رفتن به محتوای اصلی

ادعای وزارت اطلاعات: «۳۰ برنامه انفجار تروریستی در اماکن شلوغ تهران را خنثی کردیم»‏

ادعای وزارت اطلاعات: «۳۰ برنامه انفجار تروریستی در اماکن شلوغ تهران را خنثی کردیم»‏

وزارت اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی روز یکشنبه دوم مهر در اطلاعیه‌ای مدعی شد که نیروهای این وزارتخانه «۳۰ انفجار هم‌زمان در تهران» را خنثی کرده‌اند و «۲۸ تروریست» نیز در همین ارتباط بازداشت شده‌اند.

در متن این بیانیه آمده است: «توطئه سبعانه انجام ۳۰ انفجار تروریستی هم‌زمان در مراکز پرجمعیت تهران را کشف، خنثی‌سازی و تمامی عوامل آن را دستگیر کردیم.»

وزارت اطلاعات در این بیانیه مدعی شده است که «انفجارهای مورد بحث با هدف شکستن اقتدار امنیتی و ارائه تصویری بی‌ثبات از کشور، ایجاد یأس و هراس در جامعه، و تحریک به بلوا و اعتراض، دقیقا برای مقطع سالگرد اغتشاشات سال گذشته برنامه‌ریزی شده بودند.»

این ادعا در حالی بیان شده است که ماموران سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی، ازجمله ماموران وزارت اطلاعات، در خیزش سراسری چندماهه سال گذشته بیش از ۵۰۰ شهروند غیرمسلح را در خیابان‌ها یا بازداشتگاه‌ها به ضرب گلوله و باتوم کشتند. همچنین، گزارش‌های فراوانی از تجاوز و آزار جنسی ماموران به زنان و مردان بازداشتی منتشر شد.

برخی از تحلیلگران سیاسی در ایران معتقدند که مقام‌های امنیتی نظام، با هدف ایجاد ترس میان شهروندان معترض و منصرف کردن آنان از پیگیری ادامه خیزش سراسری و همچنین وصل کردن معترضان به گروه‌های تروریستی و پرونده‌سازی امنیتی علیه آنان، این خبرها را ساخته و پرداخته می‌کنند.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «در روزهای اخیر، طی سلسله عملیات‌هایی هم‌زمان در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان غربی، چندین پایگاه و خانه تیمی تروریست‌ها را مورد حمله قرار داده و ۲۸ نفر از اعضای شبکه‌ تروریستی مذکور را بازداشت کردیم. این عناصر وابسته به گروهک جنایت‌پیشه داعش بوده و تعدادی از آن‌ها سابقه همراهی با تکفیری‌ها در سوریه یا حضور در افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق را داشتند. مدل طراحی این عملیات و الگوی رفتاری این تروریست‌ها به‌مراتب فنی‌تر و پیچیده‌تر از الگوی معمول جریان‌های تکفیری بوده و انطباق معناداری با شیوه‌ها و سازوکارهای شناخته‌شده رژیم اشغالگر صهیونیستی را دارا هستند.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هیچ عکس یا سندی در تایید محتوای این اطلاعیه منتشر نکرده است. جمهوری اسلامی دو حمله مسلحانه آبان‌ گذشته و مرداد امسال به زیارتگاه شاهچراغ شیراز را نیز به داعش نسبت داده بود.

وزارت اطلاعات در این بیانیه افزوده است که بخشی از ابزار و آلات کشف‌شده در جریان این عملیات شامل «مواد انفجاری و بمب‌های آماده و حجم فراوانی مواد پیش‌ساز بمب، یک بسته ۱۰۰ عددی چاشنی انفجاری، و ابزار گوناگون الکترونیکی برای بمب‌های زمانی، ۱۷ قبضه سلاح کمری آمریکایی همراه با گلوله‌های مربوطه، دستگاه‌های متعدد ارتباطی هوشمند و ماهواره‌ای، البسه نظامی و جلیقه انتحاری، مودم‌های مورد استفاده در اقلیم کردستان عراق، و مبالغی ارزهای خارجی» بوده‌ است.

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است که در یورش به یکی از «خانه‌های تیمی» این افراد، ‌معلوم شد که آن‌ها قصد اجرای «عملیات انتحاری» داشتند که از آن جلوگیری شد،‌ اما دو تن از نیروهای این وزارتخانه زخمی شدند. توضیح بیشتری درباره این اتفاق داده نشده است.
وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز ۱۵ شهریور امسال، پیش از فرا رسیدن سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی، نیز در اطلاعیه‌ای مشترک ضمن اعلام بازداشت شماری از فعالان حوزه زنان ادعا کردند که «به یک شبکه سازمان‌دهی اعتراضات ضربه زده‌اند». اما از چند روز بعد، به‌مرور خبر آزادی تعداد زیادی از این زنان منتشر شد که بیشتر در شمال ایران فعال اجتماعی و نویسنده بودند. همین امر می‌تواند نشان‌دهنده ادعای کذب مقام‌های امنیتی ایران به‌منظور سرکوب اعتراض‌ها و نیز جعلی بودن اتهام‌های مطرح‌شده باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید