رفتن به محتوای اصلی

بیکار شدن ۳۶۵ کارگر کارخانه کاغذ شوشتر هم‌زمان با اخراج ۵۰۰ کارگر نساجی بروجرد

بیکار شدن ۳۶۵ کارگر کارخانه کاغذ شوشتر هم‌زمان با اخراج ۵۰۰ کارگر نساجی بروجرد

در ادامه اعمال فشارها بر کارگران در ایران، خبرگزاری ایلنا از تعطیلی کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر به‌دلیل بحران مالی و بیکار شدن ۳۵۶ کارگر این واحد صنعتی خبر داد. مسلم مرادی، فرماندار بروجرد در استان لرستان نیز روز جمعه از اخراج بیش از ۵۰۰ کارگر نساجی این شهر خبر داد.

مرادی در جلسه شورای قضایی استان، با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ کارگر نساجی بروجرد اخراج شده‌اند، خواستار ورود بازرسی کل استان به حسابرسی این شرکت شد.

اخراج این کارگران در شرایطی صورت گرفته است که در آغاز امسال رسانه‌ها گفته بودند کارخانه نساجی بروجرد «با راه‌اندازی واحد دوزندگی، تعداد کارگران خود را به دو هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور رسانده است.»

یکی از کارگران اخراج شده به خبرگزاری فارس گفت: «نساجی بروجرد هیچ مشکلی ندارد و فقط به خاطر گرفتن تسهیلات کلان هر ساله کارگران را سپر بلا می‌کند.»

علی حسینی، امام جمعه بروجرد، در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته متوالی به موضوع اخراج کارگران اشاره کرد و گفت: «مدیران نساجی بروجرد هر ساله داستان اخراج کارگران را تکرار می‌کنند و به این واسطه تسهیلات کلان می‌گیرند.»

مدیران شرکت نساجی بروجرد آخرین‌ بار در فروردین‌ ماه ۱۳۹۹ اقدام به اخراج ۹۸۰ کارگر این شرکت کرده بودند.

نساجی بروجرد در سال‌ ۱۳۶۴ در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث شد و در سال ۱۳۶۷ به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر پارچه خام و تکمیل شده و انواع نخ پنبه و پلی استر و ویسکوز تولید می‌کند.

۳۶۵ کارگر کارخانه کاغذ شوشتر بیکار شدند

در ادامه تعطیلی کارخانه‌های تولیدی به دلیل بحران مالی، ایلنا خبر داد فعالیت کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر به دلیل آنچه از سوی کارفرما بحران در منابع مالی عنوان شده از حدود ۱۰ روز پیش موقتا تعطیل اعلام شده است.

به نوشته ایلنا، در نتیجه تعطیلی این کارخانه تمامی ۳۵۶ کارگر شاغل در این واحد تولیدی بیکار و سرگردان شده‌اند.

ایلنا به نقل از یکی از کارگران نوشت: «کارگران مورد نظر که تا پیش از این به صورت‌های مختلف قراردادی، روزمزد و پیمانکاری مشغول کار بودند، بین دو تا سه ماه مزد معوقه طلبکارند.»

این منبع مطلع به نقل از کارگران گفت: «به دلیل‌ عدم اجرای مصوبه کمیته کاغذ و نشر از سوی بانک ملی، این کارخانه با مشکل مالی مواجه شده و در نتیجه استمرار این وضعیت، از روزهای پایانی آذر ماه فعالیت کارخانه با ۳۵۶ کارگر متوقف شده است.»

او اضافه کرد: «پیش از این شرایط تولید در کارخانه دیبای شوشتر خوب بود و آنچه در این مدت کوتاه یک‌ساله باعث بحرانی شدن وضعیت شد، عدم حمایت مالی دولت از این کارخانه برای تولید کاغذهای چاپ و تحریر است.»

شرکت کاغذسازی دیبای شوشتر با استفاده از الیاف نیشکر (باگاس) تولید کننده انواع کاغذ (بسته‌بندی، بهداشتی، کاغذ دیواری) است و در زمینه تولید کاغذ چاپ و تحریر فعالیت دارد.

در سال‌های گذشته کارگران شرکت‌های مختلف در ایران در اعتراض به رسیدگی نشدن به خواسته‌هایشان بارها دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

وب‌سایت هرانا روز چهارشنبه شش دی‌‌ گزارش داد در سال ۲۰۲۳ گزارش‌های تعویق یا عدم پرداخت حقوق کارگران برای دست‌کم ۹۴۳ ماه، دو هزار و ۸۹۱ اخراج یا تعدیل، سه هزار و ۴۰۹ مورد بیکاری، ۱۱۹ ماه فقدان بیمه کار برای یک میلیون و ۷۶۴ هزار و ۱۶ کارگر، پنج مورد تعطیلی کارخانه و دو هزار و ۶۲۱ کارگر بلاتکلیف در حوزه کار گزارش شده است.

بیکار شدن کارگران و عدم رسیدگی به مطالبات صنفی و معیشتی آنان در شرایطی است که برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران از حرکت صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی به سمت رکود خبر می‌دهند.

تداوم نرخ کاهش سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی، از جمله نشانه‌های رکود مورد اشاره ناظران هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید