رفتن به محتوای اصلی

جای مبارزان سیاسی، مدنی و عقیدتی در زندان نیست

جای مبارزان سیاسی، مدنی و عقیدتی در زندان نیست

جای مبارزان سیاسی، مدنی و عقیدتی در زندان نیست

بیشتر از یک قرن است که مردمان ایران برای استقلال، آزادی و دموکراسی در تلاش‌اند. در خلال این تلاش‌ها، مبارزات ملت ایران همیشه از سوی حکومت های خودکامه و دیکتاتور سرکوب شده و دین و روحانیت در واپس‌ماندگی جامعه نقش بسزایی داشته‌اند.

در ۴۴ سال گذشته، حکومت واپس‌گرا، تمامیت‌خواه اسلامی و قوانین پوسیده و سنتی آن - مبتنی بر شریعت- جائی برای کرامت و حقوق انسانی، حق انتخاب آزاد، آزادی‌های فردی و اجتماعی باقی نگذاشته است. تحمیل تبعیض، نابرابری، خفقان، افزایش روز افزون فقر، زندگی را بر مردمان ایران، به ویژه بر زنان و جوانان، غیر قابل تحمل کرده‌است. در سالهای اخیر به ویژه از شهریور ۱۴۰۱ مردمان ایران با از خودگذشتگی و با پیشگامی زنان ترقی‌خواه ایران زمین  به پا خواستند و  خیزش‌های انقلابی زن- زندگی-آزادی (مهسا- ژینا)  که شهرت جهانی یافت را رقم زدند. مبارزاتی که ترس و وحشت در جان رژیم انداخت و به سرکوب وحشیانه، آزار، شکنجه و به زندان انداختن هزاران زن و مرد و پیر و جوان و کودک انجامید؛ هزاران زندانی و صدها کشته و اعدامی از خود به جای گذاشت. 

امروز که یک‌سال‌ و اندی از این جنبش انقلابی می‌گذرد، بر تعداد زندانیان بسیار افزوده شده  و هر روز خبر صدور احکام ناعادلانه حاکمان شرع دامنه تجاوز، فشار و اختناق را گسترش میدهد. در هفته های گذشته، در سالگرد این خیزش های انقلابی، بسیاری از زندانیانی که حکم عفو گرفته بودند دوباره دستگیر و به زندان برگردانده شدند. در ماه های گذشته قوه قضاییه جمهوری اسلامی اقدام به صدور احکام سنگین و وارد کردن اتهام‌های موهوم "محاربه"، چندین زندانی را به اعدام محکوم کرد.

هم اکنون که ما این بیانیه اعتراضی را انتشار می دهیم، جان بسیاری از فعالان و معترضان  مدنی، سیاسی و عقیدتی ی  زندانی به ویژه آنان که حکم موهوم "محاربه" را گرفته‌اند در خطر جدی است. خانم پوران ناظمی، فعال سیاسی و کنشگر شناخته شده حقوق زنان، یکی از نمونه های بارز آن است. وی، در اثر پرونده سازی‌های رژیم، بدون رعایت اصول مرسوم در دادگاه‌های عادلانه و بدون در نظر گرفتن حقوق جهان‌شمول انسانیِ در ارتباط با زندانیان سیاسی و عقیدتی و تنها، با برچسب موهوم "محاربه" و "فسادفی‌الارض"، صادر شده توسط حکام قوه قضائیه اسلامی، در برابر خطر مرگ قرار دارد.

ما پنج نهاد جمهوریخواه سوسیال دموکرات و سکولار-لائیک ایران، با مبارزان میهن مان  همراه و پشتیبان تلاش های آنان هستیم و این احکام، که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های وابسته به آن هستند را بشدت محکوم میکنیم و خواستار آزادی بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی در ایران هستیم.

ما از کلیه سازمان های حقوق بشری میخواهیم که این احکام موهوم را محکوم کرده و از اجرای آن پیشگیری نموده و خواستار آزادی خانم پوران ناظمی و کلیه زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی باشند. 

 اندیشکده آگاهی و شناخت

حزب آزادی و رفاه ایرانیان ( آرا)

حزب جمهوریخواه سوسیال دموکراتیک و لاِئیک ایران (عضو جبهه ملی ایران)

صدای زنان سوسیال دموکرات ایران

همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | 04-11-2023

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید