رفتن به محتوای اصلی

غلامحسین کلبی پس از ۲۳ سال زندان محروم از حداقل رسیدگی پزشکی

غلامحسین کلبی پس از ۲۳ سال زندان محروم از حداقل رسیدگی پزشکی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

زندانی سیاسی غلامحسین کلبی، از قدیمی ترین زندانیان سیاسی ایران، با وجود گذشت بیش از ۲۳ سال زندان، از حداقل رسیدگی پزشکی در زندان شیبان اهواز محروم است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز جمعه ۵ آبان ماه ۱۴۰۲، غلامحسین کلبی پس از ۲۳ سال شکنجه در زندان های ایران، از عفونت دندان و عفونت گوش رنج می برد. اما رسیدگی پزشکی برای درمان بیماری های وی وجود ندارد.
به گزارش منبع موثق: «عفونت گوش غلامحسین کلبی بالاست. اما هیچ رسیدگی وجود ندارد. تا حدی که هم بندان او مجبورند برای کمک به او با وسایل ابتدایی عفونت گوش او را تخلیه کنند. اما فایده ندارد چون دوباره پس از مدت کوتاهی عفونت می کند.»

همچنین پس از گذشت ۲۳ سال زندان در بدترین شرایط و شکنجه های جسمی فراوان، دندان های او عفونت کرده ولی برای درمان هیچ اقدامی انجام نمی شود و مقامات زندان از معالجه او ممانعت بعمل می آورند.

لازم به ذکر است پیش از این در اخبار بود که این زندانی سیاسی ۶۴ ساله به دلیل عفونت گوش و عدم رسیدگی پزشکی، دچار ناشنوایی شده و همچنین به یک نوع بیماری پا مبتلا گردیده که انگشتانش بصورت عمیقی زخم می شوند. دندانهای غلامحسین کلبی نیز بدلیل شکنجه و محرومیت غذایی سالیان زندان، از بین رفته اما از رسیدگی پزشکی و مراجعه به دندانپزشک محروم است.

غلامحسین کلبی، متولد ۱۳۳۸ مجرد، در بندر ماهشهر بیش از ۲۳ سال است که در زندانهای ایران بوده وی هم اکنون در زندان شیبان اهواز زندانی است.

زندانی سیاسی غلامحسین کلبی از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ می باشد که از سال ۶۰ تا ۶۶ مدت ۶ سال به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق در زندانهای جنوب ایران محبوس بود.
غلامحسین کلبی در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۷۹ برای دومین بار در شهرستان دزفول بازداشت شد.

غلامحسین کلبی پس از دستگیری به بازداشتگاه سپاه اهواز (زندان ششم سپاه اهواز) منتقل شد که مدت ۱۴ ماه در این بازداشتگاه زیر شکنجه و بازجویی بود. سپس به بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل گردید.

در سال ۱۳۸۱ به دلیل ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اتهام محاربه در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد. غلامحسین کلبی اتهاماتش را قبول نکرد و گفت که اعترافاتش زیر فشار بوده است. در دادگاه تجدید نظر در دادگاه انقلاب استان تهران حکم اعدامش مجددا تایید شد. ولی در نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. به گفته یکی از اعضای خانواده این زندانی؛ غلامحسین کلبی حق گرفتن وکیل نداشت و دادگاه برای او یک وکیل تسخیری مشخص کرده بود.

در مهر ماه سال ۱۳۸۶ به درخواست خودش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان ماهشهر (محل سکونت خانواده‌اش) منتقل شد. پس از مدتی به زندان کارون اهواز منتقل گردید. در بهمن سال ۱۳۹۴ بعلت تعطیلی زندان کارون به زندان شیبان اهواز (مجتمع حرفه آموزی) منتقل گردید.

در سال ۹۴ خواهرش فوت کرد. اما به دلیل مخالفت اطلاعات از رفتن وی برای سوگواری خواهرش ممانعت به عمل آمد. در آبان ماه سال ۹۵ برادر وی بعنوان تنها عضو باقی مانده از خانواده‌اش در راه زندان برای ملاقات حضوری با وی که پس از پنج سال تلاش موفق به اخذ آن شده بود، سکته کرد و فوت نمود. اما اجازه حضور در مراسم خاکسپاری برادرش را هم نیافت.

زندانی سیاسی غلامحسین کلبی هم اکنون در زندان شیبان اهواز زندانی است و پس از گذشت ۲۳سال حتی یک روز هم مرخصی نرفته است. چرا که وزارت اطلاعات با مرخصی وی مخالف است.

در اوائل مرداد ماه سال ۹۷ در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان زندان به درخواست انتقالش به یکی از زندان‌های تهران یا عادل‌آباد شیراز مدت ۲۰ روز در اعتصاب غذا بود.

در اردیبهشت ماه ۹۹، پس از شورش زندانیان در زندان شیبان در فروردین ماه ۹۹ با وجود اینکه وی هیچ دخالتی در این شورش نداشت و با وجود اطلاع مسئولان زندان از این موضوع، او را به انفرادی برده و بشدت تحت فشار قرار دادند.

در سال ۹۹ به دستور غلام نژاد رئیس حفاظت زندان، به طور تنبیهی به بند محکومان مواد مخدر منتقل شد و از امکاناتی چون سالن ورزش و فروشگاه، و تردد به اماکن عمومی زندان محروم شد.

ماموران وزارت اطلاعات هر چند وقت یکبار با احضار این زندانی سیاسی را احضار و او را تحت فشار قرار می دهند که مصاحبه تلویزیونی کرده و ابراز ندامت کند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید