رفتن به محتوای اصلی

چین، آمریکا و غرب را به «سو‌ء استفاده از اخبار جعلی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ» متهم کرد

چین، آمریکا و غرب را به «سو‌ء استفاده از اخبار جعلی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ» متهم کرد

تلویزیون دولتی چین، آمریکا و کشورهای غرب را به «سو‌ء استفاده از اخبار جعلی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ» متهم کرده است.

«تلویزیون مرکزی چین» یا سی‌سی‌تی‌وی که یک شبکه دولتی است روز ۲۲ اکتبر در یکی از برنامه‌های مهم تحلیلی خود که به صورت هفتگی پخش می‌شود، گزارشی ۱۵ دقیقه‌ای درباره انتشار اخبار جعلی در زمان جنگ پخش کرد.

نسخه متنی این گزارش تلویزیونی در سایت سی‌سی‌تی‌وی منتشر شده است.

این گزارش با صحبت‌های ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی شروع می‌شود که در آن جو بایدن، ر‌ئیس جمهور آمریکا را به دروغ‌گویی «آشکار» درباره انفجار در بیمارستان غزه و «سر بریدن کودکان» به دست حماس متهم می‌کند.

این برنامه در ادامه یادآوری می‌کند که کاخ سفید بعدا توضیح داده است که نه جو بایدن و نه هیچ یک از مقام‌های دیگر آمریکایی، هیچ تصویری از سر بریدن ندیده‌اند، و او بر اساس گزارش رسانه‌ها و بیانیه‌های رسمی اسرائیل این حرف‌ها را زده است.

این گزارش تلویزیونی در ادامه به نقل از سایت بریتانیایی «میدل ایست آی» می‌گوید این اولین بار نیست که رسانه‌های غربی «از گزارش‌های تاییدنشده سوء استفاده کرده‌اند».

در این گزارش فهرستی از چندین نمونه «اخبار جعلی» از زمان آغاز درگیری‌های اخیر ارائه می‌شود و در ادامه یک تحلیلگر رسانه‌ای می‌گوید «قابل انکار نیست» که انتشار «اخبار جعلی یا تایید نشده» به «نفرت‌پراکنی متقابل» بین دو طرف در جنگ اسرائیل و حماس دامن زده و به چرخه‌ای از خشونت منجر شده است.

گزارش برنامه تلویزیون دولتی چین سپس می‌گوید جو بایدن و ریشی سوناک،‌ نخست وزیر بریتانیا، هر دو «برای اعلام حمایت از اسرائيل» به آن کشور سفر کردند و همین طور به درخواست بایدن از کنگره آمریکا در روز ۲۰ اکتبر، برای تصویب بودجه اضطراری با هدف کمک چند میلیارد دلاری به اسرائیل اشاره می‌کند.

سی‌سی‌تی‌وی در توضیح این تحولات می‌گوید که «به کار بردن اخبار جعلی برای دامن زدن به جنگ» یادآور «وقایع پیش از حمله به عراق»‌ است.

رسانه‌هایی که اخبار و ویدیوهای جعلی را رسوا می‌کنند

تا عصر روز ۲۴ اکتبر مقاله سایت تلویزیون دولتی چین درباره این گزارش تلویزیونی بیش از ۲۳۰ هزار بازدیدکننده داشت که نشان دهنده علاقه عمومی به این موضوع است.

در شبکه‌های اجتماعی چین بحث‌های مفصلی درباره درگیری اسرائیل و حماس شکل گرفته که شامل انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست هم می‌شود.

سایت‌های راستی‌آزمایی در چین و تایوان تلاش می‌کنند که بخشی از این محتوای نادرست را برملا کنند.

سایت خبری «کاغذ»، وابسته به دولت چین، به صورت مرتب صفحه راستی‌آزمایی خود را به‌روز می‌کند. این سایت روز ۱۷ اکتبر یکی از مقالات اصلی خود را به راستی‌آزمایی آنچه «جنگ اطلاعاتی» در زمینه «درگیری اسرائیل و فلسطینیان» خوانده،‌ اختصاص داد و به مخاطبانش هشدار داد که «گمراه نشوند».

در آغاز جنگ پستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نشان می‌داد که پسرش را «در زمان بحران ملی به میدان جنگ می‌فرستد». این تصویر به صورت گسترده‌ای در شبکه‌ اجتماعی چینی «ویبو»، که به شدت تحت کنترل دولتی است، دست به دست شد.

سایت راستی‌آزمایی «یوجو» روز ۱۲ اکتبر گزارش داد که دریافته است که این عکس در واقع در سال ۲۰۱۴ گرفته شده و هیچ ربطی به بحران جاری ندارد. سی‌سی‌تی‌وی هم این ماجرا را در گزارشی که درباره اخبار جعلی پخش کرد،‌ پوشش داد.

یوجو ادعا می‌کند که «اولین پروژه راستی‌آزمایی مستقل چین»‌ است و می‌گوید که تمرکز فعالیتش روی اطلاعات مربوط به تحولات جهانی در میان محتوای تولید شده به زبان چینی در سرتاسر جهان است.

یک سایت راستی‌آزمایی دیگر در تایوان به نام «مای‌گوپن» هم درباره عکس نتانیاهو و پسرش به نتیجه مشابهی رسیده و گفته است که با استفاده از جست‌وجوی معکوس عکس در اینترنت دریافته است که این تصویر روز اول دسامبر سال ۲۰۱۴ در سایت «تایمز اسرائیل» منتشر شده است.

مای‌گوپن ماموریت خود را ایجاد «فضای پاکیزه‌تر اینترنتی» اعلام کرده و از مخاطبانش خواسته است که «هوشیار» باشند.

Image removed.

 

«مرکز راستی‌آزمایی تایوان» می‌گوید که این تصویر ابتدا در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است

یکی از ویدیوهایی که توجه بسیاری را در شبکه اجتماعی «دویین» -مختص هم‌رسان کردن ویدیو- جلب کرد و در پلتفرم‌های تولید محتوای دیگری مانند «سینا فایننس» هم منتشر شد، ظاهرا کودکان یتیم‌شده در غزه را نشان می‌داد که از فرط گرسنگی علف می‌خورند.

اما یک سایت دیگر راستی‌آزمایی در تایوان تایید کرد که این ویدیو اولین بار در فوریه سال ۲۰۲۲ منتشر شده است.

«مرکز راستی‌آزمایی تایوان» نتیجه‌گیری کرده است که هر چند تایید مکان و زمان اصلی عکس امکان‌پذیر نیست اما هیچ ربطی به وقایع جاری ندارد.

مرکز راستی‌آزمایی تایوان خود را یک سازمان غیر انتفاعی و غیر دولتی معرفی می‌کند که در سال ۲۰۱۸ همراه با «انجمن روزنامه‌نگاری ارزشمند» تایوان و «بنیاد رصد رسانه‌ای تایوان» ایجاد شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید