رفتن به محتوای اصلی

9 نوامبر : هزاران غیرنظامی در حال ترک شمال غزه

9 نوامبر : هزاران غیرنظامی در حال ترک شمال غزه

 

 

 

هزاران غیرنظامی در حال ترک شمال غزه

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان پخش ویدیویی از دو گروگان اسرائیلی، یک زن ۷۰ ساله و یک نوجوان را که جهاد اسلامی فلسطین مدعی است در غزه نگهداری می‌شوند، «تروریسم روانی از بدترین نوع» توصیف کرد. هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از فرار هزاران غیرنظامی از شمال غزه است.

جهاد اسلامی فلسطین روز پنج‌شنبه با انتشار ویدیویی از دو گروگان اسرائیلی اعلام کرد آماده است آنان را «در صورت تامین شرایط امنیتی» آزاد کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، ۲۳۹ نفر در روز حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان به اسرائیل ربوده و به غزه منتقل شدند.

 

انتشار تصاویری از دو گروگان گروه جهاد اسلامی

Image removed.

پل آدامز

خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی

در ویدیویی که توسط دومین گروه مسلح بزرگ در غزه یعنی جهاد اسلامی منتشر شده است، دو گروگان در حال صحبت رو به دوربین دیده می شوند.

یکی هانا کاتسیر، زنی ۷۰ ساله که روی ویلچر نشسته است. او در ۷ اکتبر زمانی که حماس به جنوب اسرائیل حمله کرد از کیبوتص نیراوز ربوده شد. دومی هم پسر نوجوانی از همان محل است.

در این ویدیو، دو گروگان به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انتقاد می کنند. معلوم نیست که آیا آن ها از روی یک متن می خوانند یا نه.

سخنگوی گروه جهاد اسلامی در بیانیه ای امشب اعلام کرد که این گروه آماده است هر دو گروگان را به دلایل انسانی و پزشکی آزاد کند،‌ اما تنها در صورتی که آن چه را که «اقدامات مناسب» نامیدند،‌ رعایت شود.

 

تصاویری از فلسطینیان در حال فرار از شمال غزه

همانطور که قبلا گزارش دادیم، هزاران فلسطینی در تلاش برای فرار از حملات در شمال غزه به سمت جنوب در حرکت هستند.

اکثر آنها پیاده این مسیر را طی می کنند. این پنجمین روز متوالی است که اسرائیل اجازه داده تا غیرنظامیان تا از طریق جاده اصلی صلاح الدین به سمت جنوب بروند.

Image removed.

 

Image removed.

 

Image removed.

 

Image removed.

 

آمریکا وقفه در درگیری‌های غزه را «گامی در مسیر صحیح» می‌داند

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفته تصمیم اسرائیل برای اجرای وقفه چهار ساعته در جنگ در شمال غزه از نظر ایالات متحده «اولین گام مهم» است.

وی گفت: «بدیهی است که ما می‌خواهیم آنها عملیات خود را تا زمانی که به آن نیاز است، ادامه دهند.»

کربی همچنین موضع آمریکا را تکرار کرد که اکنون زمان آتش‌بس نیست و گفت آتش‌بس به حماس کمک می‌کند «تا به آنچه در ۷ اکتبر انجام داد، مشروعیت بخشد».

کاخ‌سفید روز سه شنبه اعلام کرده بود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، درخواست توقف‌های انسان‌دوستانه را روز دوشنبه در گفتگوی خود با بنیامین نتانیاهو طرح کرده بو

 

چکیده‌ای از سخنان امروز در کنفرانس کمک به غزه در پاریس

Image removed.

 

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی (که نوار غزه در کنترل آن نیستد) در مذاکرات پاریس حاضر شده اما از طرف اسرائیل کسی به این نشست اعزام نشده اسمحمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی (که نوار غزه در کنترل آن نیستد) در مذاکرات پاریس حاضر شده اما از طرف اسرائیل کسی به این نشست اعزام نشده است

پیش از این بخشی از سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشستی که امروز در پاریس با هدف هماهنگی کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه بود را منتشر کردیم.

پس از وی برخی از حاضران در این نشست سخنرانی کرده‌اند که نکایت کلیدی اظهارات آنها را در زیر می‌خوانید:

  • فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (UNWRA) در این نشست گفت: «من هفته گذشته برای اولین بار از زمان شروع جنگ در غزه بودم. از یک مدرسه ساخته شده توسط سازمان ملل بازدید کردم که هزاران نفر را در خود پناه داده بود، بسیار دلخراش بود. بچه‌ها قبلا در این مدرسه آموزش می‌دیدند و امروز برای یک لقمه نان و یک جرعه آب التماس می‌کنند».
  • محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی که جدا از نوار غزه است (که حماس آن را اداره می کند) هم گفت: «فلسطینیان به حمایت بین‌المللی نیاز دارند، در غزه، در بیت‌المقدس و کرانه باختری ... ما باید به جنگ پایان دهیم، باید به اشغال غزه، به آوارگی مردم محلی پایان دهیم.»
  • همزمان موشه تترو، سخنگوی ارتش اسرائیل که در این کنفرانس حاضر نیست هم امروز به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که وضعیت زندگی مردم در نوار غزه وضعیت آسانی نیست ... اما می‌توانم بگویم که هیچ بحران انسانی در نوار غزه وجود ندارد. ما این جنگ را انتخاب نکردیم، حماس تصمیم گرفت که جنگ را آغاز کند».
  • سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز «سکوت جهانی در قبال نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل» را در این نشست محکوم کرد و افزود: «کاری که دولت اسرائیل انجام می‌دهد بسیار فراتر از حق دفاع از خود است.»
 

سیاستمداران کشورهای مختلف برای گفتگو درباره کمک به غزه به فرانسه می‌روند

Image removed.

 

حدود ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی اواخر امروز در پاریس گرد هم می‌آیند تا راه‌های جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه را بررسی کنند.

دولت فرانسه میزبان این نشست است که محور آن تامین آب، سوخت و برق در غزه خواهد بود.

یکی از نکات این نشست این است که کشورهای شرکت کننده می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که کمک‌های ارسالی به دست حماس نیافتد.

هیات‌هایی از چند کشور عربی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین که بر کرانه باختری رود اردن حکومت می‌کند و مصر در این نشست حاضر خواهند بود.

برخی مسئولان اتحادیه اروپا و برخی از رهبران اروپایی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

اسرائیل نمایند‌ه‌ای در این نشست نخواهد داشت و ایالات متحده فقط یک تیم سطح پایین را قرار است اعزام کند. مقامات فرانسوی گفته‌اند که اسرائیل در جریان برنامه‌های این نشست می‌باشد.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که برای تامین نیازهای مردم غزه و کرانه باختری به ۱.۲ میلیارد دلار نیاز است.

اسرائیل می‌گوید «دست کم ۱۳۰ تونل در نوار غزه را نابود کرده» است

ارتش اسرائیل ادعا می‌کند توانسته ۱۳۰ تونل حماس را در نوار غزه منهدم کند.

در اطلاعیه امروز ارتش اسرائیل که در کانال تلگرام آن منتشر شده آمده: «مهندسان تخریب‌چی ما در غزه توانسته‌اند تسلیحات دشمن را امحاء و خنثی کنند و همزمان با شناسایی تونل‌ها آنها را تخریب کنند».

در پستی دیگر ارتش اسرائیل مدعی شده در بیت حانون که در گوشه شمال شرقی نوار غزه است، تونلی که در مجاورت یک مدرسه احداث شده بود را «تخریب» کرده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که شورشیان حوثی یمن یک پهپاد نظامی آمریکا را در منطقه ساقط کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت که این هواپیمای بدون سرنشین از نوع «ام کیو ۹» در آبهای نزدیک ساحل یمن توسط نیروهای حوثی سرنگون شد.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها این حمله را تایید کرد.

این درحالی است که با توجه به جنگ اسرائیل با حماس، آمریکا بیش از پیش نسبت به فعالیت گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه خاورمیانه هوشیار است.

یک ناو جنگی آمریکا ماه پیش موشک‌های کروز و پهپادهای شلیک شده توسط حوثی‌ها از یمن به سوی اسرائیل را رهگیری و منهدم کرد.

معاون رهبر گروه حزب‌الله لبنان، دیگر گروه تحت حمایت ایران، این هفته به بی‌بی‌سی گفت که کشته شدن غیرنظامیان غزه در حملات اسرائیل با خطر گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه همراه است.

شیخ نعیم قاسم گفت که «ممکن است تحولات خیلی جدی و خیلی خطرناکی در منطقه روی دهد که کسی قادر به مهار تبعات آن نخواهد بود.»

از طرف دیگر آمریکا گفته است که روز چهارشنبه حملاتی هوایی را علیه یک انبار تسلیحاتی در شرق سوریه که به گفته پنتاگون مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود انجام داده است.

این دومین حمله آمریکا در شرق سوریه در هفته‌های اخیر علیه مواضع مرتبط با ایران است.

 

معاون رهبر حزب‌الله در مورد بروز جنگ منطقه‌ای در صورت ادامه بمباران غزه هشدار داد

Image removed.

 

نعیم قاسم گفته ادامه بمباران غزه به جنگ منطقه‌ای منجر می‌شود نعیم قاسم گفته ادامه بمباران غزه به جنگ منطقه‌ای منجر می‌شود

شیخ نعیم قاسم، معاون حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، گروه نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان گفته است که کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل در غزه باعث ایجاد جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه می‌شود.

این گروه اسلامگرای شیعه که بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه عرب آن را یک سازمان تروریستی اعلام کرده‌اند، بزرگترین نیروی سیاسی و نظامی در کشور لبنان است.

نعیم قاسم در مصاحبه با اورلا گورین، خبرنگار بی بی سی در بیروت گفت که «تحولات بسیار جدی و بسیار خطرناکی ممکن است در منطقه رخ دهد و هیچکس نمی‌تواند جلوی پیامدهای آن را بگیرد».

او افزو: «خطر، واقعی است، زیرا اسرائیل تجاوز خود علیه غیرنظامیان را افزایش می‌دهد و زنان و کودکان بیشتری را می‌کشد. آیا ممکن است این وضعیت ادامه و شدت یابد، بدون اینکه خطری واقعی برای منطقه ایجاد کند؟ فکر نمی‌کنم.»

او اصرار داشته اقدامات اسرائیل عامل هرگونه تشدید تنش است و می‌گوید: «هر احتمالی پاسخی هم دارد.»

در تصاویر: هزاران نفر از شمال غزه گریختند

همان طور که پیش‌تر گزارش کردیم هزاران نفر از ساکنان شهر غزه و حومه آن پس از آن که ارتش اسرائیل کریدورهایی برای خروج غیرنظامیان گشود، در حال ترک این منطقه در شمال و مرکز نوار غزه هستند و به سمت مناطق جنوبی در مرز مصر حرکت می‌کنند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در همین رابطه گفته کسانی که در حال فرار به سمت جنوب هستند: «دریافته‌اند که حماس کنترل شمال غزه را از دست داده و جنوب نوار غزه ایمن‌تر است».

با این حال، تشکیلات حماس در غزه می‌گوید طی ۲۴ ساعت گذشته حملات هوایی اسرائیل در جنوب نوار غزه هم بیش از ۱۰۰ نفر را کشته است.

تصاویری ببینید از عزیمت غیرنظامیان شمال نوار غزه به سوی جنوب.

سازمان ملل متحد چند روز پیش گزارش کرده بود که «دیگر جای امنی در نوار غزه باقی نمانده است».

Image removed.

 

Image removed.

 

Image removed.

 

ارتش اسرائیل می‌گوید ۵۰ هزار نفر امروز شهر غزه را به سمت جنوب ترک کردند

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید همزمان با ایجاد کریدورهای خروج غیرنظامیان از شهر غزه، ۵۰ هزار نفر امروز این منطقه را به سمت مناطق جنوبی در نوار غزه ترک کرده‌اند.

پل آدامز، گزارشگر بی‌بی‌سی، می‌گوید ارتش اسرائیل امروز خیابان صلاح الدین را که برای تردد غیرنظامیان مسیر امن اعلام کرده بود، به مدت ۵ ساعت گشود که این یک ساعت بیشتر از دیروز بوده است.

آقای هاگاری گفته توقف جنگ در این ۵ ساعت به معنای برقراری «آتش‌بس» نیست و «به زحمت» بتوان گفت که یک «توقف انسان‌دوستانه» بوده تا به مردم اجازه دهد به سمت جنوب حرکت کنند.

پل آدامز می‌گوید: «به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل اکنون به درخواست آمریکا طی چند روز گذشته مبنی بر توقف‌های انسان‌دوستانه عمل می‌کند هر چند آمریکا خواسته بود که با برقراری این توقف‌ها ضمن ایجاد فرصت برای خروج غیرنظامیان، مجالی برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه و مهلتی هم برای به ثمر رساندن اقدامات مرتبط با آزادی گروگان‌ها فراهم شود».

دو روز پیش، دوشنبه، بنیامین نتانیاهو در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا از تمایل خود برای برقراری «توقف‌های تاکتیکی» با هدف تسهیل کمک‌رسانی و آزادی گروگان‌ها گفته بود.

روز گذشته هم کاخ‌سفید تایید کرد که جو بایدن در گفتگوی روز دوشنبه خود با بنیامین نتانیاهو از نخست وزیر اسرائیل خواسته با آتش‌بس انسان‌دوستانه موافقت کند.

با این حال هنوز معلوم نیست که چه تعداد شهروند غیرنظامی همچنان در شمال نوار غزه و شهر غزه باقی مانده‌اند اما چند روز پیش مقام های آمریکایی برآورد کرده بودند که احتمالا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار غیرنظامی دیگر در این مناطق و در میانه جنگ اسرائیل- غزه باقی مانده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید