رفتن به محتوای اصلی

همه چیز در مورد اعدام علیرضا اکبری مبهم است، جسد را تحویل نمی‌دهند
17.01.2023 - 07:26

به گفته یکی از اعضای خانواده آقای اکبری در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی، حکومت ایران پیکر آقای اکبری را «هنوز به خانواده تحویل نداده» است. به گفته این عضو خانواده، آنها نمی‌دانند که اتفاقات، دقیقا چگونه رقم خورده و درباره آن ابهامات زیاد است؛ از جمله اینکه آقای اکبری دقیقا چه روزی اعدام شده، آیا پیکر آقای اکبری دفن شده یا نه و اینکه به چه صورتی دفن شده است.

به گفته خانواده، قاضی اجرای احکام به خانوداه گفته است که آنها «امروز» دوشنبه (۱۶ ژانویه/۲۶ دی) می‌توانند بیایند پیکر آقای اکبری را تحویل بگیرند، «مشروط» به اینکه پیکر را فقط در بهشت زهرا دفن کنند.

به گفته خانواده آقای اکبری آنها امروز دوشنبه برای خرید قبر و تشریفات دفن به بهشت زهرا رفته‌اند، اما به گفته خانواده، مقام‌های مسئول به خانواده آقای اکبری گفته‌اند که «چنین شخصی با چنین مشخصاتی روز پنج شنبه - یعنی دو روز قبل از اعلام رسمی اعدام آقای اکبری - دفن شده است.» به گفته خانواده آقای اکبری این اظهارات، حتی به این ابهام دامن زده است که آقای اکبری اصلا اعدام شده است یا نه.

کارمندان بهشت زهرا به خانواده آقای اکبری گفته‌اند از مراسم کفن و دفن «فیلم» هم گرفته‌اند اما «آن فیلم در اختیار وزارت اطلاعات است.»

خانواده آقای اکبری خواستار آن شده‌اند که مشخص شود آقای اکبری چه روزی اعدام شده، پیکرش کجاست، چه روزی دفن شده و اینکه مقام‌ها برای صحت ادعای خود، سند ارائه کنند.

آنها همچنین می‌گویند در صورت صحت گفته‌های حکومت ایران، چرا پیکر آقای اکبری بدون اطلاع خانواده دفن شده است.

 

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۴ دیماه از اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری خبر داد.

اتهام آقای اکبری، جاسوسی برای بریتانیا و اقدام گسترده علیه امنیت ملی و افساد فی‌الارض و مجازاتش اعدام عنوان شده بود.

مرکز رسانه قوه قضائیه ایران گفت که حکم آقای اکبری که تابعیت ایرانی بریتانیایی دارد، «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.

آقای اکبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به حکم قاضی آن، ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شد. آقای صلواتی به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، علیرضا اکبری را «از مهم ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» توصیف کرده است.

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا، اعدام آقای اکبری را محکوم کرد و گفت: «این یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز شنبه (۱۴ ژانویه/۲۴ دی) اعلام کرد که در واکنش به اعدام علیرضا اکبری، این کشور سفیرش را موقتا از تهران فرا خوانده، کاردار ایران در لندن را احضار و دادستان کل ایران را هم تحریم کرده است.

جیمز کلورلی گفت وقتی صبح امروز با خبر شده که علیرضا اکبری اعدام شده، وجودش سرشار از تنفر شده و این مساله برای دولت بریتانیا «به شکلی باورنکردنی جدی» است.

او افزود دولت بریتانیا به اقداماتی دست خواهد زد تا جمهوری اسلامی را از کارهای مشابه در آینده باز بدارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان و رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اعدام آقای اکبری را محکوم کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.