رفتن به محتوای اصلی

آمریکا با اعلام اتهام علیه شبکه قاچاق نفت ایران، دارایی‌ها و نفت آن را توقیف کرد

آمریکا با اعلام اتهام علیه شبکه قاچاق نفت ایران، دارایی‌ها و نفت آن را توقیف کرد

وزارت دادگستری آمریکا گفت در ارتباط با یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت که فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی را تامین مالی می‌کند، در آمریکا پرونده اتهامات تروریستی و دور زدن تحریم‌‌ گشوده شده و علاوه بر توقیف ۱۰۸ میلیون دلار از دارایی‌های آن، بیش از ۵۲۰ هزار بشکه نفت توقیف شده است.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا گفت با هدف مبارزه با قاچاق غیرقانونی نفت ایران و استفاده از درآمد آن در حمایت از تروریسم، سه پرونده فدرال در دو دادستانی در ایالات متحده باز شده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفت ایالات متحده ۱۰۸ میلیون دلار را که به عنوان بخشی از تامین مالی سپاه پاسداران استفاده می‌شد، ضبط و بیش از ۵۲۰ هزار بشکه از نفت تحریم شده ایران را نیز کشف و توقیف کرده است.

طبق اطلاعات شرکت کپلر، این نفت از نفتکشی که در دریای زرد بین چین و کره جنوبی لنگر انداخته توقیف شده است.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، هفت نفر از جمله مرتضی قاسمی، فرزند رستم قاسمی، وزیر نفت پیشین ایران، به جرایمی از جمله تروریستم، دور زدن تحریم‌ها، کلاهبرداری و پولشویی در ارتباط با قاچاق و فروش نفت ایران متهم شده‌اند.

این بیانیه خاطرنشان کرد فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و اقدام‌های نیروهای نیابتی آن، از جمله حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل و نیز حمله اخیر نیروهای نیابتی سپاه به پایگاه نیروهای آمریکا در اردن، تمرکز‌ها را بر معاملات نفتی ایران افزایش داده است.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا، در امور ایران با اشاره به مطرح شدن این پرونده‌های اتهامات گفت این اقدام با هدف مبارزه با توان سپاه در تامین مالی تروریسم از طریق فروش نفت صورت گرفته است.

 

 

در روزهای گذشته، اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در نامه‌‌ به جو بایدن از او خواستند با توجه به حمله‌های مداوم شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی، اجرای تحریم‌ها علیه تجارت غیرقانونی نفت ایران را فورا تشدید کند.

نمایندگان دو صحن کنگره از بایدن خواستند با اعمال سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌هایی که در معامله نفت ایران دخیل هستند، تلاش‌ها برای جلوگیری از این اقدام‌ها را به حداکثر برساند.

به گفته نمایندگان کنگره، جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۱ تا پایان ۲۰۲۳، از فروش غیرقانونی نفت ایران دست‌کم ۸۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر حدود یک‌ونیم میلیون بشکه در روز بود و به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسید. بیش از ۸۰ درصد نفت صادراتی ایران به چین ارسال شده است.

نمایندگان کنگره و منتقدان دولت بایدن می‌گویند هم‌زمان با مذاکرات احیای برجام در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، دولت آمریکا از اعمال سختگیرانه تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی خودداری کرد. همین رویکرد این امکان را به جمهوری اسلامی داد تا با روش‌های غیرقانونی صادرات نفت خود را به چین افزایش دهد، به طوری که صادرات نفت ایران در اواسط سال ۲۰۲۰ تا اواخر سال ۲۰۲۳ چهار برابر شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید