رفتن به محتوای اصلی

27 اکتبر : اگر صدای ما را می‌شنوید، این پیغام را به گوش جهان برسانید؛ این که ما اینجا در غزه ایزوله شده‌ایم

27 اکتبر : اگر صدای ما را می‌شنوید، این پیغام را به گوش جهان برسانید؛ این که ما اینجا در غزه ایزوله شده‌ایم

 

 

 

خلاصه

  1. اسرائیل به ساکنان غزه هشدار داد که مناطق جنوبی را ترک کنند
  2. آمریکا گفته به مقر نیروهای ایرانی و گروه‌های نیابتی در شرق سوریه حمله کرده است
  3. آمریکا «حامیان مالی» حماس از جمله نماینده این گروه در ایران، چند عضو سپاه پاسداران و یک خیریه مرتبط با بنیاد شهید را تحریم کرد
  4. ارتش اسرائیل می‌گوید که حماس از بیمارستان‌های غزه برای اهداف جنگی خود استفاده می‌کند؛ اما حماس این را رد می‌کند
  5. رهبران اتحادیه اروپا خواستار «توقف موقت » جنگ بین اسرائیل و حماس شدند تا کمک‌ها به غیرنظامیان برسد
  6. منابع سازمان ملل نسبت به شرایط پناهجویان در مراکز آن در غزه ابراز نگرانی و از کندی ارسال مواد غذایی به این منطقه انتقاد کرده‌اند
  7. مقامات درمانی غزه که تحت کنترل حماس است هم می‌گویند که از ابتدای حملات هوایی اسرائیل، بیش از ۷ هزار فلسطینی کشته شدند

دبیرکل سازمان باردیگر خواستار آتش‌بس در غزه شد: زمان حقیقت فرارسیده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل لحظاتی قبل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر)، خواستار آتش‌بس در غزه شد و نوشت که «زمان حقیقت» فرا رسیده است.

آقای گوترش نوشت: «من بار دیگر خواستار آتش‌بس در خاورمیانه، آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها، و رساندن اقلام حیات‌بخش به آن‌ها که نیاز دارند، هستم. همه باید مسئولیت خود را بپذیرند. زمان حقیقت فراسیده است. تاریخ همه ما را قضاوت خواهد کرد.»

جان کربی: آمریکا برای خروج گروگان‌ها از توقف درگیری حمایت خواهد کرد

جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید کشورش با هدف کمک به خروج گروگان‌ها از غزه، از توقف در زد و خورد نظامی حمایت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کربی نوشته است: «ما برای اینکه اقلام وارد (غزه) شوند و همچنین مردم خارج شوند و سوخت وارد شود و برق دوباره وصل شود، از یک توقف بشردوستانه حمایت می‌کنیم.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری در غزه شد

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند تا فرصت رساندن خدمات انسان‌دوستانه فراهم شود.

با وجود رای قاطع اعضای مجمع سازمان ملل متحد، این مصوبه قدرت اجرایی ندارد هر چند فشار اخلاقی را بر دو طرف مخاصمه برای توقف درگیری‌ها افزایش خواهد داد.

این رای در پاسخ به قطع‌نامه‌ای بود که اردن به نمایندگی از کشورهای عربی تهیه و ارایه کرده بود و در آن ضمن درخواست آتش بس فوری با هدف خدمت رسانی به صدها هزار غیرنظامی گرفتار مانده در غزه هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان در غزه و اسرائیل را محکوم کرده و همچنین هرگونه اقدام «تروریستی و حملات کور و بدون تبعیض میان نظامیان و شهروندان» را محکوم کرده است.

بیانیه کشورهای عربی همچنین خواستار آزادی فوری گروگان‌ها از سوی حماس شده است.

علاوه بر ۱۲۰ رای موافق و تنها ۱۴ رای مخالف، ۴۵ کشور هم به این بیانیه رای ممتنع دادند.

تصاویر زنده از غزه حاوی چند انفجار است

Image removed..

: .از عصر روز جمعه و با گزارش اختلال اینترنت در داخل نوار غزه، بسیاری از ارتباطات با داخل این منطقه قطع شده است.

گزارشگر شبکه الجزیره که ارتباط مستقیم او با پخش زنده این تلویزیون قطع شده، همچنان در حال گزارش دادن از داخل غزه است و دوربین‌هایی که از خارج نوار غزه دورنمایی از این منطقه را به طور زنده پخش می‌کنند در ساعات نزدیک به نیمه شب چند انفجار را ثبت و مخابره کردند.

گزارشگر الجزیره می‌گوید به رغم قطع ارتباط با اتاق خبر به مخابره مشاهدات خود ادامه خواهد داد

Image removed.

 

از ساعاتی قبل ارتباط با داخل نوار غزه قطع شده و اینترنت با اختلال شدید روبرو است. با این حال، یکی از گزارشگران شبکه الجزیره به نام طارق ابو اعزوم از خان یونس - جنوب غزه - می‌گوید با وجود این که ارتباطش با اتاق خبر مرکزی الجزیره قطع شده اما او به ارسال گزارش و مخابره مشاهداتش ادامه خواهد داد.

او توانسته با کمک استفاده از امواج دیجیتال ماهواره‌ای تصاویری بریده بریده مخابره کند.

طارق ابو عزوم در یکی از گزارش‌ها رو به دوربین می‌گوید نمی داند آیا تهیه کنندگان گروه او یا سردبیران در اتاق فرمان شبکه الجزیره قادر به شنیدن صدا و تصویر او هستند یا خیر: «ما این بدون هیچ گونه ارتباط با اتاق خبر در حال کار هستیم و حتی ممکن است همین تصاویر هم هر لحظه قطه شود».

او در ادامه رو به دوربین می‌گوید:

«اگر صدای ما را می‌شنوید، این پیغام را به گوش جهان برسانید؛ این که ما اینجا در غزه ایزوله شده‌ایم. ما هیچ سینگال مخابراتی، ارتباط تلفنی یا اینترنتی نداریم و برای تماس با خانواده و همدیگر در نقاط مختلف این ناحیه مشکل داریم».

«آنچه غزه اکنون شاهد آن است، یک فروپاشی عظیم است. ما از ۲.۳ میلیون فلسطینی حرف می زنیم که ارتباط شان با جهان قطع شده. آنها قادر به تماس با یکدیگر و اعضای خانواده خود نیستند».

تیم بی‌بی‌سی که در نزدیکی غزه است میگوید صدای بمباران شدید هوایی را می‌شنود

یک تیم از خبرنگاران بی‌بی‌سی که در شهر اشکلون در جنوب اسرائیل مستقر هستند می‌گوید که صدای انفجارهایی را می‌شنوند. این شهر در ۱۰ کیلومتری غزه قرار دارد.

آنها می‌گویند که حملات هوایی نسبت به شب‌های گذشته سنگین تر است و آنها می‌گویند بمباران سنگین و عمدتا هوایی است.

اسرائیل از گسترش عملیات زمینی خود خبر داد

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می گوید که نیروهای زمینی اسرائیل «امشب عملیات خود را گسترش می دهند.»

اسرائیل به ساکنان غزه هشدار داد که مناطق جنوبی را ترک کنند

هلال احمر فلسطین می‌گوید ارتباطش با کارکنانش در غزه به کلی قطع شده است

جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گوید که ارتباطش به شکل کامل با دفتر محلی‌اش در نوار غزه قطع شده است.

در بیانیه این نهاد بشردوستانه آمده است: «ما به شدت در ارتباط با توانایی تیم‌هایمان برای رساندن خدمات اورژانس پزشکی، نگران هستیم.»

به گفته هلال احمر فلسطین، در حال حاضر شماره تلفن ۱۰۱ که در نوار غزه برای دسترسی به اورژانس به کار می‌رود، دچار اختلال شده است.

این نهاد همچنین درباره امنیت کارکنانش در غزه نیز ابراز نگرانی کرده است

تصاویری از انفجارهای بزرگ در غزه

Image removed.

 

تصاویری زنده از انفجارهایی در بخش هایی از نوارغزه منتشر شده است.

ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته: «به طور مستمر به نوار غزه حمله می کند.»

تحولات جنگ اسرائیل -غزه تا این لحظه

Image removed.

 

ساختمانی در تل آویو که راکت حماس به آن برخورد کرn: ساختمانی در تل آویو که راکت حماس به آن برخورد کرده

جنگ اسرائیل و غزه وارد بیستمین روز خود شده و در این مدت هزاران نفر از دو طرف کشته شده اند.

  • پزشکان می‌گویند که سه نفر در حمله موشکی به یک مجتمع مسکونی در تل آویو مجروح شده اند.
  • سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر، ۷۰۲۸ نفر کشته شده که نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از آن‌ها کودک بودند.
  • ده کامیون دیگر حامل آب، غذا و تجهیزات پزشکی به همراهی یک تیم پزشکی اجازه یافتند تا از گذرگاه رفح وارد غزه شوند، اما سازمان‌های بشردوستانه و خیریه‌ها همچنان می‌گویند که به کمک های بیشتری نیاز است.
  • از زمان آغاز جنگ هیچ سوختی وارد غزه نشده و جمعیت هلال احمر فلسطینیان به بی بی سی گفته که سوخت آمبولانس‌ها در حال اتمام است و فقط دستگاههای حیاتی بیمارستان‌ها کار می‌کنند.
  • آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی (آنروا) بارها خواستار آتش بس بشردوستانه شده و گفته اگر درگیری‌ها ادامه یابد. کار این آژانس «بیش از چند روز» ادامه نخواهد داشت. این سازمان همچنین گفته که حداقل «۵۷ نفر» از کارکنانش تاکنون در غزه کشته شده‌اند.
  • حمله حماس در جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر حداقل ۱۴۰۰ کشته برجا گذشته در حالی که گمان می رود که ۲۲۹ نفر هم در گروگان این گروه باشند.
  • آمریکا تاکید کرده که حملاتش در شرق سوریه پاسخی به حملات گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران به نیروهایش در عراق و سوریه بوده و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته که این حملات «جدا و متمایز از درگیری اسرائیل و حماس » است.

 

زایمان در غزه در میان گلوله‌باران و قطع برق

Image removed.

 

طلیعه نوزادی که ۱۳ اکتبر در میانه جنگ در غزه متولد شn: طلیعه نوزادی که ۱۳ اکتبر در میانه جنگ در غزه متولد شد

جمانا عباد، خبرنگار آزاد ساکن غزه در روزهای آخر بارداری بود که حمله هولناک و خونین حماس به اسرائیل انجام شد.

این زن ۲۵ ساله از دستورات اسرائیل برای ترک خانه‌هایشان در شمال غزه پیروی کرد. او دو روز پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه به طرف جنوب رفت.

او از تجربه خودش درباره اینکه در این شرایط یک زن باردار بودن در غزه چقدر می‌تواند ترسناک باشد و از قطع برق و شلوغی بیمارستان می‌گوید.

نوزاد او ۱۳ اکتبر به دنیا آمد و او نام دخترش را طلیعه گذاشت

 

حماس ادعای ارتش اسرائیل در مورد استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان مراکز فرماندهی را رد کرد

حماس ادعای ارتش اسرائیل را مبنی بر این که این گروه از بیمارستان‌های نوارغزه به عنوان مراکز فرماندهی استفاده می کند، رد کرده است.

خبرگزاری رویترزبه نقل از یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفته که این گروه ادعای اسرائیل را به عنوان «سرآغازی برای ارتکاب به قتل عام جدید علیه مردم » می‌داند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که حماس از بیمارستان‌های غزه برای اهداف جنگی خود استفاده می‌کند

Image removed.

 

دانیل هاگاری می گوید حماس حملات خود را با استفاده از سیستم تونل هایی در زیر بیمارستان هایی مانند الشفا برنامه ریزی می کندImage caption: دانیل هاگاری می گوید حماس حملات خود را با استفاده از سیستم تونل هایی در زیر بیمارستان هایی مانند الشفا برنامه ریزی می کند

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که حماس از «بیمارستان ها به عنوان زیرساخت های تروریستی» استفاده می کند.

او مشخصا به بیمارستان الشفا،‌ بزرگ ترین بیمارستان در نوار غزه اشاره کرده و گفته شبکه پیچیده ای از تونل ها در زیر این بیمارستان وجود دارد که حماس حملاتی را از آن جا برنامه ریزی می کند.

آقای هاگاری گفت که «صدها تروریست پس از حمله به اسرائیل در هفتم اکتبر به این بیمارستان فرار کرده و در آن جا مخفی شدند.»

او گفت که اسرائیل اطلاعاتی در اختیار دارد که «در بیمارستانهای غزه سوخت وجود دارد و حماس از آن برای فعالیتهای تروریستی خود استفاده می کند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل افزوده حماس این کار را می کند زیرا که ارتش اسرائیل درحملات خود بین «تروریستها و غیرنظامیان» تفاوت قائل می شود. اما در مقابل حماس هم به غیرنظامیان در غزه و هم در اسرائیل آسیب می رساند.

 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیش از «۴۰ درصد کشته‌شدگان در غزه کودک هستند»

ایموجن فوکس

خبرنگار بی بی سی- ژنو

سازمان‌های امدادرسان سازمان ملل امروز تصویری ناامیدکننده‌تر از زندگی در غزه ارائه کردند و سازمان بهداشت جهانی ۷۰۲۸ مورد مرگ را گزارش کرد و گفت بیش از ۴۰ درصد از آنها کودک هستند. 

سازمان بهداشت جهانی به آمار وزارت بهداشت حماس در غزه استناد کرده و گفته جزئیات قابل توجهی در مورد کشته‌شدگان دریافت کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی گفت که ۱۸۴۸۲ نفر مجروح شده‌اند که باز هم بخش قابل توجهی از آنها کودکان هستند. 

این نهاد گفت که ۲۳ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان هنوز تا حدی کار می‌کنند و سایر بیمارستان ها و همچنین کلینیک های اجتماعی مجبور به تعطیلی شدند. 

سازمان بهداشت جهانی می گوید ۱۰۰۰ نفر در غزه به دیالیز نیاز دارند، ۳۰ نوزاد نارس در انکوباتورها هستند و ۲۰۰۰ بیمار سرطانی نیاز به درمان فوری دارند. 

رسیدگی به همه اینها بدون سوخت برای راه اندازی ژنراتورهای بیمارستانی غیرممکن می‌شود. 

یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی از شرایط ناامیدکننده در داخل بیمارستان‌هایی که هنوز کار می‌کنند سخن گفته مانند بیمارانی که به شدت مجروح شده‌اند و در راهروهایی بدون داروی بیهوشی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، و گفته همه جا «بوی مرگ» و «جسد کودکان» است.

 

 

خلاصه

  1. آمریکا گغته به مقر نیروهای ایرانی و گروه‌های نیابتی در شرق سوریه حمله کرده است
  2. خبرگزاری‌های داخلی ایران از انفجار در پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه خبر داده‌اند
  3. منابع سازمان ملل نسبت به شرایط پناهجویان در مراکز آن در غزه ابراز نگرانی و از کندی ارسال مواد غذایی به این منطقه انتقاد کرده‌اند
  4. صبح جمعه یک موشک به درمانگاهی در طابا در صحرای سینا مصر برخورد کرد که چند نفر مجروح شدند؛ اسرائیل می‌گوید احتمالا کار حوثی‌های یمن بوده است
  5. ارتش اسرائیل گفته است یکی از طراحان حمله حماس در عملیات هوایی در غزه کشته شده است

 

کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی: غزه با خطر بروز بیماری‌ها روبروست

Image removed.

 

بخش‌هایی از صحبت‌های فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی (آنروا) در کنفرانسی خبری امروز:

غزه در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد و خطر بروز بیماری‌ها در حال افزایش است.

برغم مذاکرات فشرده برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، تنها «شماری کاروان» اجازه ورود به غزه را پیدا کردند.

سیستم کنونی ارسال کمک‌ها راه به جایی نمی برد و برای موفقیت به یک «آتش بس بشردوستانه» نیاز است.

«آنروا» هیچ کمک بشردوستانه‌ای را به دست افراد نادرست نخواهد داد.

دست کم ۵۷ نفر از اعضای این سازمان درحین فعالیت‌هایشان کشته شدند.

۴ فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند

در جریان حمله شب گذشته نیروهای امنیتی اسرائیل به اردوگاه جنین در کرانه باختری، سه فلسطینی از جمله یک فرمانده جهاد اسلامی کشته شده‌اند.

در شهر قلقیلیه هم یک فلسطینی به دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شد.

دوازده نفر در جریان این حملات مجروح شده‌اند.

یک روزنامه اسرائیلی: «کاهش» حمایت عمومی از عملیات گسترده زمینی اسرائیل در غزه

بر اساس نظرسنجی روزنامه معاریو در اسرائیل، حمایت عمومی از عملیات گسترده زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه رو به کاهش گذاشته است.

بر اساس نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان خواستار عملیات زمینی فوری در نوار غزه هستند.

این رقم بیانگر کاهش قابل توجه از عملیات گسترده زمینی نسبت به نظرسنجی هشت روز پیش این روزنامه است که از حمایت ۶۵ درصدی پاسخ دهندگان از عملیات زمینی خبر می‌داد.

بر اساس نظرسنجی تازه، ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان خواستار عدم عجله در تصمیم گیری شده‌اند ‌ و ۲۲ درصد هم گفته‌اند در این باره به نتیجه نرسیده‌اند.

ارتش اسرائیل آمار افرادی گروگان گرفته شده توسط حماس را ۲۲۶ نفر اعلام کرد

Image removed.

 

ارتش اسرائیل می‌گوید که تخمین زده است که افراد گروگان گرفته شده توسط حماس ۲۲۶ نفر هستند.

از حمله هفتم اکتبر حماس و گروگان گرفتن تعدادی از افراد در خاک اسرائیل و انتقال آنها به غزه آمار رسمی گروگان‌ها چندین بار به روز شده است.

امروز صبح هم، دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که تخمین میزنند ۲۲۶ نفر به وسیله حماس گروگان گرفته شده و به غزه منتقل شدند. این رقم دو نفر بیشتر از دیروز است.

تا کنون حماس چهار گروگان را آزاد کرده است که یک مادر و دختر آمریکایی و دو زن اسرائیلی هستند.

 

اسرائیل می‌گوید یک فرمانده حماس که مسئول طراحی حملات ۷ اکتبر بود را کشته است

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت که یک فرمانده ارشد حماس که به طراحی حملات روز ۷ اکتبر به این کشور کمک کرده بود را کشته است.

نیروی دفاعی اسرائیل گفت که جت‌های جنگنده این کشور شادی برعود، معاون بخش اطلاعات امنیتی شاخه نظامی حماس را «با تکیه بر اطلاعات دقیق» هدف گرفتند.

ارتش اسرائیل با انتشار ویدئویی از این حمله هوایی گفت که برعود «حملات وحشیانه ۷ اکتبر را با یحیی سنوار طراحی کرده بود». یحیی سنوار رهبر حماس در نوار غزه است.

بی‌بی‌سی قادر نیست این خبر را مستقلا تایید کند. حماس هنوز اظهار نظر نکرده است.

رسانه‌های مصری از وقوع انفجاری در نزدیکی مرز اسرائیل خبر می‌دهند

رسانه مصری القاهره نیوز از انفجاری در یک مرکز پزشکی در طابا، شهر کوچکی در کنار مرز اسرائیل، خبر داده است.

القاهره گفت که انفجار ناشی از برخورد یک موشک بود اما نگفت که چه کسی مسئول پرتاب آن بوده است. این حادثه شش نفر را زخمی کرد.

این رسانه به نقل از منابعی که از آنها نام نبرد ادعا کرد که انفجار به نبرد در غزه میان اسرائیل و حماس مربوط بود. طابا حدود ۲۵۰ کیلومتر از غزه فاصله دارد و در نزدیکی مرز جنوبی اسرائیل با مصر واقع شده است.

مقام حماس در واکنش به سوال مربوط به کشتار غیرنظامیان مصاحبه را ترک کرد

Image removed.

هوگو باچگا

بی‌بی‌سی، لبنان

Image removed.

 

امروز با غازی حمد، عضو دیرینه و سخنگوی حماس در بیروت مصاحبه کردم.

نشستن با نماینده گروهی که خیلی از دولتها یک سازمان تروریستی می‌دانند تصمیمی نبود که به راحتی گرفته شود. اما فرصتی برای طرح پرسش، به صورت رو در رو، درباره حملات روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل که بیش از ۱۴۰۰ نفر، عمدتا شامل غیرنظامیان، در آن کشته و بیش از ۲۰۰ نفر گروگان گرفته شدند به دست می‌داد.

علیرغم شواهد چشمگیر از جمله تصاویری از توسط دوربین بدنی پیکارجویان حماس ثبت شده، حمد حاضر نشد اذعان کند که گروه او عمدا غیرنظامیان را هدف گرفته است. او گفت که حمله یک «عملیات نظامی» فقط برای هدف گرفتن پرسنل نظامی بود.

من مکررا از او پرسیدم که چطور ممکن است که این فقط حمله‌ای به اهداف نظامی بوده باشد درحالی که صدها غیرنظامی از جمله افراد حاضر در یک فسیتوال موسیقی، افرادی در خانه‌هایشان و در کنار خانواده‌هایشان کشته شدند. او بعد از آن ناگهان مصاحبه را قطع کرد و محل را ترک کرد.

اما پیش از آن گفت که حماس گزینه مذاکره بر سر گروگان‌های غیرنظامی که در غزه اسیر هستند را رد نمی‌کند. اما او گفت که برای این کار شرایط خاصی لازم است که آنها را مشخص نکرد.

روشن کرن ۲۲۴ چراغ در بیت المقدس برای گروگان‌ها

آسمان بیت‌المقدس (اورشلیم) پنجشنبه شب با ۲۲۴ پروژکتور برای گروگان‌هایی که حماس از اسرائیل ربوده است نورانی شد.

در این برنامه به نام «نورهای امید» عکس‌ها و نام‌های گروگان‌ها هم نمایش داده شد.

Image removed.

 

«وقفه» در برابر «وقفه‌ها»: چرا توافق اتحادیه اروپا سازشی میان خواسته‌های مختلف است

سوفیا بتیزا

خبرنگار بی بی سی در بروکسل

Image removed.

 

نخست وزیر اسلواکی روبرتو فیکو (چپ) درحال معاشرت با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان (راست) در جریان نشست بروکسلe  نخست وزیر اسلواکی روبرتو فیکو (چپ) درحال معاشرت با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان (راست) در جریان نشست بروکسل

همانطور که پیشتر گزارش کردیم رهبران اتحادیه اروپا بعد از پنج ساعت بحث و رایزنی در پشت درهای بسته، در ارتباط با جنگ جاری در خاورمیانه به توافقی دست یافتند.

آنها خواستار «دسترسی مستمر، سریع، ایمن و بلامانع برای رسیدن کمک به نیازمندان با توسل به کلیه تدابیر ضروری از جمله ایجاد کریدورهای بشردوستانه و وقفه‌هایی (در نبرد) برای رسیدگی به نیازهای انسانی شدند.»

این بیانیه ممکن است دستاورد بزرگی به نظر نرسد، اما برای نهادی که ۲۷ کشور با دیدگاه‌های اساسا متفاوت در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها را نمایندگی می‌کند یک سازش است.

این بیانیه در پی چند روز مذاکرات پیچیده درباره اینکه آیا باید خواستار یک «وقفه» یا «وقفه‌هایی» در نبرد شد صادر می‌شود.

یک دیپلمات به من گفت که تفاوت وقفه و وقفه‌ها در این است که یکی معنی آتش‌بسی دایمی‌ و دیگری به معنی تعلیق‌های کوتاه مدت در نبرد است.

این نگاه مورد قبول کشورهایی است که مواضعی قوی در حمایت از اسرائیل می‌گیرند – از جمله مجارستان، اتریش، جمهوری چک و مهمتر از همه آلمان که بدون شک نقش مهمی در عبارت‌بندی بیانیه اتحادیه اروپا داشت.

برخی کشورها مایوس خواهند شد. رهبران ایرلند و اسپانیا پیش از شروع مذاکرات به خبرنگاران گفتند که خواستار آتش‌بس شده‌اند.

باید اشاره کرد که اتحادیه اروپا یک قدرت نظامی نیست: همه کاری که می‌تواند انجام دهد اعمال فشار دیپلماتیک و اعطای کمک است. و در نهایت این بیانیه ممکن است چیزی را تغییر ندهد. پیشتر بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل گفت که کشورش راسا و براساس منافع ملی، درباره طرح‌های نبرد در غزه تصمیم می‌گیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید