رفتن به محتوای اصلی

رابرت مالی دلسوز رژیم ایران و درپی برخورد نرم با آن بود

رابرت مالی دلسوز رژیم ایران و درپی برخورد نرم با آن بود

برایان مست، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، گفت دولت بایدن درباره دلیل لغو دسترسی امنیتی رابرت مالی، به کنگره توضیحی نداده است. این نماینده رابرت مالی را دلسوز حکومت ایران خواند و گفت که او و شبکه نفوذ جمهوری اسلامی، به دنبال برخورد نرم آمریکا با جمهوری اسلامی بودند.

این عضو جمهوری‌خواه کنگره در گفت‌وگو با «شبکه یک خبری آمریکا» با اشاره به نقش پیشگام رابرت مالی در شکل‌گیری برجام و تلاش‌ها برای احیای آن گفت: رابرت مالی به جای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی، روی این موضوع کار می‌کرده که چطور باید در توافق‌ها با ایران نرم برخورد کرد و اجازه دسترسی آن‌ها به بازار جهانی و فروش نفت را داد.

برایان مست با اشاره به اینکه دسترسی‌های امنیتی رابرت مالی بی سر و صدا و بدون اطلاع سنا و مجلس نمایندگان به حالت تعلیق در آمد، گفت: نمایندگان به صورت تصادفی به این موضوع پی بردند و وقتی که در این مورد از وزارت خارجه آمریکا پرسش کردند، پاسخی درباره آن داده نشد و گزارش‌ها به صورت محرمانه ارائه شدند.

برایان مست به عضویت آرین طباطبایی، رییس دفتر معاون وزارت دفاع در شبکه نفوذ جمهوری اسلامی که ایران‌اینترنشنال به همراه سمافور آن‌ را افشا کرده بود، اشاره کرد و گفت: «گفته شده وظیفه این شبکه این بوده که روی دیپلمات‌های ارشد آمریکا نفوذ پیدا کنند تا آن‌ها را قانع کنند که با ایران نرم برخورد کنند.»

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت نمایندگان کنگره هنوز مطلع نشده‌اند که آرین طباطبایی، که اکنون هم دسترسی امنیتی دارد، چگونه با وجود ارتباطاتش با وزارت خارجه ایران، پرسشنامه مربوط به اخذ مجوز امنیتی خود را تکمیل کرده است.

برایان مست با تاکید بر لزوم آزادی عمل اعضای کنگره در تحقیق درباره لغو مجوز امنیتی رابرت مالی، گفت باید مشخص شود که چرا و چگونه این مساله اتفاق افتاده و چه چیزهایی در خطر قرار گرفته‌اند.

در اواسط مهر ماه، رهبران جمهوری‌خواه در کمیته‌های امور خارجه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیقات مشترک خود را در مورد ارتباط رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران، با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی آغاز کردند.

بر اساس گزارش تحقیقی ایران‌اینترنشنال درباره ابعاد پنهان جنگ نرم تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۲ حلقه‌ای از تحلیل‌گران و محققان خارج کشور را تحت عنوان «طرح کارشناسان ایران» (The Iran Experts Initiative) تشکیل داده و طبق اسناد بررسی شده، برای سال‌های متمادی از این شبکه به منظور گسترش قدرت نرم حکومت ایران و افزایش نفود آن در صحنه جهانی استفاده کرده است.

اعضای این گروه کارکنان اندیشکده‌های مطرح غربی بوده‌اند و به آمریکا و کشورهای اروپایی مشاوره داده‌اند.

ایران‌اینترنشنال روز چهارم مهر بر اساس هزاران ایمیل‌ فاش شده گزارش داد سه کارشناس ایرانی که از نزدیک با مالی کار می‌کردند، عضو شبکه نفوذی بودند که جمهوری اسلامی مستقیما آن را ایجاد و هدایت کرده است.

بر اساس این گزارش، آرین طباطبایی، علی واعظ و دینا اسفندیاری با دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ارتباطاتی «نزدیک» و «نامتعارف» داشته‌اند.

پیش از این مجوزهای امنیتی رابرت مالی در پی تحقیقات اف‌بی‌آی از او به ظن سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه لغو شده بود. مالی همچنین از سمت خود به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران معلق شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید