رفتن به محتوای اصلی

بیانیه مشترک فعالان صنفی ۱۲ دانشکاه

بیانیه مشترک فعالان صنفی ۱۲ دانشکاه

تشکل‌های صنفی ۱۲ دانشگاه کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جنبش دانشجویی پس از گذشت یک سال از خیزش انقلابی مردم، وارد مرحله‌ تازه‌ای از کنشگری و مقاومت شده که اقدام‌های سرکوبگرانه حکومت را بی‌اثر خواهد کرد.

این بیانیه خاطرنشان کرد: در آستانه‌ سال تحصیلی جدید «با انباشتی از تجربه و در امتداد مسیر بی‌بازگشتی که طی کرده‌ایم، وقت بازپس‌گیری و بازتعریف دوباره‌دانشگاه به‌عنوان میدانی برای ساخت آینده و مبارزه برای رسیدن به آن است.»

این تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کردند: «هم‌اکنون در درون جنبش دانشجویی سنت و ادبیاتی درحال ساخته‌شدن است که خار چشم استبداد و آتشی روشنی‌بخش برای راهی‌ست که به سوی فردا در پیش گرفته‌ایم.»

این بیانیه با اشاره به اینکه اکنون استبداد شاید بیش از هر زمان دیگری کمر به قتل دانشگاه بسته، حذف دانشجویان و اساتید غیرهمسو، تضعیف تشکل‌های دانشجویی، محروم‌کردن دانشجویان از امکانات رفاهی و حرکت به سوی حذف آموزش رایگان را از جمله اقدام‌های حاکمیت برای رسیدن به این هدف خواند.

فعالان صنفی دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه یزد و دانشگاه فردوسی مشهد امضاکنندگان این بیانیه هستند.

از سوی دیگر، جمعی از دانشجویان رشته‌های هنری دانشکده‌ هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران نیز به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در بیانیه‌ای مشترک سرکوب دانشگاه‌ها را محکوم کردند و نوشتند سرکوبگران، آرزوی انفعال و سکوت دانشگاه و دانشجویان را به گور خواهند برد.

این بیانیه که با مطلع «زن، زندگی، آزادی» آغاز شده، تاکید کرد دانشجویان در یک سال گذشته هر روز با صدای بلند و رسا «نه» گفته‌اند و هنوز بر همان عقیده و مرام استوارند.

این فعالان دانشجویی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها را سال دوم «جنبش آزادی‌خواهانه و طغیان علیه ظلم» خوانده و تاکید کردند دانشگاه اکنون زیر بار شدیدترین سرکوب‌ها و فشارهاست: «دژخیمان، هراسان از حضور ما آغاز ترم جدید را هر روز به تاخیر می‌اندازند.»

در هفته‌های گذشته علاوه بر احضار دانشجویان و بازداشت‌شدگان پیشین، برخی مقام‌های حکومتی صحبت‌هایی نیز درباره مجازی شدن دانشگاه‌ها در ۱۰ روز نخست مهر مطرح کرده بودند.

از سوی دیگر اواخر مرداد امسال سندی منتشر شد که نشان می‌داد دولت ابراهیم رئیسی جذب هزاران نیروی سهمیه‌ای هم‌سو با حکومت را در هیات علمی دانشگاه‌ها آغاز کرده است.

بر اساس این اسناد، قرار است اخراج استادان منتقد تا جایی ادامه پیدا کند که جا برای جذب ۱۵ هزار عضو هیات علمی هم‌سو به صورت «سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی» موجود در دانشگاه‌ها باز شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که از تابستان پارسال تاکنون نام ده‌ها استاد دانشگاه در فهرست ممنوع‌الورودها، ممنوع‌التدریس‌ها، اخراجی‌ها و بازنشسته‌های اجباری قرار گرفته، در اوایل شهریور تعداد دیگری نیز به این فهرست اضافه شده است.

در این مدت، دانشگاه‌های آزاد، تهران، علوم پزشکی تهران، «علامه طباطبایی» و «شهید بهشتی»، بیشترین احکام تعلیق، انفصال موقت از تدریس، ممنوع‌الورودی، قطع حقوق استاد، پایان همکاری و بازنشستگی اجباری را صادر کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

پروین

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید