رفتن به محتوای اصلی

زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت قاسم آبسته کیست؟

زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت قاسم آبسته کیست؟
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

زندانی عقیدتی – سیاسی قاسم آبسته کیست؟

زندانی عقیدتی – سیاسی قاسم آبسته پس از تحمل ۱۴ سال زندان، در روز یکشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۲، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده و در انتظار اجرای حکم اعدام است.

نام و نام خانوادگی : قاسم آبسته

محل تولد : –

تاریخ تولد: ۱۳۵۶

تحصیلات: –

شغل:

اتهامات: «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی»، محاربه» و «افساد فی الارض»

محکومیت: اعدام

تاریخ آخرین بازداشت: ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۸

محل‌های حبس: بازداشتگاه اطلاعات ارومیه، زندان اوین، زندان گوهردشت، زندان قزلحصار

گردآوری و تنظیم: آبان ۱۴۰۲

قاسم آبسته، زندانی اهل سنت در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۸۸، بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شد.او در این بازداشتگاه به مدت ۸ ماه تحت بازجویی قرار داشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. وی در این زندان نیز به مدت شش ماه در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ تحت بازجویی قرار داشت. او را در تاریخ ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۱، به زندان گوهردشت منتقل کردند.

درباره پرونده قاسم آبسته

او همراه با شش زندانی اهل سنت دیگر، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی که در سال ۸۸ بازداشت شده اند، در یک پرونده ساخته و پرداخته وزارت اطلاعات به قتل عبدالرحیم تینا امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد به «محاربه» و «افساد فی الارض» متهم شدند.

اتهامات دیگر آنها «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» اعلام شد.

این ۷ زندانی در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد. اتهام آنان اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه اعلام شده بود.

زندانیان اتهام شرکت در مبارزات قهرآمیز را رد کرده و گفته‌اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند. به گفته زندانیان آنها هنگام بازجویی تحت شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفته‌اند تا به اتهاماتی که مرتکب نشده‌اند، اعتراف کنند.

این احکام پس از اعتراض به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی «رازینی» ارجاع شد. دیوان عالی کشور در اواخر سال ۱۳۹۵ این حکم را نقض و جهت رسیگی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع کرد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در خردادماه سال ۱۳۹۷ قاسم آبسته و ۶ هم‌پرونده‌ای دیگرش را به اتهام «افساد فی‌الارض» مجددا به اعدام محکوم کرد.

این حکم با فشار اداره اطلاعات ارومیه این بار از سوی شعبه ۴۱ دیون عالی کشور تایید شد و روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ رسما به محمود علی‌زاده طباطبایی، وکیل مدافع آنها ابلاغ شد.

قاسم آبسته طی ۱۴ سال بلاتکلیفی، در سال ۹۷ در زندان مبتلا به سرطان تیروئید شد و شرایط سختی را گذرانید. او همراه با تعدادی دیگر از زندانیان اهل سنت، در راستای سیاست تخلیه زندان گوهردشت، در روز سه شنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲، به زندان قزلحصار منتقل شدند.

در روز یکشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۲، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده و در انتظار اجرای حکم اعدام است. قاسم آبسته همراه با شش زندانی دیگر از سال ۸۸ تاکنون، مدت ۱۴ سال است که بلاتکلیف و در زیر تیغ اعدام به سر می برند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید