رفتن به محتوای اصلی

«حزب راست‌گرای لهستان اکثریت را از دست خواهد داد»

«حزب راست‌گرای لهستان اکثریت را از دست خواهد داد»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب دست‌راستی قانون و عدالت لهستان در انتخابات عمومی این کشور جلودار است و انتظار می‌رود بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند اما بعید می‌رسد که دولت را برای سومین بار در دست بگیرد.

حزب قانون و عدالت ۳۶.۸ درصد آرا و حزب مخالف میانه‌گرا ۳۱.۶ درصد را در نظرسنجی موسسه ایپسوس از آن خود کرده‌اند. اگر نتیجه انتخابات بر همین منوال پیش برود دونالد تاسک سیاستمدار از ائتلاف مدنی شانس بیشتری برای شکل دادن یک ائتلاف خواهد داشت.

هدف آقای تاسک پایان دادن به هشت سال حاکمیت یاروسلاو کاچینسکی رهبر حزب قانون و عدالت است که رهبرش اذعان کرده که مطمئن نیست حزبش بتواند پیروزی را به دور تازه‌ای از قدرت خود تبدیل کند.

آقای تاسک ۶۶ ساله در جمع حامیان پرشور یک گردهمایی که شبیه جشن پیروزی در ورشو به نظر می‌رسید، گفت که لهستان پیروز می‌شود، دموکراسی پیروز شده است. این پایان دورانی ناخوشایند است، پایان دوران حاکمیت حزب قانون و عدالت.»

وقتی نتایج نظرسنجی به همراه تصویر آقای تاسک روی صفحه نمایش بزرگ ظاهر شده هواداران او با شور و شوق از این نتایج استقبال کردند ونام او را فریاد می‌زدند.

حامیان او از نتایج این نظرسنجی شگفت زده شده‌اند. مقام‌های انتخاباتی کمی بعد گفتند که میزان مشارکت در این انتخابات ۷۲.۹ درصد بوده که از زمان سقوط کمونیستم در سال ۱۹۸۹ بی‌نظیر بوده است.

صندوق‌های رای در ساعت ۹ شب به وقت محلی بسته شدند در حالی که در ورشو و کراکوف پس از ساعت ۱۱ شب یکشنبه هم برخی رای دهندگان هنوز در صف بودند.

نظرسنجی موسسه ایپسوس نشان می‌دهد که جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله بیش از افراد بالای ۶۰ سال در این انتخابات مشارکت کرده‌اند.

نظرسنجی ایپسوس می‌گوید حزب قانون و عدالت لهستان ۲۰۰ کرسی از ۴۶۰ کرسی پارلمان را به دست می‌آورد که از ۲۳۱ کرسی لازم برای به دست آوردن اکثریت کمتر خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد که حزب دست راستی کنفدراسیون که رهبرش پذیرفته از آنچه انتظار می‌رفت بدتر عمل کرده است با به دست آوردن احتمالی ۱۲ کرسی کمکی به حزب قانون و عدالت بکند.

آقای کاچینسکی رقیب خود را عروسک دست‌نشانده برلین و بروکسل دانسته و قول داده که سیاست‌های ضدمهاجرتی حزبش را حفظ کند.

Image removed.

 

یاروسلا کاچینسکی رهبر حزب عدالت و قانون لهستان

 

دونالد تاسک رهبر ائتلاف مدنی این رای‌گیری را مهم‌ترین انتخاتبات لهستان از زمان سقوط کمونیستم دانسته و آن را برای آینده اتحادیه اروپا بسیار حیاتی توصیف کرده است. او متعهد شده است که روابط لهستان را با اتحادیه اروپا بهبود ببخشد و ۳۶ میلیارد یورو از وجوه مربوط به دوره همه‌گیری کووید را که به دلیل تغییرات قضایی حزب قانون و عدالت مسدود شده‌، آزاد کند. تغییرات قضایی حزب حاکم منجر به تشکیل دادگاه‌های عالی با حضور قضات همدل با حکومت شده بود.

اگر برآوردهای اولیه این نظرسنجی در نتایج نهایی انتخابات تایید شود، حزب آقای تاسک شانس بیشتری برای تشکیل یک ائتلاف گسترده با راست میانه موسوم به راه سوم و لویکا که یک حزب دست‌چپی است خواهد داشت.

در دقایق پایانی پیش از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی، لبخند چندانی بر لب وفاداران به حزب قانون و عدالت باقی نمانده بود. آقای کاچینسکی گفته است ما باید امیدوارم باشیم. فارغ از اینکه در قدرت باشیم یا در حزب مخالف، این پروژه را به طرق مختلف اجرا خواهیم کرد و اجازه خیانت به لهستان را نخواهیم داد. حامیان حزب قانون و عدالت با فریاد نام آقای کاچینسکی و تکان دادن پرچم‌های لهستان از او حمایت کردند. در حالی که نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۵ کرسی خود را نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹ از دست خواهند داد.

یکی از سخنگویان این حزب به بی‌بی‌سی گفت که نظرسنجی‌ها فقط یک پیش‌بینی است و او همچنان به تشکیل دولت از سوی این حزب امیدوار است.»

روز یکشنبه صف‌ رای‌دهندگان بیرون از حوزه رای‌گیری در سراسر لهستان و خارج از این کشور تشکیل شد. کاخ فرهنگی استالینیستی ورشو مملو از رای‌دهندگان بود که صفشان به میدان بیرون از این ساختمان هم کشیده شده بود. یکی از حامیان حزب قانون و عدالت به نام اگنس به بی‌بی‌سی گفت که کارزار انتخاباتی بسیار قوی و پر از احساسات بود و مردم به همین دلیل جمع شده بودند.

یکی از نتایج مبارزات داغ انتخاباتی لهستان افزایش مشارکت مردم بود. سیلوستر مارسینیاک رئیس کمیسیون انتخابات این کشور در یک کنفرانس خبری گفت «به نظر می‌رسد رکورد مشارکت را شکستیم.»

بسیاری از رای‌دهندگان در مرکز ورشو با کودکان و حتی حیوانات خانگی‌شان برای رای دادن آمده بودند. مقام‌های انتخاباتی و نیروهای محافظ به رای‌دهندگان مسن کمک می‌کردند تا از پله‌ها بالا بروند. رای‌دهندگان با شور و نگرانی از نتیجه انتخابات صحبت می‌کردند و همه آنها این انتخابات را برای سمت و سوی آینده لهستان تعیین‌کننده می‌دانستند.

هر کس در این انتخابات برنده شود، بر میزان حمایت جدی این کشور از اوکراین تاثیری نخواهد داشت.

Image removed.

 

رای دهندگان در خارج از حوزه‌های رای‌گیری صف کشیده بودند

یکی از رای‌دهندگان به نام الا گفت که ما در مرزهایمان با یک جنگ روبه‌روییم. باید مطمئن باشیم که حکومت‌مان مسیر درستی را در پیش می‌گیرد و در برابر روسیه مقاومت بیشتری خواهد کرد.

شهروندان لهستان در بیش از ۳۰ هزار حوزه انتخابیه حضور یافتند و صف‌های طولانی از شهروندان خارج‌نشین این کشور در مراکز انتخاباتی خارج از لهستان تشکیل شده بود.

ماگدالنا بوزک یکی از شهروندان لهستانی در لندن رای می‌داد گفت که این مهم‌ترین انتخاباتی است که من در عمرم در آن شرکت کرده‌ام. هشت سال گذشته بر ما و بر هواداران اتحادیه اروپا بسیار سخت گذشت.

حزب ائتلاف مدنی متعهد شده است که قوانین مرتبط با سقط جنین را که از سال ۲۰۲۱ تقریبا ممنوع شده بود آزاد کند.

حزب راست میانه موسوم به راه سوم که پیش‌بینی می‌شود با ۱۳ درصد آرا یکی از برندگان بزرگ شب انتخابات لهستان باشد، ساده‌سازی مالیات‌ها و ارائه جایگزینی برای دو حزب بزرگ را وعده داده است.

پیوتر بوراس از شورای روابط خارجی اروپا گفته است که پیروزی مخالفان راه را برای تغییر جدی جهت‌گیری سیاست داخلی و اتحادیه اروپا باز می‌کند. او افزوده است که هدف فوری آنها حذف چهره‌های حزب قانون و عدالت از نهادهای دولتی و صفحه تلویزیون عمومی خواهد بود.

لهستان به ۴۱ ناحیه تقسیم شده است و بر اساس فهرست احزاب، یک سیستم نمایندگی تناسبی برای پارلمان خود دارد. آرای شهروندان خارج‌نشین لهستان برای منطقه ورشو محاسبه می‌شود. آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان که یکی از متحدان حزب حاکم محافظه‌کار است معمولا از بزرگ‌ترین حزب می‌خواهد تا دولت تشکیل دهد.

اما اگر حزب قانون و عدالت موفق نشود رای اعتماد را به دست آورد، پارلمان یک نخست‌وزیر جدید تعیین خواهد کرد که کابینه را انتخاب می‌کند و پس از آن این کابینه باید رای اعتماد "سیم" یعنی مجلس عوام این کشور را به دست آورد.

در این صورت کابینه حزب حاکم تا دسامبر به عنوان دولت موقت به کار خود ادامه خواهد داد. قرار است پنج حزب، با به دست آوردن حداقل پنج درصد کرسی‌ها وارد "سیم" شوند.

لهستانی‌ها در این انتخابات همچنین برای تعیین اعضای مجلس علیا، سنا و چهار رفراندم مشارکت کرده‌اند. یکی از این همه‌پرسی‌ها درباره افزایش سن بازنشستگی و دیگری بر سر این موضوع است که آیا این کشور مهاجران بیشتری از سایر کشورهای اروپا بپذیرد یا خیر.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید