رفتن به محتوای اصلی

طالبان : دو مهاجم انتحاری انفجارهای کرمان، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند.

طالبان : دو مهاجم انتحاری انفجارهای کرمان، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند.

 

یک حساب منسوب به استخبارات طالبان که مشخصا خبرهای سرکوب هسته‌های شاخه خراسان داعش توسط طالبان را منتشر ‌می‌کند، گزارش داد که دو مهاجم انتحاری انفجارهای کرمان، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران نیز تایید کرد که دستکم یکی از آن‌ها شهروند تاجیکستان بوده است.

دو منبع مطلع اطلاعاتی آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که با «شنود و ردگیری» دریافته‌اند که عوامل شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان در پس انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان بوده‌اند.

یکی از این دو منبع اطلاعاتی گفته است که در این زمینه «اطلاعات وضاحت دارد و غیرقابل انکار است»، و منبع دومی نیز گفته است که اطلاعات آن‌ها بر مبنای «شنود و ردگیری‌های ارتباطی» اعضای داعش است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی پشتو، این گزارش را رد کرده و گفته است که داعش در افغانستان چنان «ظرفیت و مرکزیت» ندارد که برای حمله به ایران برنامه‌ریزی کند. او تاکید کرده که حکومت طالبان، داعش را در این کشور «کاملا سرکوب» کرده است.

حساب «المرصاد» در شبکه ایکس (توییتر سابق) می‌گوید شمار «قابل توجهی» از افراد شبکه داعش، تاجیکستانی هستند.

رسانه‌های ایران نام‌های ۱۲ شهروند افغانستان را نیز در میان کشته‌شدگان انفجارهای کرمان منتشر کرده‌اند.

وزارت خارجه طالبان و چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان با محکوم کردن این حادثه با دولت و مردم ایران و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده‌اند.

گروه داعش یک روز پس از رویداد، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت دو انفجار برعهده گرفته و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» اعلام کرد.

این گروه در بیانیه خود به این که این عملیات را داعش افغانستان انجام داده اشاره‌ای نکرده است. موضوعی که در اعلامیه داعش قابل توجه است این است که به جای استفاده از «ولایت خراسان» که در ابتدای اعلامیه‌شان ذکر می‌شود، از کلمه «ایران» استفاده کرده است.

دست‌کم برای بار دوم است که از کلمه ایران به جای ولایت خراسان به کار برده می‌شود، مورد قبلی در اعلامیه مربوط به حمله به شاه‌چراغ در شیراز بود.

طرح «انسداد مرزی» ایران با پاکستان و افغانستان

Image removed.

 

تصویری تار که داعش از مهاجمان خود منتشر کرده است

در همین حال، احمد وحیدی وزیر کشور ایران یک روز پس از رویداد کرمان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «انسداد مرزی» ایران با افغانستان و پاکستان در اولویت قرار دارد و «طرح انسداد مرزی، طرح کاملی است که ابعاد مختلفی دارد و فقط دیوار نیست و کارهای مختلفی برای انسداد مرز انجام می‌شود».

هفته گذشته، محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل نیز گفت که «‌ده‌ها تن از شهروندان تاجیکستان و پاکستان» در حملات به مساجد، خانقاه‌ها، علما و اجتماعات در افغانستان دست دارند و در عملیات‌های نیروهای امنیتی «ده‌ها خرابکار تاجیکستانی و پاکستانی کشته و صدها تن دیگر بازداشت شده‌اند.» او افزود که «نمی‌گوییم حکومت‌های این کشورها دست دارند.»

المرصاد اما سازمان اطلاعات تاجیکستان را متهم به همکاری با داعش کرده است و پنهان کردن صورت مهاجمان را یکی از دلایل خود عنوان کرده است.

در حالی که در گذشته نیز داعش در خبرنامه‌هایش، گاهی چهره مهاجمان خود را پوشانده است.

این در حالی است که شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در دو سال اخیر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به سر می‌برند و کنفرانس‌هایی نیز در این شهر برگزار کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید