیب «جنگ داخلی» استفاده کردند.

در حالی که رسانه‌های خارجی عمدتا در چین فیلتر شده‌اند، برای بزرگ‌نمایی اختلافات داخلی در آمریکا محتوای این رسانه‌ها را بعضا خیلی گزینشی بازتاب می‌دهند.

برای نمونه، کاربران شبکه‌های اجتماعی چین روز جمعه می‌توانستند خبرهایی بخوانند مبنی بر این که ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، دارد حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروهای گارد ملی را به تگزاس می‌فرستد.

چین خیلی وقت‌ها در واکنش به اظهارات انتقادی دولت‌های غربی درباره برخورد این کشور با مسائل سین‌کیانگ، هنگ کنگ یا تایوان دست به انتشار چنین گزارش‌هایی می‌زند. راهی است برای گفتن این که: به جای این که به ما بگویید چطور کشورمان را اداره کنیم، حواستان به خودتان باشد.

این رفتار فقط شامل حال آمریکا نمی‌شود. هر وقت که سیاستمداران بریتانیایی از حزب کمونیست چین انتقاد می‌کنند، روزنامه‌ها به شکل متداول چنین وانمود می‌کنند که انگار اسکاتلند دارد بیش از پیش برای استقلال فشار می‌آورد.

دولت چین همیشه می‌گوید که در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و در یکی از بیانیه‌های اخیر خود گفت «این همیشه یکی از اصول سیاست خارجی ما بوده است و جامعه جهانی نیز از آن آگاه است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید