رفتن به محتوای اصلی

قتل کولبر محمد خالدی توسط نیروهای امنیتی

قتل کولبر محمد خالدی توسط نیروهای امنیتی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

فرمان شلیک بدون اخطار قبلی و عدم رعایت ریل دستگیری، همه موانع قانونی برای حفاظت از جان کـولبران را از بین برده است. این فرمان به معنی رسمی کردن کشتار کـولبران است

بنابه گزارش کانون حقوق بشر ایران شامگاه روز جمعه ۷مهر ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی یک کولبر را با شلیک مستقیم به قتل رساندند. نیروهای هنگ مرزی با کمین‌گذاری در مسیر تردد کولبران در منطقه هنگه‌ژال شهرستان بانه بدون اخطار به سمت آنها شلیک کردند. در اثر این شلیک محمدخالدی ۲۸ ساله فرزند اقبال به قتل رسید. محمد خالدی اهل روستای چیچوران از توابع بانه بود. جسد این کولبر به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی منتقل شده و قرار است امروز شنبه ۸ مهر به خانواده وی تحویل داده شود.

Image removed.
کانون حقوق بشر ایران قتل کولبر محمد خالدی توسط نیروهای امنیتی
Image removed.
ارسلان صفیاری که بر اثر انفجار مین زخمی شده است

زخمی شدن یک کولبر بر اثر انفجار مین

شامگاه جمعه ۷مهرماه ۱۴۰۲ در منطقه پیرانشهر، یک کولبر دیگر به نام ارسلان صفیاری به دلیل انفجار مین به شدت زخمی شده است. بنا به گزارشات انفجار مین باعث ایجاد جراحات جدی در ناحیه پای وی شده است. ارسلان صفیاری توسط اهالی محل به بیمارستانی در اقلیم کردستان عراق منتقل شده است. از وضعیت عمومی وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

قانونی شدن کشتار کولبران

ممنوع شدن تردد کـولبران در نوار مرزی توسط فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ به کشتار کـولبران مشروعیت داده است. فرمان شلیک بدون اخطار قبلی و عدم رعایت ریل دستگیری، همه موانع قانونی برای حفاظت از جان کـولبران را از بین برده است. این فرمان به معنی رسمی کردن کشتار کـولبران است.

با تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی در کشور، روزانه به آمار کـولبران اضافه شده است. برای اکثریت آنها کـولبری آخرین انتخاب و تنها انتخاب است. بیشتر آنها باید به جای پدر، برادر و یا حتی شوهرانشان که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، کـولبری کنند.

کولبری، دادن جان در مقابل نان

انتخاب کـولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر است. اما سران حکومت که سرمایه های این مردم را در ۴۰ سال گذشته چپاول کرده، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن فقر مردم ندارند. آنها تنها به فکر حفظ حاکمیت خود به هر صورت هستند. مردم ایران هم در اعتراضات اخیر نشان داده‌اند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به این حاکمیت استفاده می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید